چه کسانی حق بیمه بیکاری را می‌پردازند؟/ ۹۵ درصد پول دارو را خودمان می‌دهیم!

گروه اقتصادی الف،   3980431021

یک کارشناس اقتصادی از دولت خواست که اعتبار جداگانه‌ای برای تقویت منابع صندوق بیمه بیکاری پیش‌بینی کند. وی گفت: درصورتی که صندوق بیمه بیکاری توان پرداخت حق بیمه بیکاری به افراد بیکار شده را نداشته باشد نباید سه درصد حق بیمه‌های بیکاری را از حقوق و دریافتی آنها کسر کند.

حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از راه‌های تقویت صندوق بیمه بیکاری این است که دولت به شکل جداگانه اعتبار ویژه‌ای را برای این منظور اختصاص بدهد یا در بودجه‌های سنواتی ردیف خاصی را پیش‌بینی کند تا در مواقعی که کارگران ناخواسته از کار بیکار شدند و در شرایط سخت زندگی قرار گرفتند، بتوانند از این کمک بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه منابع صندوق بیمه بیکاری از محل سه درصد حق بیمه‌های بیکاری است که به صندوق تامین اجتماعی واریز می‌شود، گفت: قبل از آنکه به منابع بیمه بیکاری فکر کنیم باید بدانیم که چه کسانی سه درصد حق بیمه بیکاری را واریز می کنند؟طبعا تعداد کسانی که این سه درصد را از حقوق خود می‌پردازند بیشتر از ۲۶۰ هزار نفری است که در آمارها اعلام می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد:نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور به صندوق تامین اجتماعی وابسته‌اند و حق بیمه‌های بازنشستگی یا درمان خود را به این صندوق واریز می‌کنند ولی متاسفانه منابع به شکل صحیحی در این سازمان توزیع نمی‌شود و به دلیل اینکه هزینه‌های جاری این سازمان بالا است و بعضا حقوق‌های نجومی و کلان در حال پرداخت است دولت مجبور است از برخی خدمات مثل بیمه بیکاری یا خدمات درمانی بزند.

با پرداختهای کلان تامین اجتماعی نوبت به حق بیمه‌ها نمی‌رسد

نجف گفت: بر اساس برآورد صورت گرفته میانگین حقوق و دستمزد کارکنان شرکت نفت حدود ۱۸ میلیون تومان است و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور به عنوان متولی اصلی نظام حقوق ودستمزد نتوانسته در این زمینه به درستی عمل کند لذا امروز شاهد هستیم که بخشهایی از نظام به سفره منابع دسترسی بیشتری دارند و بخشهایی مثل آموزش و پرورش به نسبت دسترسی به منابع مشکلات اساسی دارند و حقوق معلمان که مثل همه کشورها باید بالاترین حقوق در مملکت باشد، در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

وی تصریح کرد: وقتی هزینه‌های جاری به اشکال مختلف بالا باشد و بهداشت مالی در سیستم جاری رعایت نشود و آن شرکتهای زیرمجموعه شستا که قرار بود باری از روی دوش صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی بردارند خودشان بار اضافه می‌شوند و به لحاظ پرداختی در صندوق کم می‌آوریم، طبیعی است که مجبور شویم از امتیازات حق بیمه‌های دریافتی کم کنیم و با پرداختهای‌های کلان تامین اجتماعی دیگر نوبت به حق بیمه‌ها نرسد.

وی فلسفه تشکیل بیمه تکمیلی را ناتوانی تامین اجتماعی در ارائه خدمات درمانی مطلوب عنوان کرد و گفت: امروز می‌بینیم که ۹۵ درصد پول دارو و خدمات درمانی را باید خودمان بدهیم؛ درحالی که سال به سال به هزینه دریافت بیمه اضافه می‌شود ولی از آن طرف تامین اجتماعی مبلغ ناچیزی بابت بیمه‌ها می‌پردازد.

این کارشناس اقتصادی بهترین راه تقویت صندوق بیمه بیکاری را بهداشت مالی عنوان کرد و گفت: در صورت رعایت بهداشت مالی ضمن صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های جاری و اصلاح فساد ساختاری و اداری، موجب کاهش ریخت‌ و پاش‌ها و ماندگاری درآمدها در صندوق تامین اجتماعی و به تبع آن بیمه بیکاری می‌شویم.

بر اساس اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار ۲۶۰ هزار نفر در کشر از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است. پیگیری اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری در اولویت وظایف قانونی متولیان اجرای قانون بیمه بیکاری است و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مکلف است زمینه آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار و بازآموزی مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری را از طریق آموزش در کارخانه‌ها یا مراکز این سازمان فراهم کند.