هانی‌زاده در گفت وگو با الف مطرح کرد سفر عادل عبدالمهدی به تهران، یک تیر و چند نشان

گروه سیاسی الف،   3980501064 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسایل منطقه‌ای معتقد است که سفر نخست وزیر عراق به تهران، حاوی پیام‌های مختلفی از جانب انگلیس و سایر کشورهای عربی به مقامات ایرانی است.

سفر عادل عبدالمهدی به تهران، یک تیر و چند نشان

به گزارش الف، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق عصر روز دوشنبه برای دومین بار در سال جاری وارد ایران شد و با حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در حالی صورت گرفته است که در روزهای اخیر تنش میان ایران، آمریکا و انگلیس شدتیافته است، و کشورهای عربی به ویژه عراق از بروز ناآرامی‌های اخیر در خلیج‌فارس و منطقه نگران هستند لذا به عقیده  بسیاری از تحلیلگران، عراق می‌تواند نقش مهمی در میانجی‌گری میان ایران و با سایر کشورهای عربی و غربی باشد.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسایل منطقه‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف، در مورد سفر عادل عبدالمهدی به تهران و نقش عراق در ایجاد همگرایی میان ایران و سایر کشورهای عربی و غربی اظهار داشت: سفر عادل‌المهدی نخست وزیر عراق به تهران، در این شرایط خاص و بحران فراگیری که در منطقه به وجود آمده است، بسیار مهم و حساس است، عادل المهدی علاوه بر گفتگو در مورد مسایل دوجانبه، روابط اقتصادی و سیاسی میان دو کشور، در مورد مسایل منطقه‌ای و تنش‌ها میان انگلیس و آمریکا نیز با مقامات ایرانی گفتگو کرد.

وی تصریح کرد: عادل عبدالمهدی احتمالا حامل پیامی از سوی انگلیس و آمریکا برای پایان دادن به بحران‌های به وجود آمده در منطقه خلیج‌فارس است. حرکات دیپلماتیک اخیر عراق نشانگر این است که بالاگرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا موجب نگرانی عراقی‌ها شده است که نقشی فراتر از یک پیام‌رسان را بازی کرده تا بتوانند از درگیری‌ها در منطقه بکاهند چراکه هرگونه تشدید بحران در منطقه، در اقتصاد و سیاست عراق هم تاثیرگذار خواهد بود، عراقی‌ها بارها اعلام کردند که به تحریم‌های ضد آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران اهمیتی نمی‌دهد لذا همچنان در مسیر افزایش روابط خود با تهران در زمینه‌های مختلف گام برمی دارد. 

این کارشناس مسایل خاورمیانه تاکید کرد: عبدالمهدی سال‌ها در انگلیس زندگی کرده و رابطه خوبی با آنها دارد لذا امکان دارد حاوی پیام مهمی از سوی آنها برای ایران باشد تا موجب کاهش تشدید بحران‌ها در منطقه شوند، چراکه طبق اخبار  منتشرشده قبل از سفر عادل عبدالمهدی به تهران، بنی موردونت وزیر دفاع انگلیس با وی تماس گرفته و در مورد چگونگی برقراری امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس گفتگو کرده است.

هانی‌زاده همچنین در مورد ابعاد دیگر سفر عبدالمهدی نخست وزیر عراق گفت: از سوی دیگر بعد از بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا، برخی از کشورها از جمله روسیه و امارات به عراق پیشنهاد دادند تا باتوجه به شرایط منطقه، بین ایران و سایر کشورهای عربی از جمله عربستان میانجیگری کند، چراکه عربستان سعودی در جنگ چهار ساله یمن به نتیجه‌ دلخواه خودش نرسیده است و روزانه ۲۰۰ میلیون دلار هزینه جنگ یمن را می‌دهد، لذا ائتلاف عربستان در حال فروپاشی است و امارات نیز با خروج از این ائتلاف و هچنین عربستان با آزادی کشتی ایرانی به دنبال برقراری رابطه با ایران است و به نظر می‌رسد سفر وزیر خارجه عمان در هفته آینده به تهران نیز حاوی این پیام است.

وی خاطرنشان کرد: در میان کشورهای منطقه، مناسب‌ترین کشور برای حل‌و‌فصل اختلافات میان ایران و برخی از کشورهای منطقه و غربی، عراق است چراکه اگر جنگی در منطقه رخ دهد، به ضرر عراق هم خواهد بود. همچنین نگرانی دولت عراق در حال حاضر بازگشت داعش به خاک این کشور است، آمریکا برای انتقام از حشد الشعبی به دنبال این است تا داعش را وارد خاک عراق کند لذا عراق به دنبال این است تا با رایزنی‌های مستمر و دیپلماتیک، از تنش‌‌ها در منطقه بکاهد و باید از تلاش‌های عراق در این زمینه استقبال کرد.