به همین دلیل دولتمردان دست به کار شده و در قالب قانون بودجه و لایحه اصلاح ساختار بودجه، موضوع ساماندهی یارانه بگیران را از اولویت های اصلاح ساختار بودجه و بودجه ۲ سالانه قرار داده اند.
*چهارمحور اصلاح ساختار بودجه سال ۹۸
چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸ حدود ۷۸ میلیون نفر صد و یکمین مرحله یارانه نقدی خود را دریافت کردند. در هر مرحله از پرداخت یارانه نقدی رقمی بالغ بر ۳ هزار و ۵۴۹ میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت میشود که این رقم در سال برابر ۴۲ هزار ۵۸۸ میلیارد تومان است.
حال دولت تصمیم گرفته است تا در قالب قانون بودجه و پیوست آن لایحه اصلاح ساختار بودجه سال ۹۸، دستی به سر و گوش سازمان هدفمندی یارانهها و همچنین سیاستهای آن بکشد. در این قسمت از بررسی جوانب لایحه اصلاح ساختاری بودجه امسال به مبحث تکلیف دولت برای حذف یارانه بگیران پر درآمد پرداخته ایم و برای بررسی تاثیر اصلاح ساختار به سراغ یکی از کارشناسان مسائل اقتصاد رفتیم تا نقش آن در بهبود معیشت مردم جامعه را جویا شویم.
بهزاد خسروی، استاد دانشگاه و کارشناس راهبردی در مسائل اقتصادی، با اشاره به لایحه اصلاح ساختار بودجه سال ۹۸ اظهار کرد: دولت در قالب بحث اصلاح ساختار بودجه ۳ هدف عمده از جمله، ۱- مدیریت کسری بودجه بر اساس تامین منابع پایدار از طریق هزینه کرد برای اداره کشور، ۲- ایجاد ثبات در اقتصادی کلان برای تولید و اشتغال و ۳- ایجاد ثبات در اقتصاد از طریق برپایی عدالت اجتماعی را مطرح کرده است.
خسروی بیان کرد: لایجه اصلاح ساختار بودجه امسال در بخش ایجاد ثبات در اقتصاد کلان برای تولید و اشتغال باید بسیار قدرتمندتر عملیاتی شود، ما در بحث قوانین شاهد وجود ۱۰ تا ۱۲ هزار قانون هستیم، این بین ۱۲۰ هزار دستورالعمل در کشور وجود دارد مجوزهای متعدد و پروانههای صدوری دست و پاگیر، به نوعی مانع عملیاتی شدن این بند از ساختار اصلاح بودجه میشود، برای مثال در کشور برای ایجاد یک گاوداری بیش از ۱۸۶ دستورالعمل تدوین شده است درصورتی که در هلند همین گاوداری با ۵ مجوز راه اندازی میشود. در نهایت باید فکری به حال حذف مقررات دست و پا گیر و زائد کرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اهمیت بسزای ساماندهی یارانه بگیران در کشور، گفت: با اجرای قانون هدفمند سازی یارانهها و پرداخت یارانه به مردم جامعه قرار بر این شد که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی سالانه بر اساس اطلاعات درآمدی افراد، درصدی از این افراد کم شوند تا عدالت اجتماعی روزافزون شود، اما آنچه که هم اکنون مشاهده میشود نه تنها بیانگر کاهش تعداد یارانه بگیران نیست بلکه به تعداد این افراد افزوده هم شده است البته این موضوع تا حدودی هم به مقاومت این اقشار پر درآمد بازمی گردد. به نوعی دهکهای بالا براساس قانون حذف نشده اند و در نتیجه دستورالعمل یا روش فعلی حذف یارانه بگیران کارایی لازم را ندارد.
خسروی تاکید کرد: چرا دولت سالانه از بودجه شرکتهای دولتی ۱۰ درصد نکاسته است؟ در صورت این کاهش می توانست رقمی بالغ بر یک صد و ۲۰ هزار میلیارد تومان در تخصیص منابع صرفه جویی کند، این رقم معادل درآمدهای مالیاتی یک سال کشور است. پس از تخصیص منابع در شرکتهای دولتی، رسیدگی بر آنها صورت نمیگیرد و حتی مجلس نیز برای بررسی میزان عملکرد این شرکتها دست به کار نمیشود.
وی تصریح کرد: امسال نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به بودجه شرکتهای دولتی اضافه شده است و مالیات آنها به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تنزل پیدا کرده است این درحالیست که در سال گذشته میزان مالیات دریافتی از شرکت های دولتی ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است، دولت باید در قبال کاهش میزان مالیات مصوب شرکتهای دولتی توضیحات قابل قبولی را ارایه کند.
این استاد دانشگاه گفت: دولت در حالی چشم انداز اصلاح ساختار بودجه سال ۹۸ را بیش از حد بلند مدت تنظیم کرده است که از عمرش تنها یک سال و چند ماه باقی مانده است!
وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولیت حذف یارانه بگیران بهطور کامل به استانداریها محول شده است؟ گفت: قرار بر این شد که فرمانداریها و استانداریها مسئولیت رسیدگی به شکایات افرادی که از گردونه دریافت یارانه حذف شدهاند را بر عهده بگیرند نه اینکه مسئول مستقیم حذف یا اضافه افراد باشند. در نهایت انکشت اشاره برای پاسخگویی به این موضوعات همچنان سازمان هدفمندسازی یارانه هاست.
حسینی شاهردوی توضیح داد: سال هاست که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مدعی است با در دست داشتن اطلاعات مختلفی نظیر تراکنش های بانکی، اسناد و املاک ثبتی و سایر امور اطلاعاتی توانایی مدیریت دهک های مشخص شده در جامعه یارانه بگیران را دارد. این ادعا منجر شده است تا انتظار مجلس شورای اسلامی برای مدیریت و حذف افراد با درآمد بالا از سازمان هدفمند سازی یارانهها بیشتر شود.
نسرین نامی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی، با استقبال از رویکرد دولت برای اصلاح ساختار بودجه بیان کرد: دولت حتی اگر در ارائه گزارش اصلاح ساختار بودجه مدتی هم تاخیر کرده است به نظر می رسد عزمی جدی برای بارور سازی اقتصاد کشور دارد؛ موضوع مهمی با نام کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی از مواردی است که بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: در بحث حذف یارانه بگیران پر درآمد تا حدودی باید به همکاری سایر سازمان ها نیز متکی بود، وزارت کار و همچنین مرکز آمار باید در چنین شرایطی به یاری سازمان و برنامه و بودجه بیایند تا با ارائه داده های دقیق ، مشخص کنند که از میزان ۷۸ میلیون یارانه بگیر چه تعداد پردرآمد هستند.
این کارشناس در پایان گفت: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه در امسال برنامه خود را برای حذف یارانه بگیران پردرآمد تغییر دهد و در اجرای آن مصِر باشد همانطور که با یک طرح جامع توانست در قانون مالیات های مستقیم موفق عمل کند.
حذف یارانه بگیران شروع شده است؟یارانه، سوبسید و یا چتر حمایتی بر اقشار کم درآمد موضوع بسیار مهمی است که سال هاست تمام کشورهای دنیا با استفاده از فرمول های صحیح و یا برخی اوقات هم دستوری انجام می دهند. کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست اما این روزها و شاید این سال ها گرفتار گردابی با نام مقاومت افراد یارانه بگیری شده است که عملا نیازی به این مبلغ ندارند.
طی چندین مرحله دولت دست به خود اظهاری از طریق مردم بُرده است اما در نهایت تنها موفق به این شد تا خارج نشینان را در اسفند سال ۹۳ از گردونه یارانه بگیران خارج کند تعداد این افراد در مجموع ۵۰ هزار و ۸۸۶ نفر است که عدد قابل توجهی نیست.
در نهایت هنوز این طرح نیازمند توضیح بیشتر سازمان برنامه و بودجه کشور است چرا که با توجه به پیگیری های مکرر، سازمان هدفمند سازی یارانه ها پاسخ به این سوال را که " چه زمانی دولت اقدام به ساماندهی یارانه بگیران می کند؟" را به سمت سازمان برنامه و بودجه کشور محول می کند. این درحالیست که در این دوره از پرداخت یارانه های نقدی تعدادی از هموطنانمان یارانه خود را دریافت نکرده اند و حال باید پرسید که آیا دولت کلید ساماندهی به این طرح را زده است؟