دادگاه هلند ارتباط قتل «کلاهی» با ایران را رد کرد

گروه سیاسی الف،   3980429044

دادگاه منطقه‌ای آمستردام هلند ارتباط قتل محمدرضا صمدی‌کلاهی (عامل عملیات تروریستی انفجار دفتر حزب جمهوری) با دولت ایران را رد کرد.

دادگاه هلند ارتباط قتل «کلاهی» با ایران را رد کرد

وطن امروز نوشت: دادگاه منطقه‌ای آمستردام هلند ارتباط قتل محمدرضا صمدی‌کلاهی (عامل عملیات تروریستی انفجار دفتر حزب جمهوری) با دولت ایران را رد کرد. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، دادگاهی در آمستردام، پایتخت هلند، ارتباط قتل محمدرضا صمدی‌کلاهی ملقب به علی معتمد را با دولت ایران بشدت رد کرد.

محمدرضا کلاهی، عامل انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی که بیش از 2 دهه در هلند با نام مستعار علی معتمد زندگی می‌کرد و تحت پوشش سرویس‌‌های اطلاعاتی این کشور بود، سال 2015 در آمستردام و در جریان یک نزاع مافیایی در نزدیکی خانه‌‌‌‌اش به قتل رسید. پس از این قتل، با وجودی که 2 نفر به عنوان عوامل این اتفاق دستگیر شدند اما دولت هلند 2 دیپلمات ایرانی مقیم در سفارت ایران در این کشور را اخراج کرد. نکته قابل تامل اینکه این 2 دیپلمات بیش از یک سال پس از قتل کلاهی عازم ماموریت در سفارت ایران در هلند شده بودند!

اخراج این 2 دیپلمات ایرانی البته با عدم پیگیری مستمر وزارت امور خارجه ایران همراه و باعث شد دولت هلند مدتی با طرح ادعای دست داشتن ایران در قتل کلاهی، یک فضای روانی شدید علیه ایران اعمال کند؛ فشاری که حتی منجر به اعمال برخی تحریم‌ها علیه ایران شد.  پلیس هلند همان زمان 2 نفر را به اتهام قتل کلاهی بازداشت کرد. این 2 نفر از مجرمان سابقه‌دار هلند و مرتبط با مافیای موادمخدر بودند. با وجودی که هلندی‌ها تلاش می‌کردند این 2 مجرم را به ایران مرتبط کنند اما در جریان رسیدگی به این قتل، دادستان هلند اعلام کرد در تحقیقات مربوط به قتل محمدرضا صمدی‌کلاهی ملقب به علی معتمد هیچ ارتباطی بین این قتل با ایران یافت نشده است.

حال دادگاه آمستردام در حالی که برای یکی از متهمان این اتفاق که مردی 38 ساله است، مجازات حبس ابد در نظر گرفته است، صراحتا اعلام کرده است پس از تکمیل پرونده و بررسی‌‌های جامع، به این نتیجه رسیده است که ارتباطی بین ایران و قتل عامل انفجار تروریستی دفتر حزب جمهوری اسلامی پیدا نکرده است و هرگونه ادعایی در این‌باره را بشدت رد کرد. گفتنی است وزرای خارجه و کشور هلند زمستان سال گذشته در نامه‌ای به پارلمان این کشور، اگرچه ارتباط 2 دیپلمات ایرانی اخراج شده از هلند با قتل کلاهی را رد کردند اما ایران را در پشت قتل محمدرضا صمدی‌کلاهی معرفی کردند. با این حال اما حالا دادگاه پس از تکمیل پرونده و بررسی‌‌های همه‌جانبه اعلام کرده است هیچ ارتباطی میان قتل کلاهی و ایران وجود ندارد.

حیثیت دیپلمات‌ها اعاده می‌شود؟

در جریان قتل محمدرضا صمدی‌کلاهی، تروریست معروف منافقین در هلند، 2 دیپلمات ایرانی به ناحق اخراج شدند و یک فضای روانی دروغین علیه ایران به‌راه افتاد. حالا پس از بررسی پرونده قتل کلاهی در دادگاه، مقامات دادگاه صراحتا اعلام کردند ارتباط ایران با این قتل تکذیب می‌شود. این اذعان صریح دادگاه هلند در کنار اذعان پیشین دادستانی این کشور مبنی بر دست نداشتن دیپلمات‌‌های ایرانی در این ماجرا، می‌تواند محمل‌‌های قانونی مناسبی برای پیگیری قانونی و حقوقی این ماجرا از سوی ایران در محاکم بین‌المللی باشد.

به غیر از تهمت‌‌های وارد شده به ایران و هزینه‌‌های تحریمی، به نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی ایران پس از یک دوره انفعال محض، حالا باید فعالانه به میدان بیاید و از حقوق دیپلمات‌‌های ایرانی دفاع کند. در کنار اعاده حیثیت ایران، اکنون وزارت امور خارجه باید از حقوق و حیثیت دیپلمات‌‌های خود نیز دفاع کند. از سوی دیگر، سال گذشته پس از اذعان دادستانی هلند به دست نداشتن ایران در قتل کلاهی و در پی استمرار انفعال وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی دستور به اخراج 2 دیپلمات هلندی از ایران داد. محمدجواد ظریف نیز همان زمان در اظهاراتی عجیب گفت دستور اخراج 2 دیپلمات هلندی به او ابلاغ شده بود؛ اظهارنظری که انتقادات زیادی را علیه او برانگیخت. اکنون با توجه به اعلام دادگاه مبنی بر کذب بودن ارتباط ایران با ماجرای قتل کلاهی، دیگر هیچ عذری درباره تعلل و انفعال وزارت امور خارجه برای پیگیری حقوق دیپلمات‌‌های مظلوم ایرانی پذیرفته نیست.