واقعیت‌های دهشتناک جنگ با ایران از نگاه نشریه کنگره آمریکا/ هرگونه جنگ احتمالی برای منافع آمریکا ویرانگر خواهد بود

گروه ترجمه الف،   3980425043 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه ی "هیل" وابسته به کنگره ی آمریکا در گزارشی با عنوان "واقعیات دهشتناک جنگ با ایران" می نویسد گرچه جنگ احتمالی آمریکا با ایران طولانی نخواهد بود، اما تبعات کوتاه مدت و دراز مدت آن برای منافع آمریکا "ویرانگر" است.

واقعیت‌های دهشتناک جنگ با ایران از نگاه نشریه کنگره آمریکا/ هرگونه جنگ احتمالی برای منافع آمریکا ویرانگر خواهد بود

به گزارش الف این گزارش به قلم "مایکل مورل" معاون رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از سال 2010 تا 2013 و دریاسالا "جیمز ای.سندی وینفیلد" نائب رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا از 2011 تا 2015 نوشته شده است.

این گزارش با پیش‌بینی و تشریح اقدامات جنگی طرفین و آثار مختلف آن در منطقه و جهان چنین نتیجه می گیرد که چنین جنگی اهداف آمریکا را برآورده نخواهد کرد و آثار منفی داخلی و جهانی آن در دو حوزه سیاست و اقتصاد برای آمریکا بسیار زیاد است هر چند که منجر به تضعیف قدرت نظامی ایران شود.

مشروح گزارش را بخوانید:

پرزیدنت ترامپ گفته است که یک مناقشه ی نظامی با ایران، زیاد طول نخواهد کشید، به این معنا که آمریکا با کمترین هزینه، برنده خواهد بود. در شرایطی که می توان گفت رئیس جمهور حق دارد که بگوید جنگ به احتمال قوی سریعا پایان یافته و آمریکا در آن موضع برتر خواهد داشت، اما خسارات کوتاه مدت و بلند مدت آن برای منافع آمریکا ویرانگر است.

نه ایران و نه آمریکا ظاهرا طرفدار مناقشه ی نظامی نیستند، اما این بدان معنا نیست که چنین جنگی رخ نخواهد داد. در حقیقیت، احتمال چنین مناقشه ای امروز زیادتر از هر زمان دیگر از سال 2001 تاکنون است، یعنی زمانی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به نظرمی رسید مصمم بود حمله ای گسترده علیه برنامه ی هسته ای ایران داشته باشد، جنگی که می توانست آمریکا را نیز درگیر کند.

این مناقشه احتمالا با یک اقدام تحریک آمیز ایران شروع می شود که صبر آمریکا را سر برده و به یک حمله به منظور بازداشتن ایران از اقدامات تحریک آمیز بیشتر، منجر خواهد شد. از نظر ایران، چنین اقدامی نامتناسب است، لذا پاسخ بسیارسریع، به تشدید بحران می انجامد. این جنگی "یک شبه" است بدون تقویت چند هفته ای یا چند ماهی نیروهای آمریکایی در منطقه؛ آمریکا با هرآنچه که در منطقه دارد، می جنگد.

ایران با اثبات توانمندی خود درتاثیرگذاری بر اقتصاد جهانی، از طریق کنترل تنگه ی هرمز، اهداف راهبردی خود را در کاهش تحریم ها دنبال می کند؛ و آمریکا را از سایر کشورهای جهان جدا می سازد؛ و با تحقیر آمریکا برای خود کسب اعتبار می کند  - بدون آنکه تهدیدی داخلی علیه رژیم آن صورت گیرد.  اهداف آمریکا به زانو درآوردن ایران برای مجبور کردن آن به مذاکره، حمایت از آزادی کشتیرانی، جلوگیری از حمله به خود آمریکا، کاهش ظرفیت ایران برای تهدید همسایگان و جلوگیری ایران در ازسرگیری برنامه های هسته ای آن است – و همه ی این کارها را با شرکای سنتی خود انجام می دهد.

گرچه این مساله تخیلی است، اما چنین مناقشه ای احتمالا به این شکل به نظر خواهد رسید:

ایران اعلام می کند که به خاطر تحریم های غیرقانونی آمریکا و اقدامات تحریک آمیز اخیر، تنگه ی هرمز بسته شده و به هر کشتی تجاری یا نظامی، که بخواهد از آن عبور کند، حمله خواهد کرد.

دهها فروند قایق تندروی نیروی دریایی سپاه سریعا به دنبال کشتی هایی می گردند که از تنگه خارج نشده اند. آنها به منظور جلوگیری از نشت گسترده ی نفتی، حملات محدودی علیه چندین نفت کش تجاری انجام می دهند، یک فروند کشتی را در اختیار گرفته و خدمه ی آن را اسیر می کنند. سایت های موشکی ایران، که بسیاری از آنها در غارها و مناطق زیرزمینی در امتداد تنگه ی هرمز قرار دارد، فعال می شوند. یک موشک پرتاب شده و به یک نفت کش اصابت می کند؛ خدمه کشتی آن را ترک می کنند و به دست نیروهای ایرانی اسیر می شوند. تعداد زیادی از شناورهای ایرانی که تلاش میکنند در تنگه ی هرمز مین گذاری کنند، توسط جنگنده های آمریکایی مستقر در یک ناوهواپیمابر در خارج از خلیج فارس، غرق می شوند اما برخی کشتی های دیگر کار مین گذاری را انجام می دهند. 

نرخ بیمه های دریایی برای منطقه به صورت افسارگسیخته افزایش می یابد و تمام ترددهای تجاری آن متوقف می شود. 

در جایی دیگر، قایق های توپدار ایران مدل La Combattante و Houdong  از بندر بوشهر در شمال خلیج فارس و بندرعباس در جنوب آن به راه می افتند و به دنبال کشتی های آمریکایی خواهند بود تا به آنها حمله کنند. گرچه بیشتر نیروهای رزمی آمریکا در منطقه ای خارج  از خلیج فارس، در مکانی امن مستقر شده اند و قایق های ایرانی فراوانی غرق  و یا شناسایی شده اند، چند موشک پرتاب شده و سپس توسط نیروی دفاع دریایی سرنگون می شوند. اما تعداد بسیار زیادی از قایق های سپاه، به یک رزم ناو آمریکایی حمله می کنند. بسیاری از این قایق ها نابود می شوند اما یک فروند از آنها اژدری پرتاب می کند که به رزم ناو خسارات جدی وارد خواهد کرد.

به دنبال مخالفت قطر با درخواست ایران برای جلوگیری از عملیات هواپیماهای جنگی آمریکا از پایگاه العدید، ایران تعدادی موشک بالستیک به آن پایگاه شلیک می کند. بسیاری از موشک ها توسط سیستم های ضد موشک آمریکا سرنگون می شوند اما تعداد زیادی نیز به هدف برخورد کرده و خساراتی محدود به بار می آورند. موشک های بالستیک به مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین و سایر پایگاه ها نیز اصابت می کند که نتایج مشابه خواهد داشت.

آمریکا با استفاده از موشک های تام هاک و سایر سلاح های خود، به تمام پایگاه های هوایی و دفاعی شناخته شده و همچنین تجهیزات فرماندهی و کنترل ایران در سواحل خلیج فارس حمله می کند. تاسیساتی که مین های دریایی در آنها ذخیره شده و همچنین دو زیردریایی روسی ایران که در بندر عباس لنگر انداخته اند، هدف قرار می گیرند. پایگاه های نظامی در بندرعباس و بوشهر در خلیج فارس، جاسک و چابهار در خارج از خلیج فارس، هدف حملات موشکی قرار می گیرند. یک زیردریایی آمریکایی، بازمانده ی زیردریایی ایران را که از بندرعباس حرکت خود را آغاز کرده است، ردیابی و غرق می کند. 

پس از آنکه نیروهای دفاعی منطقه ای ایران غیرعملیاتی شد، آمریکا به تدریج و به صورت سیستماتیک پایگاه های شناخته شده ی سپاه و ارتش را در خلیج فارس هدف قرار می دهد و برای این منظور از ناوهواپیمابر و همچنین نیروی هوایی مستقر در خشکی استفاده می کند. این اهداف شامل سایت های موشکی، کشتی ها و قایق ها، تاسیسات کنترل و فرماندهی، هواپیماهای نظامی و همچنین تاسیسات لجستیک است. توانایی های نظامی ایران به سرعت کاهش می یابد.

ایران در پاسخ، با استفاده از موشک های میان برد به زیرساخت های انرژی در عربستان، امارات و قطر حمله می کند. با حمله ی آمریکا به این پایگاه های موشکی، گسترده ی جغرافیایی این مناقشه گسترش می یابد.

گروه های نیابتی ایران در عراق و افغانستان با استفاده از موشک و همچنین عملیات انتحاری، به پایگاه های آمریکایی و مراکز دپیلماتیک حمله کرده و به آمریکایی ها تلفاتی وارد می کنند. حزب الله لبنان درقبال درخواست ایران برای حمله به اسرائیل درنگ می کند، زیرا به دنبال جنگی نیست که بخش اعظم توان نظامی اش را نابود کند. در عوض، این گروه به اهداف آمریکایی و اسرائیلی در سراسر دنیا حملات تروریستی از پیش طراحی شده می کند. اف بی آی، با همکاری جامعه ی اطلاعاتی، دو مورد از این حملات را در آمریکا خنثی می کند.

با تشدید مناقشه، ایران به مراکز مالی اصلی آمریکا نظیر خدمات بانکی آنلاین، دستگاه های خودپرداز، و شبکه های خدمات کارت اعتباری حملات سایبری می کند. برخی از این حملات موفق است اما بیشترشان کم اثر خواهد شد. بخش هایی از شبکه برق آمریکا هدف حملات سایبری قرار می گیرد، برخی از این حملات موفق هستند اما سریعا کم اثر می شوند. تعداد زیادی از کشورهای حاشیه ی خلیج فارس نیز از حمله ی سایبری به زیرساخت های نفتی خود خبر می دهند.

این مناقشه قیمت نفت را به بیش از 250 دلار در بشکه افزایش داده و باعث سقوط بازارهای مالی جهانی می شود. چین همراه روسیه و اتحادیه ی اروپا خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش بش می شوند. ایران بلافاصله با این درخواست موافقت می کند زیرا توان نظامی اش نابود شده است اما در عین حال این حس را ایجاد کرده است که روحیه ای برتر دارد. آمریکا این اقدام را وتو می کند، اما، به دلیل تاثیر بحران بر بازارهای جهانی و همچنین فشارهای گسترده ی دیپیلماتیک، سریعا و به صورت مخفیانه با میانجیگری عمان، برای برقراری آتش بس مذاکره می کند. 

در حقیقت، این مناقشه چندان طول نمی کشد: تنها چهار روز. گرچه ایران از نظر نظامی شکست می خورد، هیچ یک از طرفین درگیری به تمام اهداف خود نخواهند رسید. به دلیل خسارت گسترده به ساختارهای نفتی منطقه، و همچنین ضرورت مین زدایی در تنگه ی هرمز، بهای نفت بیش از 150 دلار در هر بشکه باقی می ماند. روسیه عرضه ی نفت خود را افزایش می دهد و برنده ی بزرگ اقتصادی جنگ خواهد بود. فراتر از آن، اقتصاد جهانی که پیش از جنگ علایم ضعف نشان می داد، به رکود می رود. شکاف سیاسی در آمریکا عمیق شده و هر یک دیگری را مسئول این ناکامی معرفی میکند. با تشدید تاثیرات منفی اقتصادی به ویژه در آمریکا، رئیس جمهور بازنده ی انتخابات 2020 می شود.

موضع آمریکا در جهان شدیدا بی اعتبار می شود. گرچه ایران پیش قدم مناقشه بوده، بسیاری حتی نزدیک ترین متحدان آمریکا علیه آن ابراز خشم می کنند که چرا زمینه را برای مناقشه و همچنین تاثیرات مخرب اقتصادی آن فراهم کرد. این برداشت که آمریکا برای به کارگیری قدرت نظامی، بیش از حد عجله می کند، به سطحی می رسد که از زمان جنگ عراق تاکنون دیده نشده است. آمریکا مقدار بسیار زیادی از نفوذ جهانی خود را به چین می بازد، کشوری که خود را به عنوان منبع ثبات جهانی به تصویر می کشد. اکثر کشورهای عضو گروه 20  (G-20) به تدریج با یکدیگر متحد شده و وابستگی خود را به دلار به عنوان پول مهم ذخایر اقتصادی جهانی بیش از پیش کاهش می دهند. هدف آنها این است که آمریکا نتواند با تحریم های یک جانبه، سیاست خارجی آنها را تعیین کند.

در ایران، این مناقشه مردم را بیش از پیش با هم از منظر سیاسی متحد و به شدت هر گونه جناح "معتدل" را تضعیف می کند. مباحثاتی درباره ی مسیر آینده وجود دارد اما سیاست، دیدگاه های "تندروها" را سریعا با هم موتلف می سازد، جناحی که از ابتدا با توافق هسته ای ایران- که اکنون تکه تکه شده است- مخالف بود. تصمیم گرفته می شود که سریعا یک بمب اتمی تولید شود، و به این ترتیب سایت های متعدد مخفی غنی سازی که آمریکا و متحدانش از آنها اطلاعی نداشتند، به کارگرفته خواهد شد. هدف تهران آن است که چنین حمله ای به ایران دیگر هرگز تکرار نشود. در سال 2022، یک آزمایش اتمی شناسایی می شود که منشاء آن صحرای دورافتاده ی دشت کویر در ایران است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۰۳۷۷۷۱۰:۲۳:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۲۵
جنگ احتمالی ؛ کلا ؛ 6 روز و 23 ساعت به طول خواهد انجامید .
ناشناس۱۰۰۴۳۴۸۱۴:۴۹:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۲۵
جنگ واقعی این شکلیه : طی پنج ساعت ، عربستان و امارات با خاک یکسان میشن . طی پنج روز اسراییل به طور کامل نابود میشه . طی پنجاه سال آینده درگیری بین ایران و امریکا ادامه پیدا میکنه . خسارات بسیار زیادی به ایران وارد میشه اما اشغال نمیشه . نیروهای امریکایی هم در تمام خاورمیانه اونقدر آسیب میبینن که عملا مجبور به برگشتن به خونه هاشون میشن . بعد از پنجاه سال دو طرف بی خیال هم میشن و بازی تموم میشه .
ناشناس۱۰۰۴۵۶۲۱۶:۴۹:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۲۵
طی 5 ساعت کل آمریکا نابود می شود!!!!
ناشناس۱۰۰۴۶۱۲۱۷:۲۸:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۲۵
لطفا سناریوها برای جنگ در داخل خاک امریکا تنظیم شوند.
ناشناس۱۰۰۴۴۱۲۱۵:۱۹:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۲۵
نه، اشتباه کردی. 19 روز و 7 ساعت و 31 دقیقه طول می کشد.
ناشناس۱۰۰۴۵۳۹۱۶:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۲۵
چرا اینقدر طولانی ؟؟!! چه خبره مگه جنگه ؟!!!! بازی جنگه :-)
ناشناس۱۰۰۴۴۱۴۱۵:۲۱:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۲۵
یعنی یک هفته نمیشود؟ تا یک شمالی برویم؟
ناشناس۱۰۰۴۴۶۴۱۵:۵۳:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۲۵
من نمیدانم پهباد220میلیون داری آنها تازه هدف قرار گرفته وآنها به تلافی نفتکش ایرانی را مصادره کردند بعد میکه حملات ایران علیع منافع آمریکا کم اثر می باشد .هنوز حمله ای شروع نشده اما پهباد انها تکه تکه شده.جالبه قرصهاش کامل مصرف نکرده.
ناشناس۱۰۰۴۴۸۰۱۶:۰۰:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۲۵
نمکدون یهو مینوشتی 6 روز و 23 ساعت و59 دقیقه و59 ثانیه.این تحلیلها وگزارشها فقط تا وقتی جنگ نشده ارزش داره وقتی جنگ شد فقط تو عمل همه چی روشن میشه صدام میخواستم 3 روزه بیاد تهران، عربستان میخواست چند ماهه کار یمنو تموم کنه، هزینه جنگ آمریکا و ایران برای دو طرف انقدر زیاد هست که هیچکودوم طرفش نرن باقی حرفها فقط رجز خونه برای همدیگر.
ناشناس۱۰۰۴۵۷۶۱۷:۰۲:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۲۵
اونوقت چرا امریکا بیست ساله تو افغانستان و عراق توی گل گیر کرده ؟
ناشناس۱۰۰۴۷۵۸۱۹:۰۳:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۲۵
احتمالا! چون اون قسمت که ایران با موشک به ناو هواپیمابر حمله میکنه سانسور شده, اگر اون رو به داستان اضافه کنن همین میشه که شما گفتی.
ناشناس۱۰۰۴۸۰۲۱۹:۴۰:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۲۵
خدا شفات بده انشا ا...
کارشناس اوراسیا۱۰۰۳۷۸۵۱۰:۲۵:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۲۵
مطمئن باشید با بروز این جنگ ، آب از آب تکون نمیخوره و خیلی هم زود تموم میشه و به سرانجام میرسه
ناشناس۱۰۰۳۸۶۸۱۱:۰۹:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۲۵
منظور ؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۰۴۰۲۶۱۲:۲۳:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۲۵
منظور اینکه بدونی و نادانسته از دنیا نری ( به مرگ جاهلیت )
ناشناس۱۰۰۴۱۱۴۱۲:۵۳:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۲۵
نشریه «هال» وابسته به کنگره آمریکا این خیال پردازی رو کرده
ناشناس۱۰۰۴۳۴۱۱۴:۴۳:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۲۵
وقتی امریکا با نیروی ویژه دلتا فورس به طبس لشگرکشی کرد هیچ کسی در کاخ سفید باور نمیکرد اونجور مفتضحانه مجبور به فرار از ایران بشن . این بار هم قرار نیست این دولت از ایران دفاع کنه وگرنه کارمون زار بود !!!
ناشناس۱۰۰۴۴۰۳۱۵:۱۶:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۲۵
حالا قرار نیست همیشه طوفان شن بشه . اونموقع خدا با ما بود . مردم ایماناشون قوی بود .
ناشناس۱۰۰۴۵۵۷۱۶:۴۷:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۲۵
الان مگه خدا با آمریکاست؟
ناشناس۱۰۰۴۵۷۳۱۷:۰۰:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۲۵
متاسفانه اینو درست میگی
ناشناس۱۰۰۴۳۶۲۱۴:۵۳:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۲۵
معمولا هروقت امریکا در واقعیت دچار ضعف و تردیده ، از این برآوردهای کودکانه انجام میدن و حتی چند تا فیلم میسازن و خودشون رو ابرقهرمان نشون میدن تا روحیه بگیرن . ولی هیچ کسی این مزخرفات رو جدی نمیگیره . به خصوص خودشون
ناشناس۱۰۰۴۳۴۵۱۴:۴۵:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۲۵
این سناریوهای هالیوودی بیشتر برای کسب روحیه امریکاییها و فراموش کردن پهپاد دویست میلیون دلاریه . وگرنه هیچ ابلهی همچین قصه ای رو باور نمیکنه
ناشناس۱۰۰۳۸۰۰۱۰:۳۱:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۲۵
داستان سرایی کردن واقعیت شکست حقارت بار امریکا و نوکرانش در منطقه است
ناشناس۱۰۰۳۹۲۶۱۱:۳۹:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۲۵
نوکر امریکا و اسراییل کسی است که در ۴۰ سال گذشته حافظ منافع آنها بوده است.
ناشناس۱۰۰۳۹۴۴۱۱:۴۶:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۲۵
دقیقا! اصلا معلوم نیست رو چه حسابی روی جنگ کوتاه‌مدت تمرکز کردن. ایران برای اطمینان از اینکه بتونه کل خاک‌های سرزمینی‌ش رو پس بگیره جنگ ۲ ساله رو به ۸ ساله تبدیل کرد. بعدم حتی برفرض صحت این نظریه، رژیم اسرائیل که کارش به جنگ‌های ۶ روزه و ۲ روزه کشیده مگه میتونه حتی برای چند روز در مقابل ایران دوام بیاره!
علی 671۱۰۰۳۸۱۶۱۰:۳۹:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۲۵
کشوری که بهترین جوانانش را در انقلاب فدا کرده برای آزادی و نخبه ترین جوانان را هدیه داده تا وجبی از خاکش در اختیار بیگانه قرار نگیرد .و دنیا بهترین دانشمندانش را به عناوین مختلف شهید کرده تا جلو ترقی و پیشرفتش را بگیرند .دیگر از هیچ چیز واهمه ندارد .چون هدف مشخص است .جنگ ویرانگر برای همه است و هیچ کس از آن استقبال نمی کند .ولی اگر کشوری بخواهد قدرتش را از طریق جنگ به کشور ما تحمیل کند این دیگر از ویرانی و در بدری و خرابی گذشته باید پاسخ دندان شکن به او داد .مخصو صاًدر این قرن .برای رشد جوانان و پیشرفت و ترقی آنها خون دلها خورده شده تا به بار نشسته اند و ثمر می دهند .چه باید کرد باید نشست و نظاره گر بود تا دولت آمریکا هر کار دلش خواست انجام دهد و مثل عربستان و کشور های عربی شد گاو شیرده آنان و هر کار خواستند بکنند .پس در صورت امر واجب باید مثل کوه استوار جلوی این یانکی های احمق ایستاد و جوانانشان را با طابوت به سویشان فرستاد تا بدانند ایران .عربستان ،عراق،بحرین و این کشور های پاچه خوار ذلیل نیست و ایران قدمتی به شهامت های تاریخیان دارد .و استوار برای همیشه ایستاده است .و پیروز است انشاالله .
ناشناس۱۰۰۳۸۴۰۱۰:۵۰:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۲۵
واقعا این تحلیل گران آمریکائی توهم زده اند. ایران اغاز گر جنگ نیست و صبر استراتژیک دارد. ترامپ یا سال دیگر میرود یا 5 سال دیگر. تحریمها را هم برنخواهد داشت. پس باید صبر کنیم تا ترامپ برود یا وارد مذاکرات
ناشناس۱۰۰۴۱۵۵۱۳:۱۷:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۲۵
توهم دارند این امریکا وگرنه نظامیان می دانند که انها اینجا مهمان هستند و فقط پایگاه دارند و ایران فقط با چند موشک ناوشون را غرق کند دستشون را بالا می برند
ناشناس۱۰۰۳۸۴۱۱۰:۵۰:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۲۵
واقعا این تحلیل گران آمریکائی توهم زده اند. ایران اغاز گر جنگ نیست و صبر استراتژیک دارد. ترامپ یا سال دیگر میرود یا 5 سال دیگر. تحریمها را هم برنخواهد داشت. پس باید صبر کنیم تا ترامپ برود یا وارد مذاکرات
ناشناس۱۰۰۳۸۵۴۱۱:۰۲:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۲۵
داستان تخیلی که باز هم میخواد امریکا رو تو ظاهر قدرتمند نشون بده ولی قطعا در چند روز اول ناو هواپیمابر آمریکا غرق خواهد شد و فاجعه ای به بار خواهد آورد که جنگ چندین سال ادامه خواهد داشت
ناشناس۱۰۰۳۸۹۵۱۱:۲۶:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۲۵
این سناریو فیلم آمریکایی است . سران آمریکا بخوبی میدانند که اگر خطایی کنند آخرین خطای آنها خواهد بود و باید در خاک آمریکا با نیروهای ایرانی بجنگند.
ناشناس۱۰۰۳۹۱۱۱۱:۳۶:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۲۵
کوه امریکایی ها هم موش زایید!!چقدر این امریکایی ها بزدل تشریف دارند
مهدی۱۰۰۳۹۵۹۱۱:۵۱:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۲۵
این قصه سرائی ها بی ارزش هست اونهایی که باید بدونند میدونند که جنگ احتمالی چه بر سر آمریکا خواهد آورد
العبد۱۰۰۳۹۶۹۱۱:۵۶:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۲۵
این بنده خدا راست میگه چند روز بیشتر طول نمیکشه چون دیگه نه اثری از اسراییل باقی میمونه نه از پایگاهها و تجهیزات و کشتیهای آمریکایی و کشورهای متخاصم عربی هم به عصر حجر باز خواهند گشت. اینها بلوف نیست بلکه واقعیت اینه که پس از انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی هیچ جنگی رو نباخته درحالیکه آمریکا در تمام جنگها شکست خورده. البته خودشون هم اینو خوب میدونن وگرنه تاحالا صدبار کشور رو شخم زده بودن
ناشناس۱۰۰۳۹۸۹۱۲:۰۸:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۲۵
شاید این تحلیل با شناخت از امکانات و توانایی آمریکا همراه باشد اما توانایی تسلیحاتی ایران قطعا برای این تحلیل گر شناخته شد نیست. و شاید آمریکا حتی به هدف شکست نظامی ایران هم نایل نیاید.
مهدی۱۰۰۳۹۹۶۱۲:۱۳:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۲۵
از دو نکنه غفلت شده در این گزارش اولا توان موشکی ایران سهل شمرده شده بطوریکه کلیه اهداف در خلیج فارس تنها با موشک منهدم می شود و نیازی به مین گذاری و قایق و ... نیست دوما همه اینها دو سوم توان نظامی ایران است یک سوم توان نظامی سری است و فقط بعد از بروز جنگ احتمالی رو می شود و این یعنی خیالبافی کنگره در مورد جنگ...
ناشناس۱۰۰۴۰۰۰۱۲:۱۳:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۲۵
حالا این یک سناریوی احتمالی بود که بعضی پیش فرضهاش هم درست نبود. اما چند سال قبل خود آمریکاییها در یک مانور نظامی بسیار گرانقیمت که درگیری نیروی دریایی و هوایی و تفنگداران دریایی امریکا رو از یکطرف و نیروهای دریایی ارتش و سپاه و سایت های موشکی ایران از طرف دیگر طراحی کرد که فرماندهی طرف ایرانی رو در این مانور گرانقیمت یک ژنرال امریکایی انجام میداد و نتایج بسیار متفاوت از این سناریو بود. این سناریو زیادی طرف آمریکاش میچربید
عباس۱۰۰۴۰۰۵۱۲:۱۵:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۲۵
اگر امروز این گزارش را بنویسند اینطور خواهد بود: هواپیماهای امریکایی رادارگریز از روی ناو هواپیمابر بلند میشوند ولی یکی یکی توسط یگانهای پدافندی ایران نابود میگردند.
ناشناس۱۰۰۴۰۱۹۱۲:۲۱:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۲۵
اگر جنگ بشه خشک و تر با هم می سوزند شاید یه تعداد از سربازهای آمریکایی کشته بشن ولی کسی نمی گه چه تعداد از هموطنانمان کشته خواهند شد آمریکا تو ژاپن ثابت کرد از شکست خوشش نمیاد حتی لازم باشه بمب اتم هم بکار میبره
ناشناس۱۰۰۴۳۵۶۱۴:۵۱:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۲۵
ولی در طبس ما از ایران دفاع نکردیم ، شن های بیابون دفاع کردن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۰۴۹۵۵۲۲:۱۳:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۲۵
خب موقعیت جغرافیای خاص و غیر قابل پیش بینی هم از مزایای ما و تهدیدی برای مهاجمان است
ناشناس۱۰۰۴۰۶۱۱۲:۳۷:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۲۵
هر جورم حساب کنید جنگ بیشتر به ضرر منافع ملی ایران است تا منافع ملی امریکا...اگر امریکا 10 در صد ضرر کنه ایران 90 درصد ضرر میکنه..
ناشناس۱۰۰۴۲۷۸۱۴:۱۴:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۲۵
کاملا بر عکس چون ایران دفاع میکنه ولی امریکا متجاوزه باید جواب مرمشو بده که چرا تجاوزو شروع کرد
ناشناس۱۰۰۵۰۰۹۲۲:۵۶:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۲۵
حرف شما به نوعی درسته چون اسراییل کلا نابود میشه . در مقام مقایسه آمریکا زیاد آسیب نمی‌بینه..اسراییل بای بای.
حمید۱۰۰۴۰۶۵۱۲:۳۸:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۲۵
سلام این نشریه آمریکایی یکسناریوی هالیودی نوشته شاید هم از هالیود این سناریو رو بهش دادن گفتن چاپش کن. دیگه بابا اینقدر هم نیروهای ما دست و پا چلفتی نیستن که. یا دست کم گرفته این نویسنده یا این که میخاد رویاهاشو تو قالب این سناریو براورده کنه . احتمالا فیلم این داستان هم ساخته میشه یا شده
ناشناس۱۰۰۴۰۶۶۱۲:۳۹:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۲۵
اين سناريو حاصل ناداني نويسنده در باره توان دفاعي و تهاجمي ايران است ما آرزوي جنگ نداريم ولي به اتكاي داشته هاي دفاعي و تهاجمي و سابقه چهل ساله نظام اسلامي ،خود را در مقابل دشمن، زبون و بي دفاع نمي دانيم ترس از جنگ كه منجر به ضعف در مقابل دشمن شود هزينه انساني و مالي و ... اش براي كشور كمتر از جنگ، حتي بصورت همه جانبه اش نيست امريكا امروز به اعتبار دست خالي ايران از اورانيوم و پلوتونيوم، ترسي از حمله هسته اي ايران ندارد و اين، وضعيتي است كه ترس از كدخدا به سر ما آورد اما ديگر مولفه هاي قدرت هند در دستان ماست و ديگر به هيچ كسي اجازه نخواهيم داد أنها را از كشور بگيرند، تعبير بازگشت به ميز مذاكره در قبال توقف تحريمها از سوي امريكا مطرح شد تعبيري خودسرانه و فاقد پشتوانه است زيرا رهبر ما فرمودند جنگ نخواهد شد، مذاكره هم نخواهيم كرد
داریوش۱۰۰۴۱۱۶۱۲:۵۴:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۲۵
ایران با موشک های بالستیکی که به یمن داده نشون داده که این حرف ها همش مذخرفه. قدیم ارتش یمن و انصارالله برای اینکه یه موشک به عربستان بزنه حداقل 6 تا کاتیوشا شلیک می کرد تا یکی از پاتریوت رد بشه و به هدف بخوره. جدیداً موشک هایی که از یمن شلیک میشه فقط یه دونه هست که اون هم از روی سامانه پاتریوت عبور می کنه و به هدف می خوره. فقط یک بار عربستان ادعا کرد که یکی از این موشک ها رو زده که بعداً معلوم شد که بوستری رو که سوخت پیشران اولیه موشک بوده و از موشک جدا شده بوده رو زده و خود موشک به یکی از فرودگاههای عربستان اصابت کرده. وقتی که آمریکا لاشه این موشک رو به عنوان سند حمایت ایران از انصارالله رونمایی کرد هدفش جلب نظر کشورهای دنیا و تصویب چند قطعنامه علیه ایران بود ولی به نظرم آبروی آمریکا رفت. موشکی که ایران به یمن داده بود نه شبیه موشک های مونتاژی روسی و نه چینی و نه کره شمالی بود. فقط یه موشک شکل این موشک تو دنیا تولید شده که هر سال می تونین تو رژه ارتش اونو ببنین. ایران این موشک رو داده تا بگه که توان موشکی ما بالاست و عملاً هشدار به متجاوزان احتمالی باشه. این مقاله فقط یه کپی به فارسی از یه سایت خارجیه. موشک های ایرانی که یمن به عربستان زده حتی یکیش رو هم پاتریوت نتونسته بزنه. پس آمریکا تو لحظات اول درگیری تمام پایگاه هاش رو از دست میده. در ضمن فقط به قایق های تندرو اشاره کرده در حالی که ایران به تعداد بالا موشک ضد کشتی کروز داره. اگه خودمون هم نتونسته باشیم کروز دریایی با کیفیت بسازیم که با توجه به موشک هایی که به عربستان زده شده بعیده، کروزهایی رو که از روسیه خریده رو در اختیار داره. توی جریان جنگ حزب الله و اسرائیل یکی از این موشک ها پیشرفته ترین ناو جنگی اسرائیل رو غرق کرد. همه می گفتن که زمان جنگ ایران سریعاً آسمانش رو از دست میده و آسمان تحت کنترل دشمنه. در حالی که یکی از پیشرفته ترین پهبادهای امریکا که هم بلند پروازه و هم رادار گریزه و هم امواج فریب برای رادار می فرسته توسط پدافند هوایی بومی کشورمون ساقط شد که 6 سال پیش تولید شده و یه هفته قبلش یه سامانه بومی پیشرفته تر و بلند پروازتر راز این رو رونمایی و تحویل پدافند کشور دادن. آمریکا خیلی از جنگ ها رو با ادعاهای ساختگی و دروغ توی تاریخ شروع کرده. می تونین یه سرچی تو نت بزنین. اگه به این سادگی که ادعا می کنن، می تونستن ایرانو شکست بدن همون شب که ایران پهباد رو زد حمله می کردن. الف عزیز شما حداقل اگه متن یه سایت رو ترجمه و باز نشر می کنی؛ حداقل یه چند مورد مثال نقض هم قرار بده تا برای همه جا بیوفته که دیگه نه آمریکا، آمریکای 50 سال پیشه و نه ایران ایران سابق. تنها دغدغه اصلی مردم بیکاری و تورم و آقازاده پروریه. آمریکا به عراق حمله کرد و نتیجش فقط عقب موندگی شد. آمریکا به خاطر منافعش می جنگه نه به خاطر آزادی و پیشرفت مردم هیچ کشوری. ببخشید که طولانی شد.
ناشناس۱۰۰۴۱۱۹۱۲:۵۵:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۲۵
در قسمت اول تحلیل نشریه ی "هیل" بیشتر توهمات و آرزوها ی خود وآمریکارا تحلیل وبه اصطلاح قدرت نظامی آمریکارا بیان کرده که صد البته اینگونه نخواهد شد. اولا اگر آمریکا شروع کننده جنگ باشد. دیگر تمام کننده نیست وامکان سرایت جنگ به دیگر کشور وجوددارد .ودر ثانی ایران دست رو دست نمیگذارد که آمریکا هر هدفی را در ایران بزند ایران هم در وهله اول هدفی مهم را از قبیل پایگاهها وناو های جنگی آمریکا را نابود میکند. حالا جنگهای نامتقارن بماند که آمریکارا به خاک سیاه مینشاند آنطوری نیست که تحلیلگر نشریه ای هیل قلم فرسایی کرده است
ناشناس۱۰۰۴۱۲۳۱۲:۵۸:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۲۵
این آمریکایی ها خیلی خوش بین هستند نتیجه جنگ در رزمایش هزاره خودشون مشخص شده در روز اول تمام گروه حمله خودشونو ار دست دادند
تقوی۱۰۰۴۱۲۷۱۳:۰۱:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۲۵
تا ایران سردارانی چون عیدی خوش سرور و خوش سرورها دارد، آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
ناشناس۱۰۰۴۱۶۳۱۳:۲۴:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۲۵
تازه به قول مقاله در بهترین حالتی که این سناریو مطرح کرده باز هم برآیند نتیجه پیروزی آمریکا به هیچ عنوان نخواهد بود.
ناشناس۱۰۰۴۲۰۷۱۳:۴۲:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۲۵
آماده نابودی منافع آمریکا و همچنین کل اسرائیل هستیم و برای اون لحظه شماری می کنیم
ناشناس۱۰۰۴۲۳۷۱۳:۵۶:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۲۵
جالبه هیچ پیروزی نظامی ای برای ایران متصور نشده . درصورتی که کشورهایی که از پایگاههای نظامی آمریکا توی اونها به ایران حمله بشه شدیدا ضربه میخورن . چاههای نفت منطقه برای ماهها در آتش خواهند سوخت . حزب اله اسرائیل رو موشک بارون میکنه و اسرائیل هم به لبنان حمله میکنه . و در یک کلمه جنگ فراگیری کل منطقه رو فرا میگیره که به هیچ وجه زود تموم نمیشه .
ناشناس۱۰۰۴۲۶۶۱۴:۱۱:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۲۵
سپاه منتظر فرمان رهبر تا کار امریکا و اسراییل و عربستان سه روزه یکسره کنه
ناشناس۱۰۰۴۲۷۵۱۴:۱۳:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۲۵
در این تحلیل از موشک های بالستیک ایران (نقطه زن دریایی و ...) و نیز موشک های کروز ساحل به دریای ایران به عمد صرف نظر شده است موشک هایی که غربی ها و امریکا یی ها بیشتر از همه چیز از آنها می ترسند چون همواره می گویند که در توافق احتمالی باید شامل برنامه موشکی ایران و موشک های بالستیک آنها باشد به عبارت دیگر درگیری که ایشان به تصویر کشیده اند با اطلاعات 30 سال پیش است
ناشناس۱۰۰۴۳۰۸۱۴:۳۱:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۲۵
جالبه بعد از 5 سال جنگ نتونستن توان نظامی انصارالله رو از بین ببرند یا کم کنند ولی می خوان تو چند روز توان نظامی ایران رو نابود کنند......یه نگاهی به دور و برتون بکنید بعد بنویسید....
محمد۱۰۰۴۳۳۷۱۴:۴۲:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۲۵
کسایی که یه ذره از جغرافیای منطقه و جنگ و تاکتیکای جنگی سر در بیارن و شرایط امروز منطقه رو کامل رصد کنن میفهمن این مقاله توهمی بیش نیست و برای بالابردن روحیه خودشون که به سبک فیلمهای هالیوودی نوشته شده
ناشناس۱۰۰۴۵۳۳۱۶:۲۹:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۲۵
اون مردک می گفت موشکهای ایران فوتوشاپیه این یکی قصه هالیوودی می بافه ... بیچاره ها توهم زدن بدجور !!! یکی از پایه های جنگ غیرمتقارن اینه که با وجود همه هارت و پورت ها، اتفاقاً از جایی می خوری که اصلاً فکرشم نکرده بودی! درسته که هیچ انسان باشرفی به معنای واقعی، از جنگ خوشش نمی آد ولی هیچ انسان باشرفی هم در دفاع از ناموس و مملکتش تردید نمی کنه ...
ناشناس۱۰۰۴۵۴۰۱۶:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۲۵
دله خوشی از این حکومت ندارم ولی قول میدم خودم شخصا ده تا امریکایی رو بکشم اگر بخاد دست از پا خطا کنه شده برم کشورای دور وبر با کارد بکشمشون
ناشناس۱۰۰۵۲۴۸۰۸:۴۵:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۲۶
عکس العمل روسیه رو هم باید به این سناریو اضافه کرد روسها موقعیت رو مناسب ببینند بخشی از اروپای شرقی رو به خاک خودشون ضمیمه میکنند مثلا نواحی شرقی اوکراین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین