طلایی: استراتژی عارف برای جداکردن معتدلین شکست خواهد خورد

گروه سیاسی الف،   3980502022

در چهارچوب این استراتژی جریان آقای عارف تنها قصد دارد تا فضای اجتماعی را به سمتی هدایت کند که منافع سیاسی اصلاح طلبان با تداوم حضورشان در نهادهای انتخابی ادامه یابد.

به گزارش نامه نیوز،  مرتضی طلایی می گوید: مجموعه جریان هایی که تا دیروز همه در کنار هم بوده اند حال اعم از اعتدالیونی مثل آقای روحانی و اصلاح طلبان مجلس و در راس ایشان آقای عارف طی شش سال گذشته هم دولت را در دست داشته اند و هم اکنون چهار سال است که مجلس را در اختیار خویش دارند، ولی امروز دیگر زمان پایان این تعامل فرارسیده است.

عضو سابق شورای شهر تهران در گفتگویی ضمن اشاره به اظهارات اخیر محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ضرورت جدا کردن راه اصلاح طلبان و جریان های اعتدالی و اصولگرایان میانه رو در انتخابات های آینده، با انتقاد از آنچه سیاست یک بام و دو هوای اصلاح طلبان و آقای عارف خواند، گفت: مجموعه جریان هایی که همه در کنار هم بوده اند حال اعم از اعتدالیونی مثل آقای روحانی و اصلاح طلبان مجلس و در راس ایشان آقای عارف طی شش سال گذشته هم دولت را در دست داشته اند و هم اکنون چهار سال است که مجلس را در اختیار خویش دارند، ولی دیگر زمان پایان این تعامل فرارسیده و به طور طبیعی جریان اعتدالیون -که قدرت بیشتری در مجلس و دولت دارند- انگیزه و تمایل زیادی برای حفظ خود در شرایط فعلی ندارند. 

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه با تاکید بر اینکه «آقای عارف در اظهارات روزهای اخیر خود قصد دارد در کنار جدا کردن حساب خود از جریاناتی که تا دیروز با آنها هم پیمان بوده، کاسه و کوزه های عملکرد دولت و مجلس را بر سر شورای نگهبان و نهادهای ارزشی بشکند» افزود: در چهارچوب این استراتژی جریان آقای عارف تنها قصد دارد تا فضای اجتماعی را به سمتی هدایت کند که منافع سیاسی اصلاح طلبان با تداوم حضورشان در نهادهای انتخابی ادامه یابد.

طلایی همچنین جریان اصولگرایی معتدل را در کنار نهادهای منصوب شده از سوی رهبری، سیبل حمله اصلاح طلبان و آقای عارف برای فرافکنی در آینده خواند و تصریح کرد: برای پیشبرد این راهبرد، اصلاح طلبان ناگریز هستند که برای ساخت ویترین جدید هم که شده، با مانیفستی جدید پا به عرصه بگذارند. باید منتظر بود و دید که گام های بعدی براساس این مانیفست جدید اصلاح طلبان به چه سمتی حرکت خواهند کرد.

مرتضی طلایی ضمن انتقاد از عملکرد سال های اخیر اصلاح طلبان و اعتدالیون در مجلس و دولت در عین فرافکنی از ضعف ها و اشتباهات مختلف، اذعان کرد: اینکه آقای عارف، بخشی از اعضای فراکسیون امید و اصلاح طلبان حساب خود را از دولت جدا کنند ممکن نیست، زیرا اصلاح طلبان از زمان شکل گیری جریان کارگزاران، کمابیش با جریان مرحوم آقای هاشمی نزدیک بودند و هرچه زمان گذشت این قرابت بیشتر شد. وی اضافه کرد: قرابت اصلاح طلبان و جریان اعتدالی و اصولگرایان معتدل شاید از سوی آقای عارف و دیگران برای مردم این طور تفسیر شود که این اتحادها از سر ضرورت و موقعیت های حساس بوده، اما مردم خواهند پرسید که «این موقعیت اضطراری» چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

طلایی با تاکید دوباره بر عدم وجود شانس اصلاح طلبان برای موفقیت در پیشبرد این راهبرد سیاسی یادآور شد: در سالهای اخیر و به ویژه پس از انتخابات سال 1388 در تمامی انتخابات ها شاهد قرابت جریان اعتدالی و شخص مرحوم هاشمی رفسنجانی با اصلاح طلبان بوده ایم و با از دست دادن این دستمایه بزرگ سیاسی، این استراتژی شکست خواهد خورد و اصلاح طلبان شانسی که سالها قبل در جدا کردن خود از این جریان داشتند را امروز به واسطه عملکرد خود نخواهند داشت و این مجموعه بیش از پیش یکپارچه است.

این فعال سیاسی نزدیک به محمدباقر قالیباف ضمن انتقاد از برخورد سیاسی اصلاح طلبان با مردم و استفاده از احساسات موجود در جامعه از طریق موج سواری روی برخی مطالبات، عادت این جریان را سواستفاده از بلیت مردم دانست و گفت: در ایران ما با اقشار وسیعی از مردم عادی مواجه هستیم که معتقدند ما در ایران تنها دو جبهه اصولگرایی و اصلاح طلبی را داریم و اکثریت مردم تفاوتی بین عملکرد شاخه های تندرو یا میانه روی اصلاح طلب و اصولگرا قائل نیستند، چنان که برای مردم بین جبهه پایداری و جریان پیروی خط امام و رهبری در درون اردوگاه اصولگرایی تمایز چندانی وجود ندارد. با این حساب مردم درمورد اصلاح طلبان و متحدان دیروز و امروز آنها نیز تمایزگذاری نخواهند کرد.

طلایی در پاسخ به این سوال که مانیفست و جنس شعارهای آینده اصلاح طلبان و جریان محمدرضا عارف احتمالا به چه سمتی می رود، تشریح کرد: در بحث مانیفست احتمالی اصلاح طلبان برای کمپین های انتخاباتی آینده، اینها شعارهایشان عوض خواهد شد. احتمالا دولت را سیبل خواهند کرد و سپس نهادهای غیر انتخابی و منصوب از سوی رهبری از شورای نگهبان تا سپاه را مقصر وضعیت موجود جلوه خواهند داد، اما با وجود اراده اصلاح طلبان برای عرضه یک مانیفست جدید، باز هم راهبرد «تمایل به غرب» در این ها عوض نخواهد شد اما ممکن است آنان با توجه به مشکلات عظیم معیشتی فعلی به سمت شعارهای مربوط به اقتصادی و رفاهی و مطالبات اجتماعی-مدنی بروند.

وی در پایان ضمن هشدار پیرامون اینکه استراتژی اصلاح طلبان ممکن است باعث افزایش بی اعتمادی مردم به کلیت ساختار سیاسی حاکم و نظام شود، گفت: اصلاح طلبان دیگر در بحث سیاست خارجی و داخلی و ادعاهای مربوط به اصلاح سیاسی خود را در معرض آزمایش قرار دادند و  باتوجه به اوضاع فعلی و عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی و انفعال فراکسیون امید درباره بسیاری زمینه ها، بعید است به سراغ طرح دوباره این شعارها در کمپین های انتخاباتی بروند.