حذف سود مرکب از قراردادهای اقتصادی بانک‌ها با مصوبه مجلس

گروه اقتصادی الف،   3980431195 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با مصوبه امروز نمایندگان در جلسه علنی مجلس، سود مرکب از قراردادهای فعالان اقتصادی با شبکه بانکی حذف می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس، در مورد مصوبه امروز مجلس درباره سود مرکب قراردادهای بانکی گفت: پیرو پیگیری‌هایی که نمایندگان مجلس در سال قبل برای حذف ربح (سود) مرکب از قراردادهای فعالان اقتصادی در شبکه بانکی مواجه شدیم که این مسئله اول در اصلاحیه بودجه 97 ارائه شد و بعد در قانون بودجه 98 گنجانده شد، اما نتوانست مصوبه شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کمیسیون اقتصادی امسال با بانک مرکزی جلسه برگزار کرد و طرحی از سوی نمایندگان با امضای اکثر نمایندگان تهیه شد که برای تسهیلاتی که اشخاص حقوقی تا سقف دو میلیارد تومان  از شبکه بانکی دریافت کرده‌اند و برای اشخاص حقیقی، کسانی که تسهیلات تا 200 میلیون تومان از سال 93 به بعد وام گرفته‌اند، اما به دلایلی بازپرداخت وام‌های آنها با تأخیر مواجه شده است و طبق قوانین بانک مشمول سود مرکب شده‌اند، قرار شد که با مصوبه مجلس این سود مرکب حذف شود.

به گفته پورابراهیمی قراردادهای فعالان اقتصادی با بانک‌ها طی 93 تا 97 مدنظر است که آنهایی که در سال 98 با بانک تسویه نقدی می‌کنند، سود مرکب آنها حذف شود و به این ترتیب دغدغه مراجع تقلید، مراکز دینی و حوزه‌های علمیه رفع و مشکل فعالان اقتصادی نیز حل شود.

این نماینده مجلس گفت: قبلاً نحوه محاسبه سود این قرارداد‌ها مورد اشکال مراجع قرار گرفته بود، چون از سود بانکی نیز سود گرفته می‌شد، اما با مصوبه نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس قرار شد کسانی که اصل وام‌ها را پرداخت می‌کنند دیگر سود مرکب آنها حذف شود و سود وام به روش ساده و طبق قرارداد اولیه گرفته شود.

وی گفت: به عنوان مثال اگر کسی وام 100 میلیون تومانی با نرخ  20 درصد از بانک داشت که یکسال تأخیر کرده بود، طبق قوانین قبلی بانک باید سود بانکی از 120 میلیون تومان محاسبه می‌شد، در حالی که ما می‌گویم باید سود بانک از همان 100 میلیون اولیه محاسبه شود.

پورابراهیمی همچنین اظهار داشت: کلیات این طرح در صحن مجلس به تصویب نمایندگان رسیده البته قبلاً در کمیسیون اقتصادی تصویب شده بود و فردا نیز جزئیات این مصوبه بررسی می‌شود که اگر شورای نگهبان تأیید کند به تصویب نهایی خواهد رسید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  در مورد اینکه یکبار این مصوبه از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شده است، گفت: تفاوت این است که قبلاً بانک مرکزی و بانک‌ها مخالف حذف سود مرکب بودند، اما اکنون این تفاوت وجود دارد که با جلساتی که با بانک مرکزی و بانک‌ها گذاشته شده موافقت آنها جلب شده و احتمال زیاد دارد که شورای نگهبان هم با مصوبه مجلس موافقت کند و همچنین اشکالات مصوبه قبلی رفع شده است.

وی در مورد اینکه طرح بانک کشاورزی برای اینکه اگر کسانی وام عقب‌ افتاده داشته باشند و یکی از قراردادهای خود را تسویه نقدی کنند سود آن حذف می‌شود، گفت: آن مصوبه براساس تبصره 35 بود، اما مصوبه امروز صحن مجلس این است که سود مرکب از قراردادهای بانکی حذف شود.

پورابراهیمی اظهار امیدواری کرد که این مصوبه مجلس برای حذف سود مرکب در راستای رونق تولید و برطرف شدن دغدغه مراجع تقلید، به تصویب نهایی برسد.