قنادباشی در گفتگو با الف توقیف نفتکش انگلیسی نشانه اقتدار نظامی ایران است

گروه سیاسی الف،   3980429079 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسایل منطقه‌ای معتقد است که توقیف نفتکش متخلف انگلیسی در تنگه هرمز از سوی سپاه پاسداران، نشانه اقتدار نظامی ایران و دفاع از منافع ملی است، این نفتکش خلاف قوانین بین المللی رفتار کرده و طبق مقررات آب‌های بین‌المللی اگر کشتی خطایی را مرتکب شود، باید متوقف شود.

توقیف نفتکش انگلیسی نشانه اقتدار نظامی ایران است

جعفر قنادباشی کارشناس مسایل منطقه‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف، در مورد توقیف نفتکش انگیسی در خلیج فارس گفت: توقیف نفتکش متخلف انگلیسی در تنگه هرمز از سوی سپاه پاسداران، نشانه اقتدار نظامی ایران و دفاع از منافع ملی کشور است، اصل ماجرا این است که این نفتکش خلاف قوانین بین المللی رفتار کرده و طبق مقررات آب‌های بین‌المللی اگر کشتی خطایی را مرتکب شود، باید متوقف شود لذا ایران به وظیفه خود در این زمینه عمل کرده است. طبق اطلاعات به دست آمده این کشتی با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن موجب ایجاد آلودگی شدید دریا شده است و همچنین خلاف مقررات کشتیرانی در تنگه هرمز، از آنجا عبور کرده و به هشدارهای ایران هم بی‌توجه بوده است. 

وی تصریح کرد: اشتباه بزرگ رییس‌جمهور آمریکا با خروج از برجام موجب شده است تا کشورهای غربی از جمله انگلیس، دچار اشتباهات بعدی و بزرگتر شده و در مسیر سیاست‌های اشتباه ترامپ گام بردارند، لذا توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیسی‌ها در منطقه جبل‌الطارق هم اقدامی خصمانه از سوی انگلیس بوده است و به نظر می‌رسد این نوع اقدامات غربی‌ها به منظور تحریک کردن ایران صورت می‌گیرد تا به شرایط پیش‌آمده در منطقه دامن بزنند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه با بیان اینکه غربی‌ها در هنوز در باتلاق یمن و افغانستان گرفتار هستند، اظهار داشت:‌ آمریکا و سایر کشورهای غربی همچنان در یمن و افغانستان گرفتار بوده و سیاست‌هایشان در آنجا شکست خورده است لذا نمی‌توانند وارد جنگ دیگری با ایران شوند و اتفاقات این چند روز اخیر بیانگر این است که غربی‌ها به دنبال نمایش نظامی و سیاسی خود در خلیج‌فارس بودند تا صحنه رخدادهای بین‌المللی را به نفع خود رقم بزنند اما با هوشمندی ایران نیز این سیاست‌های غرب با شکست مواجه شد.

این کارشناس مسایل منطقه‌ای ادامه داد: آمریکایی‌ها در این یکسال اخیر هر اقدامی را علیه ایران انجام دادند، از خروج یکجانبه از برجام، تشدید فشارهای اقتصادی، حتی دادن شماره تلفن و فرستادن میانجیگر به ایران تا به امروز که توقیف نفتکش‌ها را  با همکاری انگلیس در دستور کار قرار داده‌اند تا ایران را تحریک کنند که در هیچ کدام هم موفق نبودند. ادعای مقامات انگلیسی مبنی‌بر اینکه سپاه نفتکش انگلیسی را غیرقانونی توقیف کرده است، صحیح نیست چراکه این نفتکش طبق مقررات بین‌المللی خلاف کرده و در این صورت این توقیف قانونی و پاسخی به قانون‌شکنی انگلیسی‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: ایران تاکنون وقت بسیاری به انگلیس داده تا قوانین دریایی را رعایت کرده و نفتکش ایرانی را  آزاد کند اما متاسفانه انگلیس این هشدار ایران را جدی نگرفت و دست به اقدامات دیگری زد و همانطوری که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند تامين امنيت تنگه هرمز و خليج فارس همواره با ايران بوده و همچنان هم خواهد بود و کشورهای غربی نمی‌توانند در آن دخالت کنند و اگر خلافی توسط کشتی‌ها و نفتکش‌ها رخ دهد، ایران آن را رصد می‌کند و اگر باز هم چنین اتفاقی رخ دهد، ایران با آن برخورد می‌کند.

به گزارش الف، روز گذشته روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به‌ علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی و بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.

پیش‌تر، مقامات جبل الطارق به‌دستور مقامات انگلیسی یک نفتکش ایرانی به‌نام گریس1 را توقیف کردند که این موضوع واکنش مقامات ایرانی را به دنبال داشت و ایران  اعلام کرد که «راهزنی دریایی» انگلیسی‌ها را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.