از سرگیری روابط دیپلماتیک اردن و قطر

گروه جهان الف،   3980425194

اردن و قطر که سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک آنها از ژوئن 2017 (خرداد 96) کاهش یافته بود، با معرفی سفرای دو کشور، بار دیگر این روابط از سرگرفته شد.

به گزارش ایرنا  به نقل از رسانه های اردنی، "عبدالله دوم" شاه اردن روز سه شنبه در یک حکم حکومتی با معرفی "زید اللوزی" دبیرکل وزارت امورخارجه این کشور به عنوان سفیر جدید أمان در دوحه موافقت کرد.

از سوی دیگر "سعود بن ناصر آل ثانی" نیز سفیر جدید قطر در أمان شده است.

أردن در ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) و پس از آنکه چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر، قطر را تحریم کردند، سفیرش از دوحه را خارج و مجوز دفتر پخش الجزیره در امان را لغو کرد.

این چهار کشور به بهانه حمایت قطر از تروریسم و نزدیک شدن به محور مقاومت، روابط خود را با دوحه قطع کرد.

کشورهای تحریم کننده قطر اول تیرماه ۹۶، با میانجیگری کویت، فهرست شروط ۱۳ گانه خود برای از سرگیری روابط با قطر را به این کشور اعلام کردند که از مهم ترین آن، تعطیلی شبکه خبری الجزیره این کشور اعلام شد.
از دیگر خواسته های کشورهای تحریم کننده، بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، توقف همکاری نظامی آنکارا با دوحه، کاهش روابط دیپلماتیک دوحه با تهران، قطع روابط با اخوان المسلمین و آنچه ارتباط با گروه‌های تروریستی القاعده و داعش عنوان شده است، به شمار می‌رود.

قطر در پاسخ به درخواست کشورهای تحریم کننده، با بیان اینکه تحریم کنندگان هیچ دلیل قانع کننده برای اثبات ادعاهای خود در اختیار ندارند، تأکید دارد که این شروط در تناقض آشکار با حق حاکمیت آن کشور است.