مصوبات جدید دولت درباره تسهیلات خرید تضمینی، شرکت ملی نفت و سواحل مکران

گروه اقتصادی الف،   3980430196

هیات وزیران با هدف راهبری توسعه سواحل مکران و به منظور بهره برداری کامل از استعدادهای سواحل جنوب شرقی کشور، تشکیل شورای توسعه سواحل مکران را به تصویب رساند.

مصوبات جدید دولت درباره تسهیلات خرید تضمینی، شرکت ملی نفت و سواحل مکران

به گزارش مهر، هیات دولت در جلسه عصر یکشنبه به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، آیین نامه اجرایی مربوط به تعیین فهرست و میزان عوارض کالاهایی را که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می شود، تصویب کرد.

این تصمیم هیات دولت با هدف کاهش اثرات مخرب زیست محیطی پسماندها، جلوگیری از اتلاف منابع در کشور و ایجاد اشتغال در صنایع بازیافت اتخاذ شد.

آیین نامه اجرایی مذکور مشتمل بر میزان عوارض هر کالا، فهرست کالاهای مشمول، نرخ هزینه مدیریت پسماند کالاها و فرآیند اجرایی است.

منابع درآمدی حاصل از این آیین نامه برای بازیافت پسماندهای حاصل از کالاهای مزبور (ایجاد تأسیسات منطقه ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی) با اولویت مشارکت بخش غیردولتی (حداقل مشارکت بخش غیردولتی ۶۰ درصد) تخصیص داده می شود تا براساس نرخ هزینه مدیریت پسماند، هزینه شود.

تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهایی که نسبت به بازیافت محصولات یاد شده اقدام می کنند، در صورتی که به تأیید سازمان محیط زیست رسیده باشد، مشمول عوارض مذکور نمی شوند.

موافقت دولت با تشکیل شورای توسعه سواحل مکران

هیات وزیران با هدف راهبری توسعه سواحل مکران و به منظور بهره برداری کامل از استعدادهای سواحل جنوب شرقی کشور، بهره مندی جامعه محلی و استفاده از سرمایه ها و فرصت های بین المللی، تشکیل شورای توسعه سواحل مکران را به تصویب رساند.

اختصاص تسهیلات برای خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی

دولت با توجه به لزوم تأمین نقدینگی مورد نیاز برای خرید به موقع محصولات کشاورزی و جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی تولیدکنندگان بخش کشاورزی، با اختصاص مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق بانک‌های عامل به سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی موافقت کرد.

موافقت دولت با افزایش سرمایه شرکت ملی نفت ایران

هیات وزیران در ادامه، با پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر افزایش سرمایه شرکت ملی نفت ایران از محل اندوخته سرمایه ای تا سقف مبلغ یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال منقسم به ۱۲۸ میلیون و ۴۸۶ هزار سهم ۱۰ میلیون ریالی موافقت کرد.

میزان تسهیم درآمد دولت از خدمات مکالمات صوتی بین الملل وارده و صادره تعیین شد

با تصویب هیات وزیران، میزان تسهیم درآمد دولت و جریمه های قانونی جبران عدم انجام تعهدات دارندگان پروانه برای خدمات مکالمات صوتی بین الملل وارده و صادره تعیین شد.