نظر عارف درباره اعتراض به رای دادگاه خاتمی/ جزئیات دیدار سردار سلیمانی و پوتین/ ماجرای نجفی، داعش و اصلاح‌طلبان

گروه سیاسی الف،   3980424151 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

نظر عارف درباره اعتراض به رای دادگاه خاتمی/ جزئیات دیدار سردار سلیمانی و پوتین/ ماجرای نجفی، داعش و اصلاح‌طلبان

چرا نجفی از ادبیات دینی برای توجیه اشتباهش استفاده می‌کند؟

سید عبدالجواد موسوی با انتقاد از ادبیات حاکم بر دفاعیات نجفی در خبرآنلاین نوشت: «موضوع، قضاوت درباره آقای نجفی نیست بلکه ادبیاتی است که آقای نجفی در توجیه عمل خود به کار می برد. ادبیاتی که اگر کسی از جناح مقابل آقای نجفی آن را به کار می گرفت توسط دوستان هم جناحی آقای نجفی بی حیثیت می شد و دودمانش بر باد می رفت.

کافی بود اتهاماتی هم چون مهدورالدم و غیر مسلمان بودن خانم میترا استاد را فی المثل سعید جلیلی بر زبان می آورد تا روزنامه نگار و مترجم و جامعه شناس و متفلسف به صف شوند و فریاد برآورند: از دل این ادبیات خشونت آمیز است که طالبان و القاعده و داعش سر بر می آورند! و بعد هم شروع می کردند به همین بهانه فقه و فلسفه اسلامی و ادبیات کهن این سرزمین را شخم زدن و رطب و یابس به هم بافتن تا به من و تو ثابت کنند خشونت ورزی ریشه در غیر را به رسمیت نشناختن دارد و همین که شما دیگری را از دایره اسلام خارج بدانید و خون او را حلال یعنی بالذات قاتلید!

این همه سال مبانی لیبرالیزم و حقوق بشر و مدارا و تساهل و تسامح و کوفت و زهر و مار را با ترجمه و سخنرانی و مقاله و یادداشت به خورد من و تو دادند تا تهش بشود این؟ تا وقتی خودشان به هر علتی دست به قتل زدند ناگهان ردای اصلاح طلبی از دوش بیفکنند و در قامت فقیهان سنتی دم از مهدورالدم بزنند و مقتول را بیرون از دایره اسلام بدانند؟»

***

جزئیات دیدار سردار سلیمانی و پوتین

سردار محمدجعفر اسدی، فرمانده سابق مستشاران ایرانی در سوریه به تسنیم گفت: «اینکه بعد از مساعدت روسیه جبهه مقاومت تقویت شد، حرف درستی است؛ اما برای روشن شدن موضوع باید توضیح داده شود. اولاً این موضوع را از خود سوری‌ها باید پرسید. بیشتر آن چیزهایی که دیگران مغرضانه بیان می‌کنند دروغ است. در ثانی در ابتدای جنگ، مسلحین به ۴۰۰ متری کاخ بشاراسد رسیده بودند و آنجا را با خمپاره می‌زدند، امّا آن کسانی که توانستند سوریه را به لطف خدا نجات بدهند مردم، نظامیان سوریه و مستشاران نظامی ایرانی با برنامه‌­ریزی سرباز ولایت سردار سلیمانی با پرچم دفاع از حرم و شهیدانی هم چون سردار شهید حاج حسین همدانی بودند.

پس از چهار سال مبارزه و مقاومت ایران در سوریه سردار سلیمانی در سفری به روسیه بود که به مدت دو ساعت و بیست دقیقه با پوتین دیدار و گفتگو کرد تا روس‌ها را قانع کند در سوریه حضور یابند. مصطفی بدرالدین به من می‌گفت به لحاظ دیپلماتیک هر فرد در هر سطحی در مدت زمان مشخصی می‌تواند با رئیس جمهور کشوری مانند روسیه دیدار کند و وقتی که شنیدم سردار سلیمانی دو ساعت و بیست دقیقه با پوتین دیدار کرده، خیلی تعجب کردم.

سردار سلیمانی به پوتین تفهیم کرد که سوریه آخرین سنگر جبهه شرق است و اگر این را از دست بدهید، غربی­‌ها ارزشی برای شما قائل نیستند.

به هرحال روسیه قدرتی است که اگر به میدان آمد از این پیروزی سهم خود را می‌برد، اما مغرضان  برای کم رنگ کردن عظمت جمهوری اسلامی ایران، موضوعاتی را مطرح می‌کنند تا بگویند این پیروزی‌ها متعلق به ایران نیست.»

***

مخالفت عارف با اعتراض به رای دادگاه محمدرضا خاتمی

علی مطهری در حاشیه جلسه عانی مجلس از  جمع آوری امضا در مجلس برای نامه‌ای اعتراضی خطاب به وزیر دادگستری درباره نحوه رسیدگی به پرونده محمدرضا خاتمی خبر داد. خبرآنلاین گزارش داد ساعتی از خبر مطهری درباره جمع آوری امضا در انتقاد از نحوه رسیدگی به پرونده  نگذشته بود که برخی نمایندگان اعلام کردند حدود ۵۰ امضا زیر این نامه ثبت شده است اما گویا فراکسیون امید در این یک فقره یعنی (تذکر به وزیر دادگستری)هم نتوانست به نظر واحد دست پیدا کند.

ماجرا از این قرار بود که اختلافات در درون فراکسیون امید باعث شد تا روند ارسال نامه تذکر به هیات رئیسه مجلس متوقف شود. زمزمه‌هایی که از لابی مجلس به گوش می‌رسید حکایت از آن دارد که از یک سو متن و عنوان نامه به محل بحث اعضای فراکسیون امید تبدیل شده بود و آنطور که برخی از اعضای این فراکسیون می‌گفتند حتی محمدعلی وکیلی در صدد بوده است تا عنوان نامه را تغییر دهد و به نوعی آن را تعدیل کند که برخی دیگر از اعضا اعلام می‌کنند چنانچه عنوان نامه تغییر کند حاضر به امضای آن نیستند. البته اختلاف نظرها تنها به عنوان محدود نمی‌شود بلکه برخی هم که گفته می‌شد از تائید صلاحیت‌ها برای مجلس یازدهم نگران بودند لذا با کلیت نامه مخالف بودند.

«ارسال نامه متوقف شد» این خبری بود که پیش از شروع جلسه علنی نوبت بعدازظهر از لابی مجلس به گوش می‌رسید. برخی نمایندگان عضو فراکسیون امید درباره چند و چون این توقف می‌گفتند. وقتی بحث درباره ارسال نامه و تذکر مطرح شد محمدرضا عارف اعلام کرد با کلیت نوشتن نامه مخالف است و این موضوع را به صلاح نمی‌داند برای همین با اینکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس و عضو فراکسیون این را امضا کرده بودند با این اعلام نظر پیگیری نامه از دستور کار فراکسیون خارج شد. آنطور که برخی شنیده‌ها حکایت دارد محمدرضا عارف حتی حاضر به امضای این نامه نشده است.

عارف تکذیب کرد

محمدرضا عارف در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های استان اردبیل، به خبر منتشره مبنی بر مخالفت او با نامه‌نگاری جمعی از نمایندگان مجلس در حمایت از محمدرضا خاتمی واکنش نشان داد و گفت:«می گویند شخص من در ارتباط با نامه فراکسیون امید درباره آقای محمدرضا خاتمی مخالفت کرده‌ام در حالی که شخصا پرونده ایشان را بدور از آنکه رسانه‌ای کنم از طریق مسئولان ارشد قوه قضائیه پیگیری کرده‌ام و در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز نسبت به پرونده ایشان موضع‌گیری صورت گرفت.»

***

گزینه‌های احتمالی وزارت آموزش و پرورش

مهر نوشت: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ۴گزینه‌ احتمالی برای وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد.

سیدمحمدجواد ابطحی درباره گزینه‌های احتمالی دولت برای وزارت آموزش و پرورش گفت: گزینه‌های متعددی برای این وزارتخانه مطرح هستند که سیدجواد حسینی، سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش گزینه اصلی است ولی با توجه به رأی استمزاجی که در مجلس صورت گرفته است، بعید است وی بتواند رأی کافی را برای تصدی این وزارتخانه اتخاذ کند.

او ادامه داد: بر این اساس دولتمردان با گزینه‌های دیگری برای تصدی آموزش و پرورش در حال رایزنی هستند که علی زرافشان یکی از این گزینه‌ها ست که گویا این پیشنهاد را نپذیرفته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: شاپور محمدزاده مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش و داود محمدی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش مجلس از دیگر گزینه‌های احتمالی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش هستند.

***

محدودیت تردد ظریف در نیویورک

تابناک نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا مایک پومپئو گفته است که ویزای محمد جواد ظریف و هیأت همراه او برای سفر به نیویورک صادر اما تحرکات و حوزه قابل تردد ایشان بسیار محدود شده است.

پومپو در یک مصاحبه تلفنی گفته که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و هیأت همراه او اجازه سفر بین مقر سازمان ملل متحد و اماکن دیپلماتیک ایران در شش بلوک و همچنین محل اقامت سفیر ایران در نزدیکی مقر سازمان ملل را دارند. گروه دیپلماتیک ایرانی روز یکشنبه صبح به نیویورک رسید.

وی گفته: دیپلمات های آمریکایی در اطراف تهران ترددی ندارند، بنابراین هیچ دلیلی نمی بینیم که دیپلمات های ایرانی آزادانه در اطراف شهر نیویورک سفر کنند. این رفتار کاملا مناسب است که ما به وزیر امور خارجه ظریف و هیأت او تمام حقوقی که تحت توافق سازمان ملل متحد دارند را اعطا کنیم، اما نه چیزی بیش از آن.

ظریف برای شرکت در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد، جلسه سطح بالای وزیران در مورد اهداف توسعه پایدار برای مسائلی که شامل تنازع، گرسنگی، برابری جنسیتی و تغییرات اقلیمی است، در نیویورک است. یک روز قبل از ورود او به ایالات متحده، ویزای او در سفارت ایالات متحده در برن سوئیس صادر شد.

دولت ترامپ، تحریم محمد جواد ظریف را مد نظر دارد؛ هر چند ظریف می گوید خارج از ایران هیچ دارایی ندارد. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، در ۲۴ ژوئن گفت که انتظار می رود ظریف در یک هفته تحریم شود.

ایالات متحده توافقنامه ای را با سازمان ملل متحد دارد که بر اساس آن مکلف است، سریعا به تمام دیپلمات های خارجی برای سفر به نیویورک در راستای شرکت در رویدادهای ملل متحد ویزا بدهد. تحریم ظریف، دیپلمات ارشد ایران، هر گونه تلاش برای ازسرگیری مذاکرات با ایران در مورد توافق هسته ای ـ که رئیس جمهور آمریکا یک سال پیش از آن خارج شد و به دنبال آن کمپین فشار تحریم ها را آغاز کرد ـ پیچیده می کند.

انتظار می رود، ظریف در نیویورک با پژوهشکده ها و روزنامه نگاران ملاقات کند و محدودیت تردد در شش بلوک به این معناست که افراد مخاطب باید برای دیدار با او در مقر دیپلماتیک ایران حضور پیدا کنند.

***

هشدار رئیسی به خودروسازان

 سیدابراهیم رئیسی در بخشی از سخنانش در جلسه شورای عالی قضائی بر ضرورت پایبندی شرکت‌ها به تعهدات خود و حقوق مردم تاکید کرد و گفت: اگر سازمانی به خود اجازه دهد که تعهدش نسبت به مشتری را به صورت یکطرفه نقض کند، در واقع مرتکب نقض حقوق عامه شده است. مثلاً فرض کنیم یک شرکت خودروسازی متعهد شده است که خودرو را با قیمت مشخص در زمان مشخص به مشتری تحویل دهد. اگر به صورت یکطرفه و با میل خود قیمت و زمان تحویل خودرو را تغییر دهد، اقدامش خلاف حقوق عامه است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: دستگاه‌ها و شرکت‌ها برای جلب رضایت مردم باید بیش از دیگران به تعهدات خود عمل کنند. چرا یک شرکت به خود اجازه می‌دهد قیمت را بر خلاف تعهد افزایش یا زمان تحویل کالا را تغییر دهد؟ قطعاً ما با چنین مواردی به دلیل نقض حقوق عامه برخورد می‌کنیم. نباید یک شرکت به دلیل ایستادن در نقطه قدرت و نیاز مردم به کالای آن، برخلاف موازین شرعی و قانونی اقدام به نقض تعهداتش کند.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: با خودروسازانی که قیمت و زمان تحویل را به میل خود تغییر دهند برخورد می‌شود

***

انتخابات امسال، دوقطبی نمی‌شود

محمدرضا تاجیک، تئوریسن اصلاح‌طلب درباره جلب مشارکت مردمی در سیاست به اعتمادآنلاین گفت: «اگر می‌‌خواهیم دچار بحران مشارکت نشویم، در آینده بسیار پیچیده‌‌ای که پیش رو داریم و همچنین در شرایطی که کشور بیش از هر زمان دیگری در ۴۰ سال اخیر نیازمند حمایتی مردمی است، و با توجه به اینکه تمامی مولفه‌‌‌های نقش‌‌‌آفرین‌‌‌ خبر از بحران می‌‌دهند، باید سعی کنیم یک مشارکت حداکثری به نمایش بگذاریم.

پس باید فضا و شرایط را مهیا کنیم تا بتوانیم در انتخابات آتی- که به هر حال زمانی هم تا آن روز نمانده است- انگیزه‌های لازم را به بدن کرخت جامعه تزریق کنیم تا از این طریق دوباره بتوانیم یک جامعه شاداب و مشارکت‌‌جو داشته باشیم که مردمانش نسبت به سرنوشت خودشان در همه حال و در همه شرایط حساس شوند و تلاش کنند با اراده معطوف به آگاهی تاریخ را یک بار دیگر ورق بزنند. البته شرایط موجود نشان می‌‌دهد این کار، کاری بسیار سخت و سنگین است.»

تاجیک، خوانش انتقادی عملکرد نظام را راه تزریق انگیزه به جامعه و جلب مشارکت مردم دانست و گفت: «دیگر دوران اینکه بتوانیم به صورت موردی انگیزه و انگیخته در جامعه تولید کنیم به پایان رسیده است. اینکه در یک شرایط خاص و در حالی که در آستانه انتخابات قرار داریم، ناگهان تصمیم خاصی بگیریم و اقدام خاصی انجام دهیم، گذشته است. بعد از چهار دهه شاید ما نیازمند تامل و درنگ انتقادی هستیم و باید خودمان را در آینه نقد ببینیم. ببینیم در این تابلویی که نقاشی کرده‌ایم، کجا نقش را اشتباه کشیده‌ایم و کجا رنگ را اشتباه پاشیده‌ایم.»

تاجیک در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره احتمال دوقطبی شدن انتخابات گفت: «امکان دوقطبی کردن فضای انتخاباتی به حداقل رسیده است. شرایط نشان می‌‌‌دهد این امکان وجود ندارد که به راحتی فضا را دوقطبی کرد و با بهره بردن از چنین فضایی مردم را به صحنه آورد

چون دو قطب مقبولیت و مشروعیت‌‌شان را از دست داده‌اند؛ یعنی این‌گونه نیست که بتوان فضایی خلق کرد که برای رای نیاوردن فلان قطب به بهمان قطب رای بدهید. چون دو قطب از آن مقبولیت و مشروعیت ‌‌گذشته خارج شده‌اند و دنبال یک جریان سومی می‌‌گردند که این جریان سوم نه متولد شده و نه امکان تولد دارد.»