کامنت‌های برتر مخاطبان الف: دولت اگر جوابی به سریال گاندو دارد، اسنادش را ارائه کند/ انتظار این بود که دادستان عذرخواهی کند/ هرچه تحریم‌ها بیشتر شود، تاثیرش کمتر می‌شود

گروه سیاسی الف،   3980427111 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده ای از این نظرات را هر هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

کامنت‌های برتر مخاطبان الف: دولت اگر جوابی به سریال گاندو دارد، اسنادش را ارائه کند/ انتظار این بود که دادستان عذرخواهی کند/ هرچه تحریم‌ها بیشتر شود، تاثیرش کمتر می‌شود

گفت‌وگوی الف با یکی از کارشناسان سیاست خارجی درباره برجام با عنوان «تلخنامه برجام به افسانهٔ اعتمادپذیری غرب پایان داد» با واکنش مخاطبان الف همراه شد که برخی از نظرات مخاطبان الف را می‌خوانید:

*تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. متأسّفانه دولت پس از گذشت حدود چهارده ماه از خروج آمریکا از برجام هنوز منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها می باشد و در حالیکه از خود برجام اثری باقی نمانده از اقدامات به اصطلاح متقابل ایران در چارچوب برجام دفاع می کند! این در حالی است که اروپایی ها اعتراف کرده اند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، غذا و دارو را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان بارها ما را تحت فشار گذاشته اند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های ۲، ۳، ۴ و ۵ ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم. در واقع این به اصطلاح کانال اینستکس هم، حقه ای چند منظوره برای وقت کشی و نگهداشتن ما در برجام و جلوگیری از انجام مبادلات اقتصادی بین المللی و دامی برای بلوکه کردن درآمدهای ارزی کشور و محقق کردن بهتر تحریم های آمریکا جهت افزایش فشار بیشتر بر ماست. لذا لازم است علاوه بر رد اینستکس، صادرات و واردات خود را با هر پول دیگری غیر از دلار آمریکا و در قالب پیمان های دو جانبه با کشورهای غیر مستکبر غربی انجام داده؛ و در یک اقدام انقلابی در اسرع وقت از برجام خارج شویم.

*بیش از حد به یکدیگر حمله نکنید خصوصا در اموری که اطلاع کافی ندارید. موافقین برجام قصد خدمت داشتند، مخالفین هم قصد خدمت داشتند. از تجربه گرانبهای برجام استفاده کنیم و از تفرقه بترسیم.

*راه خروج ایران از بحران فعلی : ۱-آرام سازی روابط با امریکا . ۲-قانع کردن شرکت های خارجی و افراد حقیقی و حقوقی به سرمایه گذاری در کشور . ۳- افزایش شرکت ها در بورس و ایجاد شرکت های چند ملیتی افزایش اشتغال و جلوگیری از خروج نخبه ها . ۴- افزایش آزادی های فردی و اجتماعی برای گسترش توریست و اتحاد ملی . ۵- دادن اقامت ۵ ساله به افرادی که در ایران حداقل ۵۰ هزار دلار سرمایه گذاری کنند .

*برجام اگر با عهد شكني امريكا مواجه نميشد بسيار براي كشور مفيد بود ازجمله ان رونق اقتصادي،تورم ثابت،بالارفتن ارزش پول ملي،ورود سرمايه گزاران اروپايي وافزايش نفوذ ايران در منطقه وغيره است

*ما نگران هیچ یک از جنبه های قدرت امریکا نیستیم. او قدرت سیاسی خود را از ترکیب قدرت نظامی، اقتصادی و عملیات روانی می گیرد و این سه قدرت اکنون کارکرد خود را به میزان بسیار زیادی از دست دادند و این به افول قدرت سیاسی امریکا منجر شده است. امریکا با اینکه از نظر شاخص های ظاهری بزرگترین اقتصاد جهانی است اما بزرگترین بدهکار جهانی هم هست. بیش از ۱۵ تریلیون دلار بدهی ملی امریکاست.

*هرچه حجم توطئه‌های دشمن علیه ملت ایران بیشتر می‌شود، تاثیرات آن کمتر می‌شود، ما این مسئله را در میدان تحریم‌های اقتصادی هم مشاهده می‌کنیم. به طوری که در روز سیزدهم آبان امسال که قرار بود تحریم‌های جدید آمریکا علیه ملت ایران اعمال شود، برخی تصور می‌کردند آشوبی در اقتصاد ایران ایجاد می‌شود، در حالی که از آن روز به بعد ما به ثبات و آرامش بیشتری در اقتصاد کشور رسیدیم.

***

«نامه احمد توکلی به رئیس قوه قضائیه درباره اقدام خلاف عرف دادستان تهران» نظرات متعدد کاربران الف را به همراه داشت که برخی از آنها از نظرتان می‌گذرد:

*اگر توقع دارید که در جایی از دنیا فساد نباشد جسارتا توقع نامعقولی دارید. مهم آن است که اجازه فساد سیستماتیک داده نشود و قوانین حتی الامکان فساد زدا نباشند. وگرنه انسان آزاد است که انتخاب کند و برخی راه خطا را انتخاب کرده و خواهند کرد. حالا اینکه ۱۰ سال و ۲۰ سال پیش که تعداد و گستردگی رسانه ها بسیار کمتر بود و بسیاری از اخبار به ما نمی رسید نباید باعث شود ما فکر کنیم دزدی خیلی بیشتر شده است.

*جناب رییسی ۵۰ درصد ثروت کشور نزد ۹۹.۶ افراد جامعه و ۵۰ درصد بقیه نزد ۴. چهار دهم درصد برای این عدم توزیع صحیح ثروت که ناشی از فساد های کلان است باید فکری اساسی بشود قانون از کجا آورده ای باید برای همه جامعه هدف چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی و چه افراد عادی عملیاتی شود تا اثر مطلوب خویش را بر کشور بگذارد

*آقای توکلی همینجا باید از شما هم گله کرد زیرا پیشنهادهای این نامه گرچه کاملا حقوقی است اما با روح نامه و اقتضاء تعریف عنوان دادستان تباین دارد. دادستان یا مدعی العموم به نمایندگی از عموم مامور و‌ مکلف به حق خواهی و مقابله با ظلم و فساد است و طبعا باید با مقدمات آن هم مقابله کند. عمل دادستان مخصوصا رفتن به اوین و کشیدن ناز متهم مصداق عالی تقصیر در ایفای چنین وظیفه ای است و از شما انتظار بود صریحا خواستار کناره گیری دادستان و عذرخواهی وی از مردم یا برکناری وی توسط رییس قوه شوید.

*در صداقت و سلامت آقای دکتر توکلی شکی نیست ولی قرارنیست،محورتشخیص، اجتهاد ایشان باشد، قاضی (دادستان) براساس تشخیص خود عمل می‌کند، نه برداشت و تشخیص توکلی. چرا باید میزان و معیار سلامت دستگاه قوه قضا تفکر و تعقل آقای احمد توکلی باشد.

***

«اگر قدرت در دستان نخبگان اصولگرا باشد، بازهم گاندو ساخته خواهد شد؟»، عنوان یکی از یادداشت‌های بینندگان الف بود. نظرات مخاطبین الف درباره این یادداشت، خواندنی است:

*الان مردم بقدری از ناکارآمدی دولت آسیب دیده اند که الآن غالباً رانتخواران دلار ۴۲۰۰ تومانی مدافع دولت شده اند؛ آنهم به بهانه های مختلف ، و این نوشته هم در همین راستا تحریر شده است. متاسفانه عملکرد تأمل برانگیز دولت روحانی موجب شده است که این دولت به «بهشت جاسوس‌ها» تبدیل شود! ملاحظه کنید ، اینها لیست جاسوسهایی هستند که در دولت آقای روحانی حضور داشتند( جیسون رضائیان، نازنین زاغری، دری اصفهانی، کاووس سید امامی، باقر نمازی، سیامک نمازی، هما هودفر، نزار زاکا، جاسوس شاغل در دفتر حسام الدین آشنا ) و در ابتدای برخورد با همه اینها هم دولت از اینها دفاع کرده است. واقعاً چه کسی غیر از یک نفوذی میتواند دولت را ترغیب به نابودی ۱۸ میلیارد دلار ذخیره ارزی کشور کرده باشد. میگویید آقازاده ها ، مگر غیر از این است که که آقازاده ها و جاسوسها هر دو یک هدف را دنبال میکنند ؟ آقازاده به پولش میرسد جاسوس به هدفش.  نویسنده خیلی بی پرده از خطای دولت در نفوذ پذیر بودن دفاع می کند ولی میگویید طرفدار دولت نیست. نویسنده میگوید چرا درباره جاسوسهای حاضر در نهادهای دیگر نمیگویند ، جالب است ! واقعاً انتظار دارید جاسوسهایی را که در دولت کشف شده اند به جایهای دیگر نسبت بدهند؟!! و اگر در نهادهای دیگر وجود ندارد برای توجیه جاسوس پذیر بودن دولت برای نهادهای دیگر هم جاسوس بتراشند؟!!

*برداشت نویسنده در جناحی دیدن این سریال اصلا منطقی نیست چون اساسا کارگردان گاندو اذعان کرده رای‌ش به روحانی(اصلاح‌طلبی) بوده نه جریان اصولگرا! اگر عینک بدبینی رو بردارین براحتی میشه فهمید گاندو محصول یک جریان سوم درحال رشده که به‌حق میشه نام نیروهای انقلابی یا جریان اصیل انقلابیگری رو بر روی اون گذاشت

*اصول گرایی که مد نظر شماست همون اصلاح طلب که فقط اسمش عوض شده بنابرین نفوذ در اون هم همینطور صورت گرفته مثل مشکلات معاونین دولت قبل واثر گذاری اون بر احمدی نژاد ولی کلا با نظر شما موافقم من گاندو دیدم و خیلی هم لذت بردم ولی ضعف بزرگش تقابل مستقیم با دولت بود واین به اصل قضیه(معضل نفوذ در دولتمردان) صدمه میزند

*من هم به صدا و سیما نقدهایی دارم ولی اینکه باید بی‌طرف باشه مبهم هستش و درست نیست.صدا و سیما باید طرف منافع ملی باشه. و در این باره هم بد عمل نکرده. جایی که منافع ملی ایجاب می‌کنه باید از عملکرد دولت و یا افراد حمایت کنه و در غیر این‌صورت باید مطالبه‌گر باشه و انتقاد کنه.  در زمان آقای احمدی‌نژاد برنامه‌های انتقادی بسیاری وجود داشت چه گفتگو محور و علمی و چه داستانی و حتی طنز. اصلا از همین دولت بود که صدا و سیما راحت‌تر تونست مباحث انتقادی رو مطرح کنه. در زمان آقای روحانی هم برنامه‌های انتقادی بسیاری ساخته شده و این نشون می‌ده تحمل و سعه صدر دولت‌های ما بالا رفته و از طرفی صدا و سیما هم امر مطالبه‌گری رو تا حدودی خوب داره انجام می‌ده.

*ظاهرا و با نزدیک شدن به انتخابات دارید به گونه ای برخورد میکنید که نشان دهید اصولگرای انتقاد پذیر هم داریم. دیگر حنای هیچیک از دو جناح پیش ما رنگی ندارد ،هر چند نوع نقدها ، ظاهری منصفانه در رسانه های دو جناح را داشته باشد.  این بار حتی مستقلین هم چنان زیر ذره بین مردم خواهند بود که نتوانند مانند دوره قبل به اسمی وارد مجلس شوند و به اسم دیگر ، در مجلس ابراز وجود کنند. دو جناح تمام اعتماد مردم به خودشان را خرج کرده اند و جایی برای باز گشت نگذاشته اند.هر دو گروه نیاز به خود اصلاحی با چاشنی صداقت دارند.

*سریال گاندو را نباید خیلی با عینک سیاسی دید، اصولا مردم و مسئولین باید بفهمند برنامه تلویزیونی مستند با سریال فرق دارد، سریال سراسر تخیل است و جهت پر کردن اوقات فراغت. درست که بر گرفته از پرونده جیسون رضاییان بود ولی در آمریکا هم سریالها برگرفته از یک پرونده ولی با دخل و تصرف زیاد است.

***

خبر قطع‌شدن بودجه صدا و سیما به دستور روحانی، نظرات مختلف مخاطبین الف را به همراه داشت که برخی از آنها را می‌‌خوانید:

*یعنی چون بودجش را از دولت میگیره نباید از دولت انتقاد کنه؟ خوبه قبل از حرف زدن چند لحظه فکر کنید. دولت ملک پدری تدبیر و امید نیست، بودجه آن را هم از جیب پدرش نمیدهد، پول ملت است، دولت وظایفی داره و صدا و سیما هم کارش رو باید انجام بده.

*ساخت و پخش سریال گاندو یک نقد نبود بلکه تخریب دولت و وزارت خارجه و دروغ جلوه دادن تاریخ بود

*دوستان اگر از حیف و میل شدن بیت المال می رنجند سری به رقم نقدینگی تولیدشده در این دولت بزنند تا معلوم شود که صدا و سیما آن را حیف و میل می کند یا امثال هادی رضوی ها 

*اولا اینکه دولت بر خلاف مصوب مجلس نمی تواند این کار را بکندو غیر قانونی است دوم هم اینکه مثلا تا الان چند درصد بودجه ان را میداده که تلویزیون اینقدر مجبور شده برود دم و ساعت تبلیغ نشون بدهد؟!

*از کوزه همان برون تراود که در اوست. زبان درشت و اشتلم ها برای ملت ایران و منتقدان و منت کشی و کرنش در برابر اوباما و ماکرون که نگران اشتغال جوانهای ایرانی بود!

*پناه میبرند به خدا از بستن دهان منتقدان!! بارها گفته اند و گفته ایم: در عمل نشان داده اند که زنده باد مخالف من فقط شعار است. باید مجیزگوی دولت باشند ظاهرا!

*این عزیزانی که کار دولت رو تایید میکنند، خدمتشون عرض کنم، نوش جون همه، لیاقت شما همچین وضعی و همچین دولتی هست. این هم زیادی هست برای این نوع طرز فکر. وقتی زورش برسه از نابود کردن طرف هم دریغ نمیکنه و وقتی در ضعف هست یکسره صحبت دمکراسی و حقوق برابر و آزادی منتقد هست. حرف زدن بعضی ها مثل حرف زدن حسن روحانی در زمان وعده های انتخاباتی هست.

*دولت چکاره است که بودجه صدا و سیما را قطع کرده است . باید بشدت با این گونه رفتارهای روسای جمهور بر خورد شود تا کسی دیگر از این کارها نکند و بودجه ها باید مستقیم به حساب خود ارگانها ریخته شود تا دولت نتواند با بودجه ادارات را به گروگان بگیرند دولت بجای این کارها بگوید چرا دو بار مذاکره کرده است و در هر دوبار در تیم مذاکره کننده هسته روحانی جاسوس بوده است ؟

*من این سریال را ندیدم اما همه ی این واکنش ها نشان از این دارد که چقدر این سریال توانسته در جامعه اثرگذار باشد. اگر نگران بیطرفی هستیم نگران نمایش های برجامی و همه ی دروغهایی که در این چند سال به خورد ملت داده شد و همه عاقبت آن را دیدند باشیم.

*دولت اگه جوابی در خصوص سریال گاندو داره بصراحت مدارکش رو ارائه کنه چرا رییس جمهور بچه بازی در میاره با همین کارها مملکت رو به افتضاح کشانده -تاب انتقاد نداره جلوی فک و فامیل .. دور رو برش رو بگیره

*چرا آنقدر به دولتی ها برخورده؟ چیزی که من از سریال گاندو فهمیدم این بود که هر کسی در هر پستی داره وظیفه خودش رو به خوبی انجام میده و هیچ کس تحت تاثیر کسی دیگر نیست. این خیلی عالیه. افکار مختلف در کشور هست همه اظهار نظر میکنند و در نهایت تصمیم گرفته میشه. این یعنی آزادی واقعا.