تلاش عراق برای وساطت میان ایران و عربستان

گروه جهان الف،   3980501104

یک پایگاه خبری لبنانی اعلام کرد که برخی کشورهای عربی به دنبال فراهم کردن زمینه آغاز گفت‌وگو میان تهران و ریاض هستند و تلاش جدی را در این راستا دارند.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری لبنان 24 به نقل از "منابع آگاه" مدعی شد که تلاش‌های مستقیمی از سوی هیات هایی از عراق و مصر برای میانجیگری میان عربستان و ایران وجود دارد.

این منابع اعلام کردند که تحرکات کشورهای عربی برای آغاز گفت وگو میان تهران و ریاض بسیار جدی است و اقدامات آنها سریع خواهد بود.

پایگاه خبری لبنان24 همچنین گفته است که آزادی نفتکش ایران از سوی عربستان نیز تلاش سعودی‌ها برای نشان دادن حسن نیت قبل از آغاز مذاکرات بوده است.

اخیرا دولت عربستان همکاری‌هایی را در زمینه کشتی حادثه دیده ایران در سواحل این کشور انجام داده است. سعودی‌ها پیش از این کارشکنی‌هایی را در بحث بازگردادن این نفت‌کش انجام داده بودند. آنها همچنین خدمه مصدوم کشتی ساویز ایران را نیز پس از مداوا در بیمارستان‌های عربستان راهی ایران کردند.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به دو مساله فوق گفت که این دو موضوع از کانال‌های مختلف دیپلماتیک پیگیری شد و ایران از کشورهای سوئیس و عمان و همچنین جهات ذیربط در عربستان برای ارائه خدمات و تسهیلات لازم در خصوص این دو موضوع تشکر و قدردانی می کنیم.

از سوی دیگر فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق اخیرا سفری به قاهره داشته است و برخی منابع می‌گویند که این سفر در راستای آب کردن یخ روابط میان ایران و برخی کشورهای عربی بوده است.