حسین علیزاده:‌ برخی برنامه‌های تلویزیون بزرگترین مقلد آمریکاست

گروه فرهنگی الف،   3980430107 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

حسین علیزاده موسیقیدان و نوازنده شناخته شده، درباره یک از برنامه‌های تلویزیونی، بدون نام بردن از آن گفت: ما صبح تا شب علیه کشورهای غربی و آمریکا شعار می‌دهیم اما می بینیم که تمام برنامه‌هایمان تقلیدی از برنامه‌های آنهاست.

حسین علیزاده:‌ برخی برنامه‌های تلویزیون بزرگترین مقلد آمریکاست

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح امروز یکشنبه 30 تیر 1398 در طبقه پنجم ساختمان موسیقی برگزار شد.

در این نشست حسین علیزاده، هومان اسعدی، مهرداد پاکباز، حمیدرضا اردلان و علی ثابت نیا حضور داشتند و هر کدام در بخش‌هایی از این نشست به بیان صحبت‌هایشان پرداختند که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید.

خانواده ها از فرزندانشان سوءاستفاده نکنند

حسین علیزاده عضو هیات داوران این جشنواره گفت: امسال چهره های جوانی به جشنواره آمده‌اند. پسر بچه‌ای آمده بود که افشاری می‌نواخت و ما متعجب که این پسر چه زمانی وقت کرده این ردیف را یاد بگیرد. تشکر می‌کنم از هومان اسعدی که همه این جوانان مدیون زحمات او هستند. انجمن موسیقی هم که مدیریتش تند تند عوض می‌شود، سیاست‌های مثبتش همیشه ادامه دار بوده است. جشنواره حرمتی پیدا کرده که هر کسی وارد شود سعی می‌کند بیشتر به این جشنواره خدمت کند. آقای ثابت‌نیا هم در امور جشنواره ثابت قدم هستند. فکر می کنم این اولین بار است که تمام دست اندکاران جشنواره اتحاد و همدلی دارند.

وی ادامه داد: کار جشنواره طاقت فرسا اما لذت بخش است. هیچ کسی باور نمی کند که چنین جشنواره ای در ایران برگزار می شود. هر چیزی که تداوم پیدا کند تضمین پیشرفتش هست. آمارِ مثبت جشنواره مربوط به تداوم جشنواره است. این جشنواره پاک و معصوم است. هر کسی به این جشنواره نرسد باخته است.

علیزاده تاکید کرد: معتقدم که متاسفانه در صدا و سیما فکر فرهنگی وجود ندارد. موسیقی متعلق به تمام تاریخ این فرهنگ است. با تلاش هایی که آقای اسعدی کرده، امیدواریم نتیجه بگیریم. ما به عنوان موسیقیدان همیشه معترضیم به شرایط موسیقی و شرایطی که صدا و سیما برای موسیقی ایجاد کرده است. شاهدیم که هر هنری پول در آن باشد صدا و سیما در آن پیش قدم است. هر هنری هم که پول زا نباشد و معنوی باشد، صدا و سیما به فکرش نیست.

وظیفه هنری و تعهد هنری ما ایجاب می کند که این نکات را بگوییم.

وی ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان حاصل یک کار ملی است. توصیه ام به خانواده ها این است که از فرزندانشان سواستفاده نکنند. بعضی از این کودکان پس از موفقیت در جشنواره در شوها مورد سواستفاده قرار می‌گیرند. ما باید از پدر و مادرها تعهد داشته باشیم که شرکت کنندگانی که در جشنواره موفق می شوند، مسئولیتشان بیشتر است و باید بیشتر کار کنند.

علیزاده تاکید کرد: کسی که در سنین پایین مطرح می شود در معرض خطر قرار می‌گیرد و دیگر کار را ادامه نمی‌دهد. صدا و سیما هم از منظری به این جشنواره توجه می‌کند که باز هم توجه مناسبی نیست و ضربه به پیشرفت این جوانان و نوجوانان می زند. قطعا تا به حال جشنواره تا کنون به این موضوع ها فکر نکرده بود.

وی ادامه داد: این موضوعی جدید است. ما درباره اش فکر کرده ایم و باز هم درباره اش صحبت می‌کنیم. باید در نظر بگیریم که آیا بچه ای به سن بلوغ رسیده که بخواهد خودش برای خودش تصمیم بگیرد. به نظرم جشنواره با این موضوع جدید باید برخورد جدیدی داشته باشد. اگر برنامه های تلویزیونی درست و سالمی می داشتیم، از مطرح کردن بچه ها در آن برنامه استفاده می‌کردیم. ما نمی توانیم جلوی هیچ شرکت کننده یا هیچ خانواده ای را بگیریم. اما قطعا برخورد جشنواره از این به بعد با این مسئله جدی‌تر خواهد بود.

خجالت می کشم که تلویزیون ما شبیه به تلویزیون غربی هاست / تلویزیون بزرگترین مقلد امریکاست

علیزاده درباره یک از برنامه‌های تلویزیونی، بدون نام بردن از آن گفت: ما صبح تا شب علیه کشورهای غربی و آمریکا شعار می‌دهیم اما می بینیم که تمام برنامه هایمان تقلیدی از برنامه های آنهاست. همین برنامه تلویزیونی همه چیزش تقلیدی از برنامه‌های امریکایی است. در برنامه تلویزیونی ما تبلیغات در بالاترین سطح اهمیت است.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم در جشنواره موسیقی جوان به جامعه نشان دهیم که این بچه‌ها کاری آسمانی می‌کنند. چرا تهران را با لس آنجلس مقایسه می کنید، جریانات تبلیغاتی و سرمایه گذاری در کشورهایی مانند امریکا بسیار مافیا دارد و پیچیده است.

تمام کار جشنواره در سیزده دوره را نمی توان فقط به یک خواننده نسبت داد. نوازندگانی در جشنواره بوده اند که در جهان نابغه هستند. موسیقی پاپ در ژاپن بسیار در سطح بالایی است. چند سال پیش که به ژاپن رفتم دیدم که رنگ موی بیشتر جوانانشان زرد است.

همین جشنواره موسیقی جوان جنبه تقلیدی ندارد و به طور ناب از فرهنگ ماست. من گاهی خجالت می‌کشم که شکل ظاهری تلویزیون ما شبیه به تلویزیون غربی هاست.

علیزاده تاکید کرد: جشنواره باید تبدیل به سازمانی جدا از همه چیز شود. جوان ها را از روزمرگی و خطر اعتیاد و هزاران خطر دیگر در می آورد. جشنواره باید بودجه ی بسیار بالایی داشته باشد. این جشنواره از کودکی استعدادیابی می‌کند. آینده این جوانان را باید مالیاتی که مردم پرداخت می کنند، تامین کند.

این آهنگساز گفت: در ایران ما کارهایی انجام می دهیم و وقتی بزرگ و بزرگتر می شود، مشکلاتی به وجود می آید. سوال ما هم این است که آینده این جوانان چه خواهد شد. من پیشنهاد دادم به جای اینکه دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها آگهی برای جذب دانشجو بدهند، بیایند و از همین بچه‌ها استفاده کنند. باید طلب کنیم تا این جشنواره امکانات و تجهیزات و بودجه بیش از این داشته باشد. در جشنواره دخالت‌های دولتی وجود ندارد. جشنواره امکانات معنوی سرشاری دارد، باید سرمایه مادی این جشنواره بیشتر شود.

من نابغه نبودم؛ پشتکار داشتم

علیزاده تاکید کرد: در هنر اگر استعداد متوسطی داشته باشید اما پشتکار زیادی داشته باشید، می توانید هنرمند بزرگی شوید. مهم پشتکار است. همه فکر می کنند امثال من نابغه هستیم؛ نه، من پشتکار داشتم.

ما صبح تا شب درگیر سیاست زدگی هستیم. اتفاقات معنوی در کشوری که بیش از همه شعار معنوی دارد، شکل نمی گیرد.

بزرگترین کارمان حفظ سطح کیفی جشنواره است

علی ثابت نیا رئیس جشنواره موسیقی جوان و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران گفت: سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان از نظر آمار رشد بسیاری داشته است. 2 هزار و 121 نفر در این جشنواره شرکت کرده اند. سال گذشته با تبلیغات خوب برای جشنواره شاهد رشد 20 درصدی از نظر شرکت در جشنواره موسیقی جوان هستیم. به حتم در سال های آینده با تدابیر بهتر، تعداد شرکت کنندگان بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در این دوره از حضور 110 داور در 110 رشته سازی و آوازی بهره می بریم. هنرمندانی از 31 استان در جشنواره شرکت کرده اند، یعنی از تمامی استان های کشور راه یافته به بخش نهایی جشنواره داریم. تلاش دبیرخانه و بخش پشتیبانی جشنواره این است که بتواند خدمات رفاهی ویژه ای را برای شرکت کنندگان فراهم کند؛ به خصوص کسانی که از شهرستان ها به تهران می آیند.

ثابت نیا تاکید کرد: تمام تلاش همکارانم در این دوره از جشنواره در راستای حفظ سطح کیفی جشنواره بود. متاسفانه بودجه جشنواره بیشتر نشد اما هزینه ها با توجه به تورم بیشتر شد. هنر جشنواره همین بود که سطح کیفی جشنواره را در سطح جشنواره سال گذشته حفظ کند. شرکت کنندگان شهرستانی که صاحب رتبه شوند، به نمایندگی های انجمن موسیقی در استانشان معرفی می شوند تا از امکانات آموزشی بیشتری برخوردار باشند.

جشنواره موسیقی جوان بزرگترین تلنت شو است

هومان اسعدی دبیر علمی جشنواره موسیقی جوان گفت: گستردگی جشنواره نسبت به دوره های پیشین بیشتر شده است. در مکانیسم داوری تدابیری اندیشیده ایم و امیدواریم بتوانیم در بخش های دیگر هم این تدبیر را داشته باشیم. آثار به صورت ویدیویی برای ما باید ارسال شود تا شرکت کننده اهراز هویت شود. در جلسات داوری صوت پخش می شد و به جای اسم شرکت کنندگان کُدها قرار می گرفت.

وی ادامه داد: امسال در بخش موسیقی دستگاهی نشست هایی با عنوان نقد و بررسی اجراها برگزار می شود. این نشست ها می تواند بار آموزشی بالایی برای شرکت کنندگان داشته باشد. امیدواریم این نشست ها فتح بابی برای کارگاه های آموزشی باشد.

اسعدی گفت: در چند سال گذشته گروه سنی ج اوضاع کیفی چندان خوبی نداشت. اما امسال در رده سنی ج اجراهای بسیار خوبی داریم. این نشان می دهد که استمرار جشنواره باعث پیشرفت این گروه سنی شده است. کیفیت اجراها در این دوره بسیار بهتر از قبل بود. در بخش موسیقی نواحی شرکت کننده در بخش سازهایی داشتیم که اصلا فکر نمی کردیم چنین نوازندگان باشند. اگر همین روند پیش برود، بودجه جشنواره کفاف نمی دهد.

جشنواره موسیقی جوان کارش تعمیر گوش هاست

حمیدرضا اردلان عضو هیات داوران جشنواره موسیقی جوان گفت: بیشتر نوازندگان موسیقی نواحی ایران مردان بوده اند. اما شاهدیم که هر چه جشنواره به پیش می رود، حضور زنان بیشتر می شود. در همین لحظه مردها هفت برابر زن ها در بخش موسیقی نواحی حضور دارند. زنان در اجرای مقام ها و لحن ها دقت نظر بیشتری دارند. جامعه و فرهنگ نیاز به مبادله دارد. تصور کنید که از سراسر ایران صدها نفر نوازنده با فرهنگ های متنوع در کنار هم قرار می گیرند و سنت های فرهنگی شان را مبادله می کنند.

اردلان تاکید کرد: گاهی شاهدیم که مدیران کشور به سرمایه های ایران رحم نمی کنند. علتش این است که نغمه های فرهنگی اصیل را نشنیده اند. وقتی گوش در جامعه خراب شود، چه انتظاری می توان از این جامعه داشت. یکی از کارهای جشنواره موسیقی جوان تعمیر گوش هاست.

باید مراقب موفقیت های فضای مجازی بود

مهرداد پاکباز عضو هیات داوران جشنواره موسیقی جوان گفت: وقتی رویکرد صحیحی درباره گروه سنی الف رخ ندهد، ممکن است تاثیر جشنواره مخرب باشد. یک نوجوان 12 یا 13 ساله وقتی موفقیتی در شبکه های اجتماعی را به دست می آورد، اگر این اقبال را در سال های آینده از دست بدهد، تاثیرش بر روی این نوجوان بسیار مخرب خواهد بود.