دادستان انزلی علیه معاون رئیس جمهور، اعلام جرم کرد

گروه سیاسی الف،   3980504029 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دادستان عمومی و انقلاب انزلی با بیان اینکه نظرات کارشناسان و اساتید حوزه محیط زیست صراحتاََ بر خطرناک بودن طرح بایوجمی اذعان دارد، گفت: به همین منظور اعلام جرمی علیه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، مدیرکل سازمان محیط زیست گیلان، مجری و مشاور طرح بایوجمی و برخی از معاونت‌ها از جمله معاونت محیط زیست اعلام کردم.

دادستان انزلی علیه معاون رئیس جمهور، اعلام جرم کرد

رحمان سیدزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرانزلی با بیان اینکه پس از دو ماه بررسی نظرات اساتید دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران و برخی از کارشناسان زیست محیطی درباره اجرای طرح بایوجمی بر روی تالاب بین المللی انزلی دستور توقیف این طرح را صادر کردم، اظهار کرد: به جای اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به نظرات دلسوزانه کارشناسان توجه کند، این موضوع را نپذیرفت و اعلام کرد سازمان بین المللی جایکا (یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن که در زمینهٔ توسعه به دولت ژاپن و نیز کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند) با این موضوع موافق است.

وی با بیان اینکه از سازمان حفاظت محیط زیست مدارکی مبنی بر صلاحیت اجرای این طرح درخواست که فرستاده نشد، تصریح کرد: متوجه شدیم که سازمان بین‌المللی جایکا در نامه‌ای در تاریخ بیست‌وهفتم آذرماه سال گذشته ( 97/09/27) مخالفت خود را با اجرای این طرح به صراحت اعلام کرده بود و در این نامه قید شده که دو سال پیش هم این سازمان مخالفت خود را با اجرای طرح بایوجمی اعلام کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب انزلی با اشاره به مشکلات محیط زیستی که اجرای طرح بایوجمی برای مردم ایران و به خصوص گیلانیان دارد، بیان کرد: وظیفه قوه قضائیه جلوگیری از چنین مواردی است، متأسفانه سازمان هیچ گونه اسنادی به ما نداد و با استعلام نظر ستاد نانو صراحتاََ اعلام کردند که این طرح به چهار دلیل نباید اجرا شود.

سیدزاده یکی از دلایل مخالفت ستاد نانو کشور با طرح بایوجمی در تالاب انزلی را مخاطرات زیست محیطی اعلام کرد و گفت: بنابر گفته‌های ستاد نانو کشور این طرح مخاطرات جدی زیست محیطی و زیست بومی هم برای گیلان و هم برای کشور ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه نظرات کارشناسان و اساتید حوزه محیط زیست صراحتاََ بر خطرناک بودن طرح بایوجمی اذعان دارد، بیان کرد: برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند که استفاده از کلرید نقره و دی اکسید تیتانیوم که مشاور طرح اعلام کرده بود نانو است، متأسفانه عدم نانو بودن آن اثبات شده است.

دادستان عمومی و انقلاب انزلی با اشاره به درخواست از مجریان طرح مبنی بر عدم ریختن این مواد به دلیل خطرناک بودن در تالاب انزلی و اصرار بیش از حد آن‌ها برای اجرای این طرح تصریح کرد: برمبنای دستورات ریاست قوه قضائیه و نیز تأکید ریاست کل دادگستری استان گیلان بر جلوگیری از هرگونه خسارت به محیط زیست و هدررفت بیت المال اعلام جرمی علیه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، مدیرکل سازمان محیط زیست گیلان، مجری و مشاور طرح بایوجمی و برخی از معاونت‌ها از جمله معاونت محیط زیست اعلام کردم و موضوع برای دادسرای کارکنان دولت در تهران که صلاحیت رسیدگی به موضوع را دارد ارسال شد و قرار نیز صادر شد.

به گزارش فارس، افزایش رسوبات آلی کف تالاب انزلی موجب بالا رفتن میزان کربن آلی و کاهش سطح اکسیژن می‌شود و با ایجاد شرایط بی‌هوازی علاوه بر خشک شدن سطح وسیعی از تالاب مانع رشد ماهی‌ها شده است، از این رو احیای تالاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در این میان یک شرکت مجهول اصفهانی در سال 97 مدعی شد که با روش بایوجمی و پاشیدن پودر موجب تجزیه مواد آلی موجود در تالاب شده و آن را احیا خواهد کرد، برای این روش دولت بیش از 850 میلیارد اعتبار تخصیص داده اما کارشناسان و دوست‌داران محیط زیست معتقدند که مواد موجود در این طرح موجب نابودی تالاب، از بین رفتن ماهی‌ها و به تبع آن خطراتی برای انسان و محیط زیست ایجاد می‌کند.

حسن خسته‌بند، نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس گفته بود که پس‌ازاین که این شیوه را از ستاد نانو کشور استعلام کردیم هیچ نوع تأییدیه گرفته نشده و با مواردی که کارشناسان ذی‌ربط داشتند درصدد هستیم تا پیش از امتحان این شیوه در مکان دیگر و حصول نتیجه مثبت، اجازه احیای تالاب با این روش را ندهیم.

ولی داداشی، دبیر کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگارفارس اعلام کرده بود که انجام هر کاری در کشور تحت هر اکوسیستمی باید دارای ضوابط زیست محیطی باشد و در این راستا مسؤولان باید بیشتر توجه کنند چراکه طرح بایجومی تالاب انزلی پیوست علمی ندارد و باید مطالعات بیشتری روی این طرح انجام شود تا محیط‌زیست گیلان را با مشکل مواجه نکند.

شایان ذکر است که دادستان انزلی چند ماه پیش دستور توقف اجرای این طرح را در تالاب بین المللی انزلی داده بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۲۰۰۹۰۱۰:۱۱:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۴
حق با دادستان است
ناشناس۱۰۲۰۱۱۱۱۰:۳۰:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۴
کارشناسان محیط زیست صلاحیت تایید این طرح را دارند دراین موارد بجای طرح دعوا از متخصصین نظر خواهی شود .
ناشناس۱۰۲۰۱۶۲۱۱:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۴
با احترام، به عنوان یک هیات علمی نانوفناوری (مواد) عرض می کنم که حضور ذرات نانو در آب، که این ذرات با توجه به اندازه بسیار ریز، به راحتی وارد بدن ماهیها و انسانها می شوند، می تواند سبب ایجاد بیماری های بسیار خطرناک جمعی بشود. خود این مجریان را مجبور کنید که از آبی که حاوی همین مواد می باشد، مصرف کنند.
ناشناس۱۰۲۰۱۷۳۱۱:۵۷:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۴
دادستان انزلی کار خوبی کرده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین