آیا «قیمت آب» بازهم گران می‌شود؟

گروه اقتصادی الف،   3980429078 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

طی روز‌های گذشته شایعه گران شدن آب در برخی محافل مطرح شد که اعضای شورای شهر نسبت به آن واکنش نشان دادند.

آیا «قیمت آب» بازهم گران می‌شود؟
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چند هفته گذشته بود که رئیس شورای شهر تهران به همراه تعدادی از اعضای این شورا از تصفیه خانه فیروز بهرام بازدید کردند و در جریان آخرین اقدام‌های شرکت آب و فاضلاب استان تهران قرار گرفتند.

پس از بازدید نشست هم فکری اعضای شورای شهر تهران به همراه محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران برگزار شد که مصطفی صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در آن جلسه حضور داشت.

بختیاری در جلسه هم اندیشی با اشاره به ۵ برابر شدن هزینه حفاری برای توسعه شبکه فاضلاب از مدیریت شهری خواست تا برای توسعه شبکه فاضلاب استان تهران مدیریت شهری تخفیف ۵۰ درصدی قائل شود.

دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: پیشنهاد ما این است، تخفیف ۵۰ درصدی با شرط این لحاظ شود که شرکت آبفا ظرف مدت ۴ سال توسعه شبکه فاضلاب استان تهران را تکمیل کند.

این پیشنهاد معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با واکنش تند محمد سالاری عضو شورای شهر تهران مواجه شد که گفت: "از آقای صبوری می‌خواهم این‌چنین پیشنهاد‌هایی ندهد."

عضو شورای شهر تهران گفت: هرگونه تخفیف در این حوزه هزینه کرد از جیب مردم است.

همین جمله کافی بود گمانه زنی‌هایی مبنی بر افزایش مجدد نرخ آب بها در تهران بر سر زبان‌ها بیافتد.

در اردیبهشت ماه سال ۹۸ بود که با تصویب شورای شهر تهران ۲۰ درصد قیمت آب بها افزایش پیدا کرد و رئیس شورای شهر تهران این ۲۰ درصد افزایش نرخ آب بها را شامل همه افراد ساکن در مناطق ۲۲ گانه ندانست و گفت: اگر به صورت میانگین حساب کنیم رقمی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت آب بها افزایش پیدا کرده است.

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، با رد شایعه افزایش مجدد نرخ آب بها گفت: اگر شرکت آبفای استان تهران بتواند ظرف مدت ۴ سال با تخفیف ۵۰ درصدی هزینه حفاری توسعه شبکه فاضلاب تکمیل کند اتفاقی خوب است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر ظرف مدت ۴ سال توسعه شبکه آبفا تکمیل نشود تکلیف ۵۰ درصد تخفیف ارائه شده به شرکت آبفای استان تهران چه می‌شود، گفت: هر ساله شرکت آبفای استان تهران لایحه افزایش نرخ آب بها را به شورای شهر تهران ارائه می‌کند و اگر انحرافی وجود داشته باشد لایحه درخواستی آن شرکت به تصویب اعضای شورای شهر تهران نمی‌رسد.

نژادبهرام با بیان این نکته که شهرداری تهران جزء سهام داران شرکت آبفا است، تصریح کرد: بحث افزایش قیمت آب بها مطرح نیست، زیرا برای آنکه درخواست شرکت آبفا مبنی بر تخفیف ۵۰ درصدی حمایت شهرداری به عنوان یکی از سهام‌داران این شرکت برای توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب است.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا شهر تهران، درباره شایعه‌های افزایش نرخ آب بها در پایتخت گفت: بحث افزایش نرخ آب بها در پایتخت مطرح نیست.

سالاری در توضیح درخواست تخفیف ۵۰ درصدی شرکت آبفا برای توسعه شبکه فاضلاب گفت: ما در شورای شهر تهران مصوبه‌ای را گذراندیم و برای توسعه فاضلاب مبلغی را تعیین کردیم.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب استان تهران از ما درخواست کرد تا تخفیفی ۵۰ درصدی برای توسعه آبفا برای آن‌ها لحاظ کنیم که ما اعلام کردیم ارائه هرگونه تخفیف هزینه کرد از جیب مردم است.

وی با بیان اینکه علت آن این بود که ما برای توسعه زیرساخت‌ها مانند آسفالت و مخابرات ما هزینه‌هایی را از مردم اخذ می‌کنیم و نمی‌توانیم تخفیفی باری شرکت آبفا استان تهران لحاظ کنیم، افزود:هیچ‌گونه افزایش قیمتی در آب بهای استان تهران نخواهیم داشت.