وزارت بازرگانی مشکلات مردم را نه یک هفته ای بلکه پس از سال‌ها هم برطرف نمی‌کند

گروه اقتصادی الف،   3980421032 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی فقط به سر تولید می زند و ضریب خودکفایی را پایین می آورد، گفت:مشکلات مردم نه تنها در یک هفته بلکه پس از سالها با تشکیل وزارت بازرگانی برطرف نمی شود.

وزارت بازرگانی مشکلات مردم را نه یک هفته ای بلکه پس از سال‌ها هم برطرف نمی‌کند

شمس‌الله شریعت‌نژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه رئیس جمهور اخیراً اعلام کرد اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود تأثیر آن در معیشت مردم در مدت یک هفته ظاهر خواهد شد، آیا چنین امکانی وجود دارد؟ گفت: همواره برنامه‌های ما طوری است که به تولیدکننده کمک نمی‌کنیم.

وی افزود: گذشته ما هم نشان داده همواره برنامه‌های دولت در جهت حمایت از مصرف‌کننده بوده است و هر زمان دولت شرایط بازار را مناسب ندیده به جای حمایت از تولید سهل‌ترین کار که همان واردات است انتخاب کرده است. پیش‌بینی ما این است که ایجاد وزارت بازرگانی هیچ کمکی به تولید نخواهد کرد. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: دولت اگر واقعاً مشتاق اجرای کار است قانونی را که مجلس برای ارتقای سازمان میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری و تشکیل وزارتخانه جدید تصمیم‌گیری کرده است، را اجرایی کند که 6 ماه است معطل مانده است.

*تشکیل وزارت بازرگانی خودکفایی کشور را تضعیف می کند

خبرنگار فارس، پرسید در شرایط تحریم و فشار برخی کشورها آیا طرح چنین موضوعی از سوی رئیس جمهور که یک فرآیند زمان‌بری هم است به نفع کشور می‌تواند باشد؟شریعت‌نژاد پاسخ داد: البته این پروسه خیلی زمان‌بر نیست چرا که زیرساخت‌های آن آماده است اما آنچه مسلم است این است که تشکیل وزارت بازرگانی به نفع تولید نیست.

وی افزد:ما برای حمایت از کشور و مردم باید از تولید و تولیدکننده حمایت کنیم. علت مخالفت ما با این طرح هم همین است چرا که می‌دانیم دولت با تشکیل وزارت بازرگانی هر چیزی که کشور لازم داشته باشد را خیلی راحت از خارج وارد خواهد کرد و هیچ وقت به تولید و افزایش ضریب خودکفایی و خوداتکایی توجه نخواهد داشت و روز به روز از این مسائل اساسی فاصله خواهد گرفت.

وی ادامه داد: دولت با واردات بی‌رویه به سر تولیدکننده می‌زند و به اگر در کشوری تولید رونق نگیرد به اقتصاد پایدار نخواهیم رسید. 

*تشکیل وزارت بازرگانی یک نوع فرافکنی و توجیه مشکلات از سوی رئیس جمهور است

خبرنگار فارس پرسید قطعاً رئیس جمهور اینها را می‌داند اما طرح چنین مسأله در چنین شرایطی چه دلیلی می‌ِتواند داشته باشد، شریعت نژاد پاسخ داد: شاید به این خاطر است که رئیس جمهور می‌خواهد بگوید نگذاشتند من کار کنم و توجیهی برای مشکلات فعلی داشته باشد و طرح این مسأله شاید یک جور فرافکنی باشد.

شریعت‌نژاد ادامه داد: من اگر باشم می‌گویم این همه منابعی که در کشور بلااستفاده مانده است با ارتقای تشکیلات در جهت افزایش تولید، افزایش عرضه و افزایش صادرات استفاده می کنم چرا که می‌دانم اینها است که مشکلات اقتصاد کشور را برطرف خواهد کرد، واردات هیچ دردی از این کشور دوا نمی‌کند و تنها یک مُسکن لحظه‌ای است که همواره ما را محتاج دیگران خواهد کرد.

*کشور نباید با آزمون و خطا اداره شود

وی در پاسخ به این سؤال که 7 سال پیش قانون تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد موسوم به قانون انتزاع تصویب شد که بر اساس آن بخش‌های بازرگانی در وزارتخانه‌های مربوطه مدیریت می‌شوند. اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود آیا برگشت دوباره به 7 سال گذشته نیست؟ و آیا باید نمایندگان مجلس بگویند که ما آن موقع اشتباه کردیم؟ چرا باید کشور این همه با آزمون و خطا پیش برود؟ گفت: آن زمان هم قانون یک چیز گفت و اینها یک چیز دیگر اجرا کردند؛ تنظیم بازار محصولات کشاورزی طبق قانون باید در اختیار وزارت جهاد قرار می‌گرفت اما عملا آن را به وزارت صمت دادند و اختیارات ستاد تنظیم بازار در دست وزارت جهاد نیست.

نماینده مردم تنکاین و رامسر در مجلس گفت: دولت تنها به فکر مصرف‌کننده داخلی است تا تولیدکننده و به دنبال این است که قیمت را برای مردم پایین بیاورد اما این نباید به هر قیمتی باشد؛ در حالی که تولید باید در کشور قوام بگیرد. اگر آن زمان چنین قانونی تصویب شد کار کاملاً درستی بود و باید ادامه یابد و نباید پس از 7 سال نقض قانون کنیم و وزارتخانه جدیدی را جایگزین کنیم.

*وزیر جهاد می گوید حرف من را گوش نمی کنند

شریعت‌نژاد در این باره که آیا در قانون انتزاع، تنظیم بازار کامل به وزارت جهاد کشاورزی محول شده بود؟ گفت: بله این قانون تنظیم بازار محصولات کشاورزی را به عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته بود اما وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید حرف من را گوش نمی‌کنند؛ مثلاً آقای وزیر می‌گوید قیمت تمام شده مرغ اینقدر است اما ستاد تنظیم بازار برای خودش تصمیم دیگری می‌گیرد.

وی ادامه داد: در ستاد تنظیم بازار، وزرا و برخی افراد و سایه رئیس جمهور وجود دارد که حرف وزیر آنجا نافذ نیست مثلاً وزیر جهاد کشاورزی قیمت تمام شده گندم را اعلام می‌کند اما آنها قبول نمی‌کنند و این صحبت‌ها را وزیر به بیرون درز نمی‌دهد و برای حمایت از دولت این حرف‌ها را نمی‌گوید اما شاید بهتر است بگوییم که برای نگرانی از پست خود این حرف‌ها را اعلام نمی‌کند. 

*مشکل مردم نه تنها در یک هفته حتی پس از سالها با تشکیل وزارت بازرگانی برطرف نمی شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به اینکه آیا نظر شما این است که رئیس جمهور با طرح وزارت بازرگانی به دنبال سرپوش گذاشتن بر مشکلات فعلی است، گفت: از اول انقلاب هم همین بوده و همواره دولت‌ها به دنبال مصرف‌کننده بودند به خاطر همین است که دلالی و واسطه‌گری رونق پیدا کرده به خاطر اینکه تولید را در کشور شغل شریفی نمی‌دانند البته شاید رئیس جمهور این موضوع را نمی‌داند و شاید هم برای فرار از مشکلات می‌خواهد وزارت بازرگانی تشکیل دهد. اما هر چه است تأکید من این است که تشکیل وزارت بازرگانی راهکار نیست و نه تنها یک هفته بلکه پس از سال‌ها هم مشکلات مردم با تشکیل وزارت بازرگانی برطرف نخواهد شد.