پرورش قانونی ماهی تیلاپیا در ۴ استان

گروه اقتصادی الف،   3980501214 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مجری طرح پرورش ماهی تیلاپیا از پرورش قانونی ماهی تیلاپیا در چهار استان کشور خبر داد و گفت: پرورش ماهی تیلاپیا باتوجه به بهره‌وری بالا و استفاده از ظرفیت آب‌های شور می‌تواند به استفاده از ظرفیت‌های کشور کمک کند.

به گزارش فارس از بیرجند، علی بیگی امشب در نشست خبری، با اشاره به مسائل مطرح‌شده در خصوص مضر بودن و مناسب نبودن ماهی تیلاپیا، اظهار داشت: این‌ها شایعه‌ای بیش نیست و این سخت نشأت‌گرفته از رقابت تولیدکنندگان است!

وی با بیان اینکه این شایعه از سوی افراد واردکننده و تولید کننده فیله مطرح شده، بیان داشت: ماهی تیلاپیا ماهی خوبی است و به جوجه آبزی‌پروری در دنیا معروف است.

مجری طرح پرورش ماهی تیلاپیا از وجود پتانسیل‌های بیشمار تولید تیلاپیا در کشور خبر داد و افزود: این ماهی در سال 87 توسط مؤسسه تحقیقات شیلات وارد کشور شده و پرورش ماهی تیلاپیا باتوجه به بهره‌وری بالا و استفاده از ظرفیت آب‌های شور می‌تواند به استفاده از ظرفیت‌های کشور کمک کند.

پرورش قانونی ماهی تیلاپیا در 4 استان کشور

وی با بیان اینکه سال گذشته توانستیم برای چهار استان خراسان‌جنوبی، یزد، قم و سمنان مجوز تولید ماهی تیلاپیا را اخذ کنیم، مطرح کرد: برنامه سازمان در وهله اول این چهار استان و در وهله دوم توسعه ماهی تیلاپیا در حاشیه کویر در استان‌های کرمان، اصفهان و مرکزی است.

محمدمهدی سعیدی مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: استان خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های غیرساحلی کشور در حوزه شیلات است که سرانه مصرف آبزیان در این استان به مراتب از استان‌های دیگر کمتر است.

سرانه پایین مصرف ماهی در خراسان‌جنوبی

وی سرانه مصرف ماهی در خراسان‌جنوبی را چهار کیلو و800 گرم اعلام کرد و بیان داشت: این رقم در کشور ۱۲ کیلوگرم و در دنیا ۲۸ کیلوگرم در سال به ازای هر نفر است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مجوز پرورش ماهی تیلاپیا امسال در چهار استان کشور از جمله خراسان‌جنوبی صادر شد، تبیین کرد: پرورش و توسعه این ماهی در استان‌ خراسان‌جنوبی پویایی صنعت آبزی‌پروری را در پی خواهد داشت.

وجود 11200 منبع آبی در استان

سعیدی با اعلام اینکه پرورش ماهی تیلاپیا در شهرستان‌های فردوس، سرایان، قاینات، زیرکوه، طبس و بشرویه در دستور کار قرار گرفته، تصریح کرد: بیش از 11 هزار و 200 منبع آبی در استان وجود دارد که پتانسیل خوبی برای توسعه صنعت آبزی‌پروری در این استان است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ استخر پرورش آبزیان با ظرفیت سالانه بیش از یک هزار و 200  تن در استان فعال است که با اجرایی شدن طرح‌های پرورش تیلاپیا در خراسان‌جنوبی با استفاده از منابع آبی موجود، تولیدات به پنج هزار تن افزایش خواهد یافت.