ظریف: «سقوط پهپاد ایرانی» در حال بررسی است؛ هنوز اطلاعی نداریم/ واکنش به احتمال دیدار با یکی از اعضای کنگره آمریکا

گروه جهان الف،   3980428019 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور خارجه ایران درباره ادعای رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر هدف قراردادن یک پهپاد ایرانی در تنگه هرمز، گفت: موضوع پهپاد هنوز تحت بررسی است و بر اساس اطلاعاتی که از تهران دریافت کرده ام اطلاعی نداریم که پهپادی از دست داده باشیم.

ظریف: «سقوط پهپاد ایرانی» در حال بررسی است؛ هنوز اطلاعی نداریم/ واکنش به احتمال دیدار با یکی از اعضای کنگره آمریکا

به گزارش ایرنا، ‌محمد جواد ظریف پس از دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد این مطلب را در جمع خبرنگاران مطرح کرد و افزود: باید منتظر اظهار نظر مقامات نظامی در این باره باشیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پیش از این در ابتدای یک سخنرانی مدعی شد نیروی دریایی این کشور یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز مورد هدف قرار داده است.

دیدار با نمایندگان مردم آمریکا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر دیدار سناتور راند پال از کنگره آمریکا هم گفت: من در سفرهایی که به نیویورک دارم با نمایندگان کنگره که نمایندگان مردم آمریکا و نه فرستاده دولت این کشور گفت وگو کردم و باز هم انجام می‌دهم اما اینکه با چه کسانی گفت وگو می‌کنم را به خودشان واگذار می‌کنم تا اعلام کنند.

جابجایی مقر سازمان ملل متحد از نیویوک

ظریف در پاسخ به این سوال که با توجه به خروج آمریکا از پیمان‌ها و نهادهای بین المللی و محدودیت‌هایی که برای دیپلمات‌ها ایجاد می‌کنند، لزوم جابجایی مقر سازمان ملل متحد از نیویورک ر اجلاس جنبش عدم تعهد که در ونزوئلا برگزار می‌شود، مطرح خواهد شد؟ گفت: این مساله از سال‌ها پیش در بعضی محافل مطرح است اما بعید می دانم در این اجلاس "نم" (جنبش عدم تعهد) مطرح شود.

وی ادامه داد: در این اجلاس حتماً درباره اقدامات خلاف حقوق بین الملل آمریکا و مداخلات این کشور صحبت خواهد شد.

پیشنهاد مکرون

وزیر امور خارجه درباره گفت وگوی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و گام سوم هم گفت: هنوز درباره اینکه چه اقدامی به عنوان گام سوم انجام شود، به یک تصمیم قطعی نرسیده‌ایم. اقدام لازم را انجام خواهیم داد؛ پیش بینی‌های متعددی وجود دارد و ما مطابق برجام یکی از این انتخاب‌ها را برمی گزینیم.

ظریف افزود: نظر آقای مکرون این بوده تا برای کاهش تنش تلاش کنند، ما هم در داخل خبر ریاست جمهوری است با هر اقدامی که برجام اجرا و جنگ اقتصادی متوقف شود، همکاری می‌کنیم.

پاسخ به سعودی‌ها

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره ادعای سعودی‌ها مبنی بر دخالت ایران در خاورمیانه هم اظهار کرد: ما در خاورمیانه هستیم و داخل آن نشده‌ایم. ضمن اینکه ما یمن را بمباران نکردیم، نخست وزیر لبنان را زندانی نکردیم؛ کسانی که این کار را انجام دادند باید پاسخگو باشند.

محورهای دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد

ظریف درباره محورهای مورد مذاکره با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم اظهار کرد: بحث تضییقات جدیدی که آمریکا علیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک مطرح کرده است که در واقع یک حمله به سازمان ملل و خطری برای مجموعه این سازمان است، مطرح شد.
وی ادامه داد: همچنین بحث امنیت منطقه و ضرورت جلوگیری از اقدامات جنگ افروزانه ایالات متحده و جنگ اقتصادی که آمریکا علیه مردم ایران شروع کرده و در واقع تروریسم اقتصادی و در مغایرت با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و همین طور وظیفه ای که سازمان ملل در این زمینه دارد، تبادل نظر شد.

ظریف روز یکشنبه برای شرکت در نشست شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد و قرار است روز جمعه برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد عازم کاراکاس پایتخت ونزوئلا شود. نیکاراگوئه و بولیوی مقصد بعدی این دوره از سفر ظریف خواهد بود.