وزیر خارجه انگلیس خطاب به دیپلمات‌ها: بدون هیچ ترسی حرفتان را بزنید

گروه جهان الف،   3980422075

پس از افشای یادداشت‌های محرمانه سفیر انگلیس در آمریکا که منجر به برخی اختلافات میان دو کشور و در نهایت استعفای سفیر شد، وزیر امور خارجه بریتانیا در تلاش برای روحیه دادن به دیپلمات‌های کشورش از آنها خواست در هر حال آنچه را که عمیقا به آن اعتقاد دارند بر زبان بیاوردند و پای آن بایستند

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، کیم داروک، سفیر انگلیس در آمریکا، پس از افشای پیام‌های محرمانه‌اش که در آن به انتقاد شدید از دولت ترامپ پرداخته بود، روز چهارشنبه از سمت خود استعفا داد.

این تصمیم از سوی داروک، پس از واکنش‌های توهین‌آمیز و پشت سرهم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر و نیز عدم قاطعیت بوریس جانسون، وزیر امور خارجه پیشین و از گزینه‌های مطرح نخست‌وزیری بریتانیا در دفاع از وی در مناظره تلویزیونی اتخاذ شد.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا که در رقابت با بوریس جانسون برای تصدی مقام نخست‌وزیری است، طی پیامش خطاب به دیپلمات‌های بریتانیا که توسط تیم انتخاباتی‌اش منتشر شد، آورده است: "لطفاً بدون ترس و یا منفعت‌طلبی صحبت کنید؛ شما همیشه تمام حمایت لازم را برای انجام کار مهم و حیاتی‌تان خواهید داشت".

به نظر می‌آید که این پیام از سوی هانت، در جهت نمایان ساختن عدم قاطعیت بوریس جانسون برای دفاع از داروک باشد. روزنامه‌های بریتانیا نیز عدم حمایت کافی بوریس جانسون را قدمی اشتباه در راه تصدی نخست وزیری این کشور دانسته‌اند.

پیش‌تر، جرمی هانت، توهین ترامپ به کیم داروک و ترزا می، نخست‌وزیر فعلی بریتانیا را "نامحترمانه و اشتباه" خوانده بود؛ او اعلام کرد که دولت بریتانیا، مسئول تعیین دیپلمات‌هایش است.

دفتر ترزا می اعلام کرده است که فرد جایگزین کیم داروک، "در موعد مقرر" مشخص خواهد شد؛ اما طرفداران بوریس جانسون می‌گویند که این تصمیم، در اختیارات ترزا می نیست و طبق اعلام لیز تروس، معاون وزیر خزانه‌داری انگلیس که از حامیان اولیه جانسون نیز به شمار می‌رود، نخست‌وزیر جدید بریتانیا مسئول تعیین این مقام خواهد بود.

وی درباره توهین‌های ترامپ به داروک و ترزا می بر سر مدیریت بریگزیت، انتقاد خود را بدین صورت عنوان کرد: "من یک میهن‌پرست هستم و دوست ندارم که بشنوم یک خارجی به دولت ما توهین کند؛ اما اساساً، درستی یا نادرستی مسئله هرچه که باشد، این توافق‌نامه [بریگزیت] در موارد متعددی نتوانسته است اجرا شود و یک تنگنا به شمار می‌آید. حال ما به یک رویکرد جدید احتیاج داریم و این مسئله از هر زمانی حیاتی‌تر است".