چین با یافتن راهی منحصر به فرد تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران را دور زد

گروه جهان الف،   3980501172 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

چین توانسته است به صورت کاملا قانونی و با یافتن راهی منحصر به فرد تحریم‌های آمریکا را دور زده و به واردات نفت از ایران ادامه دهد.

چین با یافتن راهی منحصر به فرد تحریم‌های نفتی آمریکا  علیه ایران را دور زد

به گزارش فارس به نقل از اسپوتنیک،  چین توانسته است از طریق انبار کردن نفت ایران در انبارهای نفتی گمرکی به صورت کاملا واضح و قانونی تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

راشل یو، کارشناس مؤسسه FGGسنگاپور می‌گوید: ماه‌هاست که محموله‌های نفتی ایران در حال تخلیه در انبارهای گمرکی چین هستند و علیرغم افزایش بازرسی‌ها این مسئله ادامه یافته است.

وی ادامه داد: دلیل این مسئله برای فروشندگان نفت کاملا واضح است چرا که ذخیره کردن نفت در نزدیکی خریدار به نفع فروشندگان است به خصوص اگر در مقاطعی شاهد تخفیف در تحریم‌ها باشیم.

بر اساس اطلاعات رهگیری خطوط کشتیرانی چین در ماه آوریل و درست پیش از پایان مهلت معافیت از تحریم‌ها برای چند کشور 3 میلیون تن نفت از ایران وارد کرد.

از ماه می به بعد واردات نفت ایران توسط چین ادامه یافته که البته تا حدودی شاهد افت آن بوده‌ایم.

حدود یک میلیون تن نفت ایران به چین صادر شده و مقدار مشابهی از سوی گمرک چین نیز ترخیص شده است.

انبارهای ذخیره نفت گمرکی انبارهایی هستند که کالاهایی که هنوز گمرکی آنها پرداخت نشده در آنها نگهداری می‌شوند.

در ماه ژوئن مجددا بیش از یک میلیون تن نفت ایران وارد ترمینال‌های چین شده اما از گمرک این کشور ترخیص نشده‌اند.

به نظر نمی‌رسد که چین بخواهد به این زودی‌ها واردات نفت از ایران را متوقف کند چرا که هم اکنون بیش از 12 فروند نفتکش با ظرفیت بیش از 20 میلیون بشکه در مسیر انتقال نفت ایران به این کشور هستند.

اوایل ماه جاری سه مقام آمریکایی اعلام کردند که وزارت امور خارجه این کشور در حال ایجاد طرحی برای معاف کردن چین از تحریم‌های نفتی ایران است و قرار است بر اساس قانونی که در زمان اوباما به تصویب رسیده  چین برای بدهی‌هایی که از ایران دارد، نفت وارد کند.

به عنوان مثال شرکت سینوپک چین در توسعه میادین نفتی ایران فعال بوده و قرار است پول بازگشت سرمایه‌گذاری خود را در قالب نفت از ایران دریافت کند.

اما پیش از این نیز چین حداقل دو نفتکش بزرگ نفت از ایران وارد کرد و این مسئله در تناقض کامل با سیاست‌های آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود.

این اقدامات چین باعث شد برخی نمایندگان مجلس در آمریکا به دولت ترامپ حمله کرده و اعلام کنند که کاخ سفید یا نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد که تحریم‌ها اعمال شوند.

البته یک مقام سابق وزارت امور خارجه چین اعلام کرد اگر چین به آمریکا بگوید به شما ربطی ندارد کاخ سفید کار زیادی در این باره نمی‌تواند انجام دهد. 

تا پیش از اتمام معافیت از تحریم‌های ایران چین حدود 20 درصد از نیاز خود به نفت را از ایران وارد می‌کرد.

به نظر می‌رسد دیگر کشورهایی که پیشتر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف شده بودند، شامل هند، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی،یونان و ترکیه، تحت فشار تحریم‌های کاخ سفید واردات نفت از ایران را یا به صورت مقطعی و یا به صورت کامل کاهش دادند.