راه‌های نفوذ جاسوسان را ببندیم

نقی عبدالجوادی دستجردی، گروه تعاملی الف،   3980431022 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
راه‌های نفوذ جاسوسان را ببندیم

مجموعه تلویزیونی گاندو را تمام و کمال دیدم. در این نوشتار نمی‌خواهم این مجموعه را نقد کنم. زیرا جسته و گریخته در جریان نقد این مجموعه هستم. شاید هم اگر فرصتی دست من نیز نقدی بر این مجموعه داشته باشم.

عده ای از این مجموعه خوش شان آمد و به تحسین اش پرداختند و عده ای هم از آن ناراحت شدند و از آن انتقاد کردند و گفتند این سریال یک سویه بود و نباید در این برهه از زمان پخش می‌شد. زیرا در زمانی که همه گردن کشان عالم کمر به نابودی ما بسته اند ما باید متحدتر از گذشته باشیم و رقابت‌های سیاسی را بگذاریم برای زمانی دیگر.

موضوع نفوذ جاسوس‌ها به مراکز مهم کشورها حرف تازه ای نیست. ممکن است ما هم در کشورهای مختلف جاسوس داشته باشیم. به هر حال برای حفظ و اداره یک کشور بزرگ، باید از همه امکانات استفاده کرد. باید بدانیم کشورهای مخالف و دشمن ایران چه نقشه‌هایی برای نابودی ایران در سر دارند. کما این که در خبرها شنیدیم یک وزیر اسراییلی به نام گونن سیکو به اتهام جاسوسی برای ایران به 11 سال زندان محکوم گردیده است. حتی کشورهای دوست هم ممکن است از هم دیگر جاسوسی نمایند.

یکی از راه‌های سنجش توانایی‌های کشور و نیز یکی از راه‌های ضربه زدن به کشور فرستادن جاسوس‌های خارجی و نیز استفاده از جاسوس‌های خود فروخته داخلی است. روی پیشانی جاسوس‌ها هم مهر جاسوسی نخورده و ما نمی‌توانیم به راحتی آن‌ها را بشناسیم. آن‌ها ممکن است در هر لباسی نفوذ کنند. هیچ مسئولی هم نمی‌تواند بگوید جاسوس‌ها در دستگاه من نمی‌توانند نفوذ کنند. نظام جمهوری اسلامی ایران از سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه تشکیل شده است. علاوه بر این‌ها کشور ما دو بال نظامی به نام و ارتش و سپاه دارد. نهادهای دیگری هم مانند نیروی انتظامی در کشور وجود دارند. تازه قوه مجریه دارای وزارتخانه‌های متعددی است که ممکن است دشمن بخواهد در آن‌ها نفوذ کند. دشمنان بسته به نوع جاسوسی ممکن است زمانی یک نهاد یا وزارتخانه و زمانی دیگر وزارتخانه دیگری را برای جاسوسی در نظر داشته باشند.

عدم توجه به این مهم می‌تواند نتایج فاجعه باری داشته باشد. کما این که انفجار حزب جمهوری اسلامی (کلاهی) و دفتر نخست وزیری (کشمیری) توسط کسانی صورت گرفت که اولا ایرانی بودند و ثانیا در محل کار خود کاملا مورد اعتماد همه بودند.

بنابراین به جای دعواهای سیاسی و متهم کردن هم‌دیگر بهتر است وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، نیروهای نظامی، انتظامی و قوای مقننه و قضاییه بکوشند حفره‌هایی را که ممکن است دشمن نفوذ کند شناسایی کنند. نفوذی‌ها را بشناسند و با نهادهای اطلاعاتی در این زمینه همکاری کنند. حتی احزاب و گروه‌های سیاسی مواظب نفوذی‌ها باشند.

دشمن دشمن است و برای ضربه زدن به کشور و نظام ممکن است از راه‌های مختلف وارد شود. هیچ نهادی مصون از جاسوسان نیست. اگر در را بستیم حواسمان به پنجره باشد تا دشمن از آن جا وارد نشود.