استراو: اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا تلاش فوق العاده ای می کند!

گروه سیاسی الف،   3980421038

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس با بیان اینکه از کلافگی ایران درباره تعلل اروپا در اجرای تعهداتش در برجام مطلع است تاکید کرد که «تلاش های فوق العاده ای برای اجرایی کردن اینستکس و پیدا کردن راهی برای دور زدن تحریم های بسیار سخت و دشوار فرامرزی آمریکا در جریان است».

استراو: اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا تلاش فوق العاده ای می کند!
 

 «جک استراو» روز جمعه در گفت وگو باایرنا در لندن گفت که علت تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام را درک می‌کند اما به اعتقاد او این اقدام، بهانه به دست دشمنان ایران می‌دهد تا برجام را رها کنند.

وی با اشاره به بخت بالای بوریس جانسون برای تصاحب کرسی نخست وزیری انگلیس گفت: نمی‌خواهم روی او فشار غیر ضروری وارد شود تا از موضعی که قبلاً به نفع برجام اتخاذ کرده بود فاصله بگیرد.

وزیر خارجه اسبق انگلیس در پاسخ به این سوال که چرا اروپا ۱۱ تعهدی را که پس از خروج آمریکا از برجام پذیرفت اجابت نکرد، اینگونه پاسخ داد: من جزئیات این تعهدات را ندیدم اما اینستکس راه افتاده است.

وی ادامه داد: اینکه چرا اتفاق بیشتری نیافته به خاطر مشکلات جدی اروپا در قبال تحریم‌های آمریکا است و شرکت‌های اروپایی می‌ترسند با ایران تجارت کنند.

جمهوری اسلامی ایران یکشنبه گذشته به دنبال عدم پایبندی گروه ۱+۴ به تعهدات برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات ایران در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را اجرا کرد که بر اساس آن، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نخواهد کرد.

در گام نخست کاهش تعهدات هسته‌ای هم ایران اعلام کرد که به محدودیت‌های برجام در زمینه میزان ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصد و ۱۳۰ تن آب سنگین پایبند نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرده این گام‌ها در چهارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق است و در صورتی که شرکای برجام گام‌های لازم برای ایفای تعهدات خود بردارند این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است.

استراو در بخش دیگری از این مصاحبه به تنش‌ها در منطقه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: اوضاع خیلی جدی است و متأسفانه این شرایط به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا بر می‌گردد که از برجام خارج شد و از هر جهت که به آن نگاه کنیم ایده خوبی نبود.

وی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و برخی عناصر رژیم سعودی را مشوق‌های اصلی ترامپ برای خروج از برجام معرفی کرد که منطقه را در مسیر اشتباهی قرار داده است.

وزیر خارجه اسبق انگلیس سپس به مقاطعی در تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد که بین کشورهای منطقه خلیج فارس همکاری وجود داشت. او در این باره گفت: باید با توجه به معماری جدید منطقه به این شرایط بازگردیم و مسائل سوریه، عراق، لبنان و یمن را حل کنیم.

استراو با اشاره به دو راه حل نظامی و مذاکره برای حل تنش‌ها در منطقه تکرار کرد: به نظر من بایستی از طریق مذاکره مشکلات را حل کرد. من ساده لوح نیستم اما در تاریخ اروپا هم اوضاع بدتر از این بود و در خاورمیانه هم به نظر من می‌توان به سمت مذاکره حرکت کرد.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش تهدیدهای نظامی آمریکا علیه ایران و توانمندی ایران در سرنگون کردن پهپاد جاسوسی آمریکا، آیا زمان آن نرسیده که غرب دید خود را نسبت به سامانه دفاعی موشکی ایران تغییر دهد، گفت: وظیفه اصلی دولت هر کشوری این است که برای مردمش امنیت تأمین کند و این مساله شامل تدابیر دفاعی هم می‌شود. اما نگرانی موجود درباره ایران این است که فناوری موشکی خود را به گروه‌های نیابتی در منطقه انتقال می‌دهد.

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس ادامه داد: البته من به خوبی درک می‌کنم که چرا ایران چنین کاری انجام می‌دهد اما برای سایر کشورها در منطقه نگران کننده است.

وی با اذعان به این نکته که آمریکا از سامانه موشکی دور برد و سایر کشورها از جمله عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی هم از فناوری موشکی برخوردار هستند گفت: ایران هم چاره‌ای ندارد که سامانه موشکی خود را توسعه دهد چون کشوری حاضر به فروش این فناوری به ایران نیست.

استراو سپس تصریح کرد که اصلاً منطقی نیست از ایران خواسته شود گام‌های یکجانبه برداشته و خودش را تضعیف کند در حالی که سایر کشورهای متخاصم چنین اقدامی را صورت نمی‌دهند.

این سیاستمدار کهنه کار انگلیسی، درباره افزایش تنش‌ها میان لندن و تهران بر سر توقیف نفتکش گریس یک در جبل الطارق هم گفت: امیدوارم تنش‌ها در این رابطه مشکلات را بیشتر نکند. اتهامی که مطرح شده در ارتباط با تحریم‌های سوریه است و به تحریم‌های ایران ارتباطی ندارد اما امیدوارم که این مساله مانع توسعه مناسبات دو کشور نشود.

نیروی دریایی انگلیس هفته گذشته در اقدامی خلاف حقوق بین‌الملل، یک نفتکش حامل نفت ایران را به ادعای نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه، در تنگه جبل الطارق توقیف کرد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکنون چندین بار مراتب اعتراض خود را از طریق سفیر انگلیس در تهران اعلام و تأکید کرده که این نفتکش بر خلاف آنچه ادعا می‌شود، راهی سوریه نبوده و بندر «بنی یاس» ظرفیت پهلوگیری این شناور عظیم را ندارد.

جک استراو استعفای سفیر انگلیس در آمریکا را هم رویدادی وحشتناک خواند و گفت: اینکه ترامپ به ما می‌فهماند چه کسی را می‌توانیم به عنوان سفیر داشته باشیم و چه کسی را نمی‌توانیم تأسف بار است. او (ترامپ) از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند.

استراو در سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ سمت وزارت امور خارجه انگلیس را بر عهده داشت. او نخستین وزیر امور خارجه انگلیس است که بعد از انقلاب سال ۵۷ از ایران دیدن کرد. وی به تازگی کتابی را درباره علت بی اعتمادی ایران به انگلیس نوشته که چهارشنبه گذشته در اندیشکده روسی لندن با حضور او و برخی مقام‌های سیاسی، اندیشمندان، تاریخ نویسان و اصحاب رسانه رونمایی شد.