علت ماجراجویی‌های دریایی انگلیس علیه ایران چیست؟

گروه سیاسی الف،   3980421027

در پی ماجراجویی‌های دریایی انگلیس در خلیج فارس و منطقه جبل الطارق، کارشناسان به گمانه‌زنی درباره علت اینگونه اقدامات تنش‌آمیز لندن پرداختند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرای جنجالی افشای مکاتباب محرمانه سفیر لندن در آمریکا که در آن، ترامپ را فردی ناکارآمد و بی‌کفایت و دولتش را آشفته و سردرگم به ویژه در قبال ایران توصیف کرد، همچنان افکار عمومی و محافل سیاسی و رسانه‌ای انگلیس را درگیر خود کرده است.

توهین‌های بی سابقه ترامپ به سفیر و نخست وزیر انگلیس که سفیر لندن را احمق و شیوه نخست وزیر این کشور را برای خروج از اتحادیه اروپا احمقانه توصیف کرد بی شک برای کشوری که یار دیرین و متحد سنتی آمریکا محسوب می‌شود بسیار گران تمام شده و بسیاری از مقامات انگلیس آن را بهت آور دانستند.

توهین‌های ترامپ، حتی جرمی هانت، وزیر خارجه این کشور که در حال رقابت با بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق برای به دست آوردن کرسی نخست وزیری انگلیس است و در این راه به حمایت‌های آمریکا دل بسته را به واکنش واداشت و او از سفیر لندن در واشنگتن حمایت کرد.

برخی کارشناسان صرف نظر از اصل گزارش، افشای مکاتبات محرمانه عالی‌ترین سطح دیپلماتیک انگلیس را رسوایی بزرگ و آشفتگی در هیئت حاکمه انگلیس ارزیابی کردند. دولت انگلیس برای یافتن عامل یا عاملان لو رفتن گزارش‌های محرمانه سفیر انگلیس در آمریکا گروه ویژه تشکیل داده، اما با گذشت چند روز هنوز خبری درباره یافتن آنان منتشر نشده است. این در حالی است که گفته می‌شود احتمال انتشار اسناد دیگری از این دست می‌رود.

کارشناسان همچنین معتقدند سرخوردگی‌های ناشی از اهانت بی سابقه یک رئیس جمهور آمریکا به مقامات انگلیس که در آستانه خروج لندن از اتحادیه اروپا به کمک‌ها و برقراری رابطه ویژه با واشنگتن دل بسته‌اند، انگلیس را به خبر و ماجراجویی که بتواند اذهان عمومی را منحرف و بر ناکامی‌ها سرپوش بگذارد بیش از هر زمان دیگری نیازمند کرده است.

آنان ادعای تلاش سه قایق ایرانی برای توقیف یک نفتکش انگلیسی را که به صورت گسترده و در صدر اخبار این کشور مطرح شد، در همین راستا ارزیابی می‌کنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، انگلیس در بحرانی‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم قرار دارد و این گونه اقدامات حتی در صورت موفقیت تنها به صورت مقطعی می‌تواند مشکلات و ناکامی‌ها را در محاق قرار دهد.

رادنی شکسپیر، کارشناس مسائل سیاسی، اقدامات دولت انگلیس در خلیج فارس و تنگه جبل الطارق را ماجراجویی‌های دریایی توصیف کرد که برای خوشایند آمریکا و پنهان کردن مشکلات مبتلا به دولت محافظه کار انجام شده است.


شکسپیر گفت: به نظر می‌رسد حزب حاکم محافظه کار کاملاً دچار از هم گسستگی شده است. پس از سه سال هنوز دولت انگلیس نتوانسته خواست مردم را در همه پرسی برکسیت اجرا یا به گونه‌ای مورد قبول مدیریت کند و این در حالی است که آمار‌ها از افزایش بی سابقه جرم و جنایت و مشکلات اقتصادی و اجتماعی حکایت دارد و در چنین شرایطی دولت محافظه کاران تلاش می‌کند با ماجراجویی‌های دریایی در خلیج فارس و جبل الطارق اذهان عمومی را منحرف و بر ناکامی‌های و مشکلات جامعه سرپوش بگذارد.