کامنت‌های برتر مخاطبان الف:‌ ظریف، راه خدمت به کشور را اشتباه تشخیص داد/ چرا دولت و مجلس در بازار مسکن دخالت نمی‌کنند؟/ خروج از برجام در وضعیت کنونی بهترین راه‌حل است

گروه سیاسی الف،   3980420121 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده ای از این نظرات را هر هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

کامنت‌های برتر مخاطبان الف:‌ ظریف، راه خدمت به کشور را اشتباه تشخیص داد/ چرا دولت و مجلس در بازار مسکن دخالت نمی‌کنند؟/ خروج از برجام در وضعیت کنونی بهترین راه‌حل است

گزارش الف درباره بازار مسکن با عنوان «صدای مستاجران به آسمان رسید، اما در زمین کسی نمی‌شنود» با نظرات متعدد مخاطبین الف همراه شد که برخی از آنها خواندنی است:

*تنها راه برون رفت از این معضل بسیار بزرگ این است که دولت قراردادهای موجود را شکل قانونی دهد و ۲ ساله کند با حد اکثر افزایش ۲۰ درصد نسبت به قرارداد قبل و در یکسال آینده تمهیدات اساسی را برای حل این مشکل بگیرد.

*بازهم تكرار حرفهاي هميشگي چرا ماليات نمي دهند و دلالان و سوداگران باعث گراني مسكن ميشوند اين حرفهاي تكراري موجب شده دولت خودش را از شرايط پيچيده مسكن كنار بكشد فرض كنيد مجلس مصوب كرد خانه هاي خالي و خريد فروش خانه به مبلغ بالايي ماليات گرفته شود انوقت چه سودي براي مستأجرين دارد ايا مسكن گران تر ميشود يا ارزانتر ايا أجاره خانه بالاتر مي رود يا پايين تر. بدون شك گران تر چون عين آن ماليات به قيمت خانه اضافه ميشود راه حل نهائي حذف هزينه هاي سنگين صدور پروانه ساخت كنترل قيمتهاي رشد يافته مصالح ساختماني ورود دولت به ساخت مجتمع هاي بزرگ كارمندي و كارگري بالاخره قشر عظيمي از جامعه كارگري فاقد مسكن هستند كه اگر خانه دار شوند مستأجر خيلي كم ميشود

*مجلس باید بسرعت دست بکار شود. قوانین مسکن واضح است. در تمام دنیا بیش از یک خانه مالیات پلکانی دارد. احتکار مسکن و خانه خالی جریمه دارد. افزایش اجاره سقف دارد و هر سال دولت آن را تعیین می کند. بلند کردن مستاجر قانون دارد. گرانتر اجاره دادن مالیات پلکانی حتی تا ۱۰۰% دارد و عوارض شهرداری هم اضافه می شود. الان ما کلی مسکن خالی داریم و دلالان و محتکران برای سود بیشتر خون مردم را در این شرایط سخت در شیشه کرده اند. من خیلی ها را می شناسم که ۱۰ تا ۲۰ واحد خانه خالی دارند و احتکار کرده اند.

*تنها راه ممکن در این اوج نقل و انتقالات این است که تا پایان سال سامانه ای طراحی شود که مستاجرین اطلاعات اجاره نامه خود را در آن ثبت کنند و بررسی شود که بر اساس آن مالکین چقدر باید مالیات پرداخت نمایند. زیرا: 1- با این دولت و بویژه مجلس فشل امکان ساماندهی اجاره در این سه ماه تابستان بعید بنظر میرسد.  2- اطلاعات باید توسط منحصرا مستاجرها وارد شود. چون قطعا مالکین و مشاورین املاک که ذینفع هستند طرح را با شکست مواجه می کنند. در حال حاضر به دلیل سر آمدن موعد اجاره، خیلی از مستاجرها مجبور به انتقال شده اند و بخش عظیمی از هزینه های ضروری خود شامل غذا و درمان را به اجاره اختصاص داده اند. پس طرح ساماندهی شامل این گروه که عملا انتقال را انجام داده اند، نمی شود. چون نمی شود زن و بچه را در کوچه و خیابان خواباند مجبوریم از غذا و درمان ضروری آنها بگذریم و به سر پناه اختصاص دهیم. با تمام وجود از خدا می خواهم ان شاء الله، حق آه و ضجه های ما را از دولت، مجلس، مالکین و مشاورین املاک بگیرد. که همگی در این بحران سهم دارند.

*مسکن هم یک کالایی است مثل بقیه کالاها. چطور انتظار دارید وقتی ارزش پول کشور یک سوم شده و قیمتها به طور متوسط بین دو تا سه برابر شده اجاره خانه افزایش نداشته باشد؟ چطور از یک قصاب که گوشت را پارسال ۴۰۰۰۰ توان می فروخته و امسال ۱۲۰۰۰۰ تومان می فروشد انتظار ندارید گوشت را به قیمت پارسال بفروشد؟ کمی منطقی باشیدصاحبخانه حتی اگر اجاره را دو برابر هم بکند که نمی تواند بعلت قدرت خرید محدود مردم چنین کاری بکند باز هم اجاره دریافتی به اندازه یک سوم اجاره پارسال قدرت خرید و ارزش ندارد. پس در واقع تنها کالایی که به نسبت پارسال ارزانتر شده اجاره خانه است چون تقریبا همه کالاها متناسب با تورم واقعی رشد کرده اند و حداقل دو برابر شده اند. هرچند کسی منکر وضعیت نامناسب اقتصادی مردم نیست ولی صاحبخانه ها مسئول بوجود آمدن شرایط فعلی نیستند آنها صرفا من باب انسانیت و نه واقعیت های علم اقتصاد می توانند با فشار آوردن بر خود مراعات حال مستاجران را بکنند که اکثر قریب به اتفاقشان کم و بیش چنین کاری را انجام می دهند.

***

برخی آرای کاربران الف درباره نظرات یک اقتصاددان درباره وضعیت اقتصادی کشور و بی‌برنامگی دولت در قبال مشکلات اقتصادی

*از ابتدای ریاست جمهوری اقای روحانی کشور و ملت را بازیچه برجام کرده است و ول کن هم نیست. ملت فریاد کردند که با استکبار نمی شود قرار داد بست . ملتی هوار کردند که امریکا با کسی دوست نیست و به همه حقه می زند. حتی از اروپا هم جاسوسی می کند و هر جا لازم باشد به اروپا هم خیانت می کند. باید با دوستان محکم در برابر استکبار ایستاد . هزینه اش را باید هم پرداخت. غیر این خود گول زدن و ملت را هوائی کردن است

*دولت آقاي روحاني در چهار سال اول تورم را تك رقمي كرد. دولت آقاي روحاني نرخ ارز را كاهش داده و چهار سال اول آنرا تثبيت و پول ملي را ارتقا داد. در دولت آقاي روحاني محصولات كشاورزي افزايش چشمگيري داشت و در خيلي از محصولات استراتژيك به خودكفايي رسيد. دولت آقاي روحاني در چهار سال اول كارهاي فراواني كرد و مردم پيام مچكريم مي دادند. اما افسوس كه نگذاشتند

*این دولت از اول نگاه مردمی نداشت و هر تصمیمی گرفت که هم به کشور ضرر بزند و هم مردم را نا امید بکند برای رسیدن به هدف هایی که مد نظر خودشان بود .یعنی سازش با کدخدا و کشور را اجیر کدخدا کردن عین عربستان تا ما هم بشویم گاو شیر ده آمریکا .بیخبر از اینکه این انقلاب و شهیدان هدف پاره کردن زنجیر های استعمار بود .ولی این دولت ظرف این شش سال جز شعار چیزی عاید این مردم نکرد جز گرانی و بی ارزشی پول و پاسبورت و هزاران وعده دروغ دیگر .و چون نتوانست به هدفش برسد .کار ها را پنچر کرد تا به مردم فشار وارد شود و عکس العمل نشان دهند تا آنها به آرزویشان برسند .ولی ما تحمل می کنیم تا دوره این دولت و حامیانشان سر آید و به تاریخ سپرده شوند .البته در کنار صبر باید تحمل سختی ها را بکنیم .چاره ای نیست .

***

با پایان یافتن پخش سریال گاندو، مخاطبین الف در مطالب مرتبط با این سریال مانند «واکنش‌های داغ در فضای مجازی به سریال گاندو» نظراتشان را ارائه کردند که تعدادی از آنها خواندنی است:

*ای کاش با افرادی که اطلاعات ذی قیمت را به جیسون رضائیان میدادند و پستهای مهم دولتی هم دارند، به شدت برخورد میشد، الان در خیلی از ادارات و مراکز تحقیقاتی دولتی، افرادی که دوتابعیتی هستند به راحتی حضور دارندو حتی شاغلند و قطعا خیلی از آنها تحت نفوذ سرویسهای جاسوسی دشمنان هستند، ای کاش قانونی تصویب میشد که به هیچ وجه افراد دوتابعیتی دارای پستهای کلیدی و حتی کارشناسی در دارات و مراکز تحقیقاتی نباشند.

*از سریال گاندو مشخصه که وزارت خارجه ایران جلوی یک افتضاح دیگه را گرفت . جیسون جاسوس اگر با اصرار وزارت خارجه تحویل آمریکا نمیشد معلوم نمیشد الان وضعمون بدتر از این بود . به هرحال دم وزارت خارجه گرم که نذاشت به خاطر یه جاسوس کچل ۸۰ میلیون ایرانی قربانی بشن .

*این همه گرونی شد آقایون به رو خودشونم نیاوردن گفتن تقصیر تحریماست. با پخش واقعیت های این سریال کاش یکم روی این دولتیا کم شه و استعفا بدن تا همزمان با انتخابات مجلس مسئولین دولتی کارآمد بیاد سرکار که برای مردم خودش کار کنه نه به فکر عقاید غرب گرایانه باشه فیلم گاندو جز فیلم هایی بود که وقت براش گذاشته شده بود و آبگوشتی نبود و از این قبیل فیلم ها باید درس گرفت در انتخابات ها

*چجوریه که جان کری میتونه با یک تلفن ، ملوانها و سربازهای اسیر انگلیسی و امریکایی رو آزاد کنه ، همینطور جاسوسی مثل جیسون رضاییان رو ؛ اما الان کسی به تلفن آقای ظریف جواب نمیده برای آزادی کشتی مصادره شده ایران؟ چرا هرچی امریکا و انگلیس دستور میدن ، دولت ایران فورا اجرا میکنه حتی اگر ناحق و باج باشه ، اما همین مقامات و دولت نمیتونن ساده ترین حقوق مسلم ایرانیها رو از طرف مقابل بگیرن؟

*من به شخصه به حسن نیت شخص آقای ظریف شک ندارم کاری که فکر میکرد به صلاح مردم کشورشِ داشت انجام میداد چون موقعیت خودش بالاتر از این حرفاست که بخواد مثل آدمای تازه به دوران رسیده عاشق آمریکا باشه. اما متاسفم از اینکه راه خدمت به کشورشو اشتباه انتخاب کرد و گول طرفدارانی رو خورد که تا اوضاع خوبه براش هورا می کشن اما تا اوضاع بر وفق مرادشون نباشه پشت آدمو خالی می کنن. به جای اونا اگه با دلسوزان واقعی این نظام همراه میشد در واقع سردار دیپلماسی میشد که الان نیاز نبود چوب ندونم کاری سیاست پشت پرده ی افرادی رو بخوره که برای رسیدن به قدرت و رای اوردن هر کاری میکنن

***

گام دوم هسته‌ای در این هفته اجرایی شد.  و پیش از آن هم یادداشتی در الف با عنوان «چرا ایران باید گام دوم کاهش تعهدات برجامی را بردارد؟» منتشر شد. نظرات مخاطبین الف را در این باره :

*این اقدام چند ریسک دارد: 1- در برجام حق غنی سازی اورانیوم در حد مشخص به ایران داده شد و 15 سال پس از شروع برجام محدودیت ها برداشته می شوند. 2- تحریم های شورای امنیت و اتحادیه اروپا متوقف شد. اقدامات گام دوم ایران ممکن است منجر به برگشتن تحریم های شورای امنیت و اتحادیه اروپا و مهمتر از دست رفتن حق غنی سازی شود. اگر پرونده ایران باز به شورای حکام برود یا برجام از بین برود حق غنی سازی ایران هم از بین می رود و دیگر باید خواب روزی را دید که به ایران حق غنی سازی داده شود.

*حالا که همه چیز سه برابر شده اصلا از برجام خارج شوید دولت روحانی علت انعقاد برجام و تعطیل کردن صنعت هسته ای را دور شدن سایه جنگ و تحریم عنوان کرد الان تحریم حداکثری که شدیم و جنگ هم که بدلیل توان دفاعی بالای کشور و نزدیک بودن انتخابات امریکا فعلا منتفی است پس بهترین فرصت برای برگشتن به سال ۱۳۹۱ و قبل برجام است اگر بنا به مذاکره مجدد است باید دستمان پر باشد مثل سال ۹۲.

*رفراندوم در صورتي خوبه اجرا بشه كه ملت از همه چيز تاريخ و سياست و .. باخبر باشند كه امكانش در حال حاضر وجود نداره و اميدوارم چنين امكاني در آينده فراهم بشه ولي وقتي خيلي چيزها از ملت پنهانه و در دسترس همه نيست مطمئنا رفراندوم نتايج درستي در پي نخواهد داشت و بايد مسئولين متعهد و متدين و متدبر و تحصيلكرده كه انتخاب خود ملت هستند تصميمگيري نمايند . در جنگ همه جانبه چه اقتصادي و .. كه هميشه بوده و هست ما بايد خودمان را باور داشته باشيم و نترسيم و هر روز به قدرتمان بيافزائيم كه بتوانيم با قدرت از حقمان دفاع كنيم و كوچكترين ترس باعث امتياز دادن به حريف ميشه يعني همان ضرب المثل قديمي ترس برادر مرگ . سياست درست يعني بيشترين منفعت براي خود و بيشترين ضرر براي ديگران كه همه كشورها در حال انجام آن بوده و هستند ولي شعار برابري ميدهند و چرا ما مثل خودشان نباشيم بجاي آنكه بخواهيم فقط امتياز بدهيم .

*در هر مذاکره یا قراردادی سه رکن اساسی نیاز است. دو رکن دو طرف مذاکره هستند و رکن سوم ضمانت اجرای قرارداد. رکن سوم زمانی اهمیت پیدا می کند که قدرت و امکانات دو طرف مذاکره متوازن نباشد. این رکن باید دارای قدرتی باشد که بتواند تخلف دو طرف مذاکره را مورد بررسی قرار دهد و احقاق حق کند. در برجام هرچند تلاش شد این رکن در قطعنامه های سازمان ملل جستجو شود، اما دیدیم که عملاً این سازمان در برابر آمریکا هیچ کاره است. هر توافقی با آمریکا تقریباً دچار همین سرنوشت برجام خواهد شد، مگر اینکه کاملاً منافع آنها را تامین کند. در حال حاضر نیز منافع آمریکا در نبود جمهوری اسلامی است. پس در هر صورت زیر هر توافقی خواهد زد.

*ثمره این همه سال و شعار دادن انرژی هسته ای حق مسلم ماست و این همه تحریم و خوار شدن و بی ارزش شدن پول مملکت و پاسپورت و بدبختی همه عمل نکردن به فرمایشات رهبری بود .اگر دولت قاطع و با عرضه بود کشور بزرگ ایران اینقدر ذلیل و خوار نمی شد که یانکی گاوچران برای مردم با فرهنگ و بزرگ ایران خط و نشان بکشد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۹۷۱۰۶۰۹:۳۸:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۲۱
یک عده فکر میکنند یا اجیر شدن بنویسند مالیات بگیرید از کسانی که دارای خانه هستند بدون انکه به ان فکر کنند مالیات باعث گران تر شدن ان خواهد شد و خریدار و مستاجران ان را خواهد پرداخت نه مالک
ناشناس۹۹۷۱۴۴۱۰:۳۱:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۲۱
روزو شب به روحانی و خاتمی و ایادیش لعنت می فرستم
ناشناس۹۹۸۶۹۱۱۲:۵۱:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۲۲
مراقب باش،چونکه لعن ناحق به خود آدم برمیگرده..
ناشناس۹۹۷۱۴۷۱۰:۳۳:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۲۱
آلبانی کجاست؟؟؟؟
ناشناس۹۹۷۱۴۹۱۰:۳۵:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۲۱
آنهایی که رویکرد ضدیت با دولت و دستگاه دیپلماسی را پیگیری کرده و از هیچ کوششی برای ضربه زدن به آن دو دریغ نکرده‌اند، اخیراً اهداف خود را در سریالی تحت عنوان «گاندو» دنبال کرده‌اند.
ناشناس۹۹۷۱۵۲۱۰:۳۶:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۲۱
باید در مقابل توطئه ای که پشت ساخت گاندو هست، هوشیارتر بود و موضع گیری توئیتری مشاور رئیس جمهوری یا موضع گیری سخنگوی وزارت امور خارجه در قبال سریالی که انسجام و منافع ملی را هدف قرار داده است، کافی نیست.
کاشانی۹۹۷۱۷۱۱۰:۵۹:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۲۱
اینکه ظریف از لیست تحریم آمریکا خارج شد جای سوال دارد!!؟ شاید ترامپ دید دل آقازاده های مقیم آمریکا برای دیدن والدین تنگ شده دلش سوخت!!؟
ناشناس۹۹۷۲۰۱۱۱:۱۹:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۲۱
ظریف اولین خط دفاع کشور هست، و عده ای این را درک نمی کنند،کسی که بتونه در اوج خظر حمله آمریکا با سناتور مهم کشور تماس مستقیم داشته باشه و جو رو بر علیه جنگ طلبهای آمریکایی و اسرائیلی عوض کنه یک گوهر با ارزش هست و ایشان رو وارد دعواهای سیاسی نکنید.
ناشناس۹۹۷۲۰۲۱۱:۱۹:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۲۱
متاسفم ....همچنان دارید طریف رو میکوبید..... به هیچ وجه شما دلسوز مملکت نیتسد و فقط به فکر خودتونید که به قدرت برسید.....
ناشناس۹۹۷۲۰۶۱۱:۲۲:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۲۱
تا این وضع تصمیم گیری در این کشور است،هیچ چیزی درست نمیشود
ناشناس۹۹۷۲۷۱۱۲:۴۴:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۲۱
طبق آمار رسمی، بیش از یک سوم ازدواج‌ها در کشور منجر به طلاق می‌شود.
ناشناس۹۹۷۲۹۶۱۳:۰۲:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۲۱
درود بر دکتر ظریف فرزند برومند ایران مخالفین ایشان اشتباه می کنند یا مغرض هستند
پیمان۹۹۷۵۴۱۱۶:۴۷:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۲۱
دولت لیبرال همینه دیگه تو هیچی دخالت نمیکنه فقط حقوق نجومی میگیره
ناشناس۹۹۷۷۶۰۲۰:۲۴:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۲۱
مگه آقای ظریف رییس کشوره؟ وقتی صحبت از اختیارات میشه، دولت هیچ کاره است وقتی صبحت از مسئولیت میشه همه کاره است! آقای ظریف و دولت هم مقصر هستند اما به میزان اختیاراتشون در این موضوع.
ناشناس۹۹۷۷۸۱۲۰:۵۳:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۲۱
اولا انتخاب ظریف نبود وانتخاب نظام بود ثانیا ادامه همان وضعیت یعنی تحریم‌های بین المللی و ‌اجماع جهانی علیه ایران چه دستاوردی داشت بحر حال جای کلایه نیست چون اکنون در همان مسیر هستیم با تاخیری چند ساله
ناشناس۹۹۸۰۰۵۰۱:۱۷:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۲۲
مسئولین چون خودشان مستاجر نیستند درد مستاجری را درک نمیکنند و شرایط جنگ اقتصادی برای آنها تاثیر منفی نداشته است.
ناشناس۹۹۸۰۰۷۰۱:۱۹:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۲۲
الآن با حقوق مجاز یک وزیر هم نمیتوان هیچ خانه مناسبی را برای اجاره پیدا کرد.
ناشناس۹۹۸۰۰۸۰۱:۲۱:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۲۲
کسانی که میخواهند معضل مسکن را حل کنند باید خودشان حقوق بگیر و مستاجر باشند
ناشناس۹۹۸۱۷۴۰۸:۱۴:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۲۲
ببينيد دولت بايد نگاه ليبرالي به كل اقتصاد را كنار بگذارد فقط مسكن نيست ...تمام حوزه اقتصادي بايد تحت نظارت باشد در امريكا ليبرالها در زمان بحران اقتصادي امريكا اين كشور را تا لبه پرتگاه و متلاشي شدن پيش بردند چون اعتقاد داشتند دولت نبايد هيچگونه نظارت و حتي حمايتي از توليد و بازار داشته باشد اما با روي كار امدن روزولت و كنار گذاشتن اين نگاه ليبرالي با دخالت دولت در اقتصاد و اجراي برنامه هاي حمايتي نظارتي و سياستي طي يك پروسه كوتاه مدت اقتصاد آن كشور از ركود خارج شد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین