اجرای گام دوم در کاهش تعهدات برجامی یعنی ایستادن مقابل یکه‌تازی آمریکا و اروپا

گروه سیاسی الف،   3980428013

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با اشاره به اجرای گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی گفت: اگر محکم بر منطق و مطالباتمان ایستادگی کرده و بر آن اصرار کنیم غربی‌ها عقب‌نشینی خواهند کرد.

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی در واکنش به عدم ایفای وظایف اروپا، گفت: از رئیس جمهور تشکر می‌کنم که بالاخره در برابر زیاده‌خواهی‌های اروپا و آمریکا اقدامی را انجام دادند هر چند که این اقدام کمی دیر بود ولی همین که آقای روحانی تصمیم گرفت که غنی‌سازی را مجدداً افزایش دهد و نسبت به عدم ایفای وظایف اروپا واکنش نشان دهد واکنش خوبی است. 

وی افزود: گام دوم ایران در کاهش تعهداتش بر خلاف مفاد برجام نیست و طبق قطعنامه 2231 سازمان ملل چنین اجازه‌ای به جمهوری اسلامی داده شده است که اگر طرف غربی (آمریکا و اروپا) به تعهداتشان عمل نکردند ایران می‌تواند فعالیت‌های سابق خود را ادامه دهد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم افزود: امیدواریم که گام‌های دوم و سوم بر نوع تغییر رفتار و دیدگاه اروپا و آمریکا تأثیر بگذارد ولی اگر گام‌های بعدی را هم برداریم طرف مقابل این قاطعیت و جدیت جمهوری اسلامی را دیده و ناچار است تعهداتش را عملی کند. 

آصفری گفت: ما اگر محکم بر منطق و مطالباتمان ایستادگی کرده و بر آن اصرار کنیم غربی‌ها عقب‌نشینی خواهند کرد.

وی گفت: ما نباید کاری به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان داشته باشیم چرا که 40 سال است به این تحریم‌ها عادت کرده‌ایم و هم اکنون نوبت ملت ایران است تا پاسخ دهن‌کجی‌ها و بدعهدی‌های آمریکا و اروپا را بدهیم.

وی افزود: با اجرای گام دوم حتماً مقابل یکه‌تازی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خواهیم ایستاد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نباید از فریادهای آمریکا و اروپا بترسد، گفت: ایران در چارچوب NPT و حقوق خود منافع ملی را دنبال خواهد کرد و بر همین اساس فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای خود را پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی رژیم صهیونیستی NPT را نپذیرفته، فعالیت هسته‌ای داشته و بمب اتم تولید می‌کند هیچ کس با او برخورد نمی‌کند اما وقتی بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تأیید کرده است و در گزارشات و اسناد این موضوع کاملاً به صراحت وجود دارد شاهد یکه‌تازی و زیاده‌خواهی آمریکا و اروپا هستیم که شاید به نگاه خوش‌بینانه مسئولین ما به غرب باز می‌گردد.