چرا نفتکش ایرانی از کانال سوئز عبور نکرد؟

گروه سیاسی الف،   3980421088

چند روز پیش نیروی دریایی انگلیس در یک اقدام غیر قانونی یک نفتکش حامل نفت ایران را در آبهای بین المللی نزدیک جبل الطارق توقیف کرد.

چرا نفتکش ایرانی از کانال سوئز عبور نکرد؟

به گزارشفارس چند روز پیش نیروی دریایی انگلیس در یک اقدام غیر قانونی یک نفتکش حامل نفت ایران را در آبهای بین‌المللی نزدیک تنگه جبل الطارق توقیف کرد.

جبل الطارق منطقه‌ای در جنوب اسپانیا اما در ذیل حاکمیت انگلستان است. دولت محلی جبل‌الطارق ادعا کرده است، شواهد مستدلی در دست دارد که این نفتکش حامل محموله‌ای به مقصد پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است. سوریه تحت تحریم اتحادیه اروپا است و این توقیف به بهانه همین تحریم‌ها انجام شده است.

با این حال دولت انگلیس که امور مربوط به سیاست خارجی و دفاعی جبل الطارق را بر عهده دارد و نه دولت محلی جبل الطارق، هیچ توضیحی درباره مستندات این ادعا را ندادند.

سایت مشهور تانکر اعلام کرد، این سوپر تانکر ایرانی حامل نفت کوره بوده است و نفت خام حمل نمی‌کرده، با این حال به نظر می‌رسد، مقامات انگلیسی تلاش می‌کنند، در بازجویی از خدمه هندی این نفتکش شواهدی برای تعیین مقصد آن ایجاد کند

عراقچی معاون وزیر امور خارجه گفت: نفتکش حامل نفت ایران بوده و سوپر تانکر است و از تنگه جبل الطارق اعزام شده است.

دولت انگلیس مدعی شده، مقصد نفتکش، سوریه بوده، اما این طور نبوده است. از آبراههای بین المللی عبور می کرده و هیچ قانونی به انگلیس  اجازه نمی‌دهد که این راهزنی دریایی را صورت دهد.

وی گفت: در تماس مستمر با دولت انگلیس هستیم و سفیرشان هم دو بار احضار شده است. مشورتهایی با دولت اسپانیا داریم. وکلای مبرز مسیر حقوقی را طی می‌کنند. برای تامین منافع خود همه مسیرها را می‌رویم و از هیچ امکانی نخواهیم گذشت. امیدواریم از طریق دیپلماتیک و حقوقی حل شود. این شبهه مطرح شده است که چرا نفتکش ایرانی از کانال سوئز عبور نکرد و مسیر دیگری را برگزید.

واقعیت آن است که بر اساس اطلاعات به دست آمده از سایت‌های بین المللی این کشتی در آبهای آزاد بین المللی به سر می برده و به صورت مشخص از مسیر تردد معمول سوپر تانکرهای کل جهان عبور می‌کرده است.

نکته قابل تحمل آنجاست این کشتی به دلیل اینکه یک سوپر تانکر بزرگ بوده است، نمی‌توانسته از کانال سوئز عبور کند و این مسیر برای سوپر تانکرها که بالای ۲ میلیون بشکه یا فرآورده نفتی حمل می‌کنند، قابل تردد نیست.

به دلیل  عمق و پهنای کانال سوئز نفتکش هایی که کمتر از یک میلیون بشکه نفت حمل می‌کنند، امکانات عبور از این کانال را دارند، چنانکه نسلی از نفتکش‌ها طراحی شده که به عنوان تانکرهای سوئز مکس شناخته می‌شوند و با تغییر در طول و پهنای آن ها امکان عبور از کانال سوئز را یافته‌اند که کشتی گریس یک از این جمله نبوده است.

نباید از یاد برد که حتی تانکرهای سوئز مکس ظرفیت کمتر از ۲ میلیون بشکه را در اختیار دارند.