واکنش مثبت علی مطهری به درخواست مایک پمپئو/ نظر احمد توکلی درباره بازداشت طبری/ چرا ائمه جمعه بازنشسته نمی‌شوند؟

گروه سیاسی الف،   3980425155 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

واکنش مثبت علی مطهری به درخواست مایک پمپئو/ نظر احمد توکلی درباره بازداشت طبری/ چرا ائمه جمعه بازنشسته نمی‌شوند؟

بازداشت طبری، با اهداف سیاسی نیست

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بازداشت اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه در زمان آیت‌الله لاریجانی به «آزادی» گفت: « من معتقد نیستم که الان قوه قضاییه کار سیاسی می‌کند. اگر بازداشت طبری صحت داشته باشد که تکذیب هم نشده است، به نظر من کار درستی انجام شده و نشانه این است که دیگر رودربایستی‌ها متداول بین مقامات وجود ندارد.»

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این موضوع به معنی تضعیف جایگاه آملی لاریجانی است، گفت: « آقای آملی نیز مثل هر فرد دیگری انسان است و ممکن است نسبت به فردی خوشبین باشد و یا غفلت کند. همان طور که قبلا هم برخی اخباری درباره ایشان منتشر شد اما درست نبود. این موضوع نیز می‌تواند لایه‌های پیچیده‌تری داشته باشد. به اضافه اینکه همه جا ممکن است افراد ناجوری پیدا شوند. در تاریخ سیاسی خیلی اتفاق افتاده که اطرافیان یک مقام سیاسی ناتو از آب درآمده‌اند. اگر بعد از آنکه معلوم شد او فرد بدی است، از او دفاع کند می‌توان به او ایراد گرفت.»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه هم در نشست خبری خود درباره دستگیری معاون اجرایی سابق قوه قضاییه گفت: فردی که قبلاً درحوزه ریاست قوه قضاییه معاون یکی از بخش‌ها بوده و در آن حوزه شاغل بوده است تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای تشکیل شده است. فرد مذکور و افراد دیگری بازداشت شده‌اند و این خبر صحت دارد.

وی در رابطه با موضوع پرونده این شخص، گفت: موضوع پرونده آنچه در بیرون گفته می‌شود نیست بلکه راجع به ارتباطات ناصواب و خلاف با برخی از افراد پرونده‌ها وتوصیه و اعمال نفوذ در پرونده های قضایی مطرح بوده است.

***

علی مطهری: صدا و سیما با پمپئو مصاحبه کند

چند روز پیش مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا گفت «اگر تلویزیون ایران دعوتم کند می‌پذیرم.» علی مطهری درباره واکنش صدا و سیما به این اظهارات به نامه‌نیوز گفته است: «اگر یک خبرنگاری باشد که بتواند آقای پمپئو را به چالش بکشد و مصاحبه ساده ای برای وزیر خارجه آمریکا نشود، می تواند مفید باشد... در واقع مصاحبه کننده کسی باشد که ضمن طرح سئوال، بتواند پاسخ حرف های پمپئو را هم بدهد و او را به چالش بکشد. این اتفاق می تواند مفید باشد.»

علی مطهری افزود: «به نظرم فرصت خوبی است اما عرض کردم مصاحبه نباید یک طرفه باشد، به طوری که پمپئو حرفش را بزند و برود. مصاحبه‌کننده باید کاملا مسلط مسائل را مطرح کند که ضعف منطق آمریکا آشکار شود. چنین اتفاقی منطق ایران را به درستی به دنیا نشان می دهد.»

***

روحانی عملاً جهانگیری را کنار گذاشته است

صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان به تسنیم گفت: در موارد گذشته که خبر اختلاف نظر آقای روحانی و جهانگیری در رسانه‌ها مطرح می‌شد، من به شخصه از آقای جهانگیری پرس‌و جو می‌کردم که ایشان هر بار این مسئله را رد می‌کرد. البته در ارتباط با اختلاف اخیر هنوز ملاقاتی با آقای جهانگیری نداشتم تا ببینم ایشان درباره آن اثباتی صحبت‌ می‌کند یا ایجابی و یا سلبی. به طور کلی آنچه که مسلم است این است که آقای روحانی و آقای جهانگیری نماینده دو دیدگاه متفاوت هستند. در اینکه آقای جهانگیری در دولت دوازدهم مهجور شده و تقریبا عصاره او را گرفته و او را کنار گذاشته اند، تردیدی نیست. در شرایط کنونی هیچ‌یک از ایده‌هایی که آقای جهانگیری برای اداره کشور مدنظر داشته، در عملکرد دولت قابل رویت نیست. بنابراین اگر من جای آقای جهانگیری بودم، به گونه‌ دیگری تصمیم می‌گرفتم.

خرازی گفت: ... قصه پرغصه‌ای در این رابطه وجود دارد که افرادی به نام مردم به مجلس و شورا راه پیدا کردند اما در انتها به نام خودشان در حال غزل‌خوانی هستند... باید تلاش کنیم بنا بر تاکیدهای مکرر مقام معظم رهبری، شورای نگهبان طبق مر قانون عمل کند و سلیقگی عمل نکند.

خرازی: مذاکره مجدد با‌ آمریکا خیانت است/ عصاره جهانگیری در دولت روحانی گرفته شد

***

انتقاد دوباره عارف از ائتلاف با دولت

به گزارش ایسنا محمدرضا عارف در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های استان اردبیل با اشاره به ائتلاف صورت‌گرفته در انتخابات مجلس دهم، خاطرنشان کرد: به ائتلافی که در سال ۹۴ انجام شد نقد جدی داریم و آثار آن ائتلاف را هر روز در مجلس مشاهده می‌کنیم. راهبرد ما در سال ۹۴ راهبرد سلبی بود در برخی حوزه‌ها در انتخابات مجلس دهم به اندازه کافی کاندیدا نداشتیم و هدف این بود که مجلس در اختیار عده‌ای تندرو قرار نگیرد و به همین دلیل ائتلاف کردیم و نتیجه آن لیست امید شد.

عارف در همین زمینه ادامه داد: افرادی در داخل لیست امید قرار گرفتند که در ظاهر با ما همراهی می‌کردند ولی در باطن به گونه دیگری رفتار کردند و عده‌ای نیز در مجلس رو در روی ما قرار گرفتند. اگر باز هم به شرایط سال ۹۴ برگردیم احتمال انجام این ائتلاف وجود دارد.

***

چرا ائمه جمعه بازنشسته نمی‌شوند؟

«اگر قانون منع بکارگیری بازنشستگان خوب است، چرا درباره آن دسته از ائمه جمعه که حداقل یکی دو دهه از سن بازنشستگی عبور کرده‌اند،‌ اجرا نمی‌شود؟»

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز با طرح این سوال نوشت: «در دهه‌های اخیر انرژی و پول زیادی برای ساختن مصلی در شهرهای مختلف صرف شده ولی برای ارتقاء سطح کیفی ائمه جمعه سرمایه‌گذاری قابل توجهی نشده است و در نتیجه نمازخانه داریم ولی نمازگزار نداریم و تعداد نمازگزاران جمعه سراسر کشور در هر جمعه در مقایسه با جمعیت نمازخوان، بسیار ناچیز است. مهم‌تر اینکه وجود جوان‌ها در نمازجمعه بسیار اندک است. این، یعنی ائمه جمعه با نسل کنونی رابطه چندانی ندارند. به جای اینکه بر این واقعیت چشم ببندیم، به این سوال پاسخ بدهیم که با این وضعیت، چگونه می‌خواهیم همراهی نسل‌های آینده را با انقلاب و نظام تضمین کنیم؟

یکی از کارهای خوب آیت‌الله جنتی این بود که از امامت جمعه تهران کنار رفت. هم‌اکنون حداقل در پنج مرکز استان نیاز به کنار رفتن ائمه جمعه بشدت احساس می‌شود. بعضی به‌دلیل کهولت سن، بعضی به دلیل افراطی بودن و بعضی به دلیل عدم مقبولیت و نداشتن قدرت جذب. در شهرهای کوچک نیز به یک تجدیدنظر اساسی در مورد ائمه جمعه احساس نیاز می‌شود و در مجموع این سنگر بسیار مهم و تاثیرگذار برای آنکه بتواند واقعاً تاثیرگذار باشد به یک پالایش اساسی نیازمند است.»

***

خیلی از مردم اصلا تلویزیون را نمی‌بینند

سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد دوره احمدی نژادبه روزنامه ایران گفت: در گذشته فکر می‌کردیم هر فردی که در مسیر نظام و انقلاب باشد حداقل در برنامه‌های عمومی مثل تلویزیون دیدگاه‌های انقلابی و ارزشی را می‌شنود و به این طیف سیاسی گرایش پیدا می‌کند اما الان عده‌ای اصلاً تلویزیون را نگاه نمی‌کنند و مشتری شبکه‌های خارج از کشور شده‌اند. به عبارتی یک قطع ارتباط رسانه‌ای میان ما و بخش‌هایی از مردم اتفاق افتاده است. بنابر این باید با اقشار مختلف جامعه به اشکال گوناگون ارتباط برقرار و آنها را با خود همراه کرد. فقدان این رویه شاید یکی از دلایل ناتوانی ما در جلب آرای خاکستری بوده است.

حسینی در ادامه گفت: در مقابل معمولاً در فضای هیجانی انتخابات رقیب ما دست روی موضوعاتی مثل آزادی می‌گذارند و بیم و هراس ایجاد می‌کنند که اگر رقبایشان در مدیریت ها باشند محدودیت‌های فراوانی برای شما ایجاد می‌کنند از این جهت عده‌ای از مردم و خصوصاً نسل جوان تحت تأثیر قرار می‌گیرند.