گام دوم کاهش تعهدات برجامی نشان داد نمی توان حقوق ایران را زیرپا گذاشت

گروه سیاسی الف،   3980431019

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با اشاره به اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی گفت: اروپا و آمریکا متوجه جدیت و قاطعیت جمهوری اسلامی شده و فهمیده‌اند هیچ کس نمی‌تواند حقوق ایران را زیر پا بگذارد.

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم شورای اسلامی در گفت‌وگو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با فارس، گفت: اجرای گام دوم در کاهش تعهدات برجامی حق ملت ایران است که در مقابل بدفرجامی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در برجام داشتند برداشته شده و آنها به طور جدی ایستادگی ایران را دیدند، هرچند که باید خیلی زودتر از این حرف‌ها تعهدات خود را در برجام کاهش می‌دادیم.

وی افزود: وقتی طرف مقابل تعهداتش را انجام نداده است، ما باید بلافاصله مقابله به مثل می‌کردیم و گام‌های بعدی را با معنای بیشتری برداشته و در زمینه کاهش تعهداتمان در قبال برجام عمل می‌کردیم، اما اجرای همین 2 گام که امیدوارم به گام‌های بعدی هم منتج شود، عبرت خوبی برای غرب است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ غرب نمی‌تواند فکر کند که ملت ایران زیر بار ذلت می‌روند، ضمن اینکه هیچ کس نمی‌تواند حقوق ملت بزرگ ایران را زیرپا بگذارد.

جوکار خاطرنشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود پایبند نباشند قدر مسلم تعهدات جمهوری اسلامی هم قابل اجرا نخواهد داشت و بایستی ما هم به حالت قبل بازکردیم که البته در گام دوم بخشی از این کاهش تعهدات را دیدند.

وی گفت: طرف مقابل با اجرای گام دوم از سوی ایران متوجه جدیت و قاطعیت جمهوری اسلامی شده است. به همین دلیل باید به اجرای تعهدات خودشان جامه عمل بپوشانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم افزود: آمریکا و اروپا نباید این‌گونه تصور کنند که می‌توانند با فشار و زورگویی و یکجانبه‌گرایی چیزی را به ملت ایران تحمیل کنند.

وی خاطرنشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با بی‌ثباتی که در منطقه خاومیانه به وجود آورده است، امنیت غرب آسیا را مختل کرده اما باید بدانند که در این منطقه جای پایی ندارند و فقط نزد برخی دولت‌های ظالمی که در خاورمیانه بله‌قربان‌گوی آنها هستند محبوب‌اند، اما ملت‌ها به آنها ناسزا می‌گویند.

جوکار در پایان گفت:‌ آینده خاورمیانه متعلق به غرب و آمریکا نخواهد بود.