ادامه جنجال‌های گاندو/ پرداخت رشوه به رئیس دفتر یکی از روسای ادوار مجلس/ آیت‌الله جنتی: شورای نگهبان به صف‌بندی‌های سیاسی وارد نمی‌شود

گروه سیاسی الف،   3980419158 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

ادامه جنجال‌های گاندو/ پرداخت رشوه به رئیس دفتر یکی از روسای ادوار مجلس/ آیت‌الله جنتی: شورای نگهبان به صف‌بندی‌های سیاسی وارد نمی‌شود

جنجال‌های گاندو ادامه دارد

با پایان یافتن پخش سریال گاندو از شبکه سوم سیما، واکنش‌ها به این سریال همچنان ادامه دارد. علی مطهری، نماینده تهران با انتشار یادداشتی در روزنامه ایران از این سریال انتقاد کرد. مطهری نوشت: «سریال «گاندو» بیشتر تخیلی بود تا واقعی؛ این سریال براساس پروژه نفوذ ساخته شده بود، در حالی که احتمال نفوذ در دولت پنهان به دلیل قدرت برتر آن بیشتر است. امریکا، انگلیس و اسرائیل که معمولاً مبدأ ارسال نفوذی یا جاسوس هستند می‌دانند که معمولاً دولت‌ها در ایران قدرت تعیین کننده نیستند و قدرت تأثیرگذار در جای دیگری است. لذا احتمال نفوذ در نهادهای حکومتی و نیروهای مسلح بیشتر از احتمال نفوذ و جاسوسی در دولت است.

سریال «گاندو» در واقع رهبری را هم زیر سؤال برده است چون این گونه تصمیمات و آزادی این گونه افراد بدون اطلاع ایشان انجام نمی‌شود. اگر آزاد شدن جیسون رضائیان آن گونه که سریال بر آن تأکید دارد صرفاً برای دریافت پول‌های بلوکه شده بوده است، پس تکلیف مجازات جاسوس چه می‌شود؟ و اگر از اول برای معامله بازداشت شده بوده قبح بیشتری دارد و با اصول اخلاقی اسلام سازگار نیست. این سریال غیر از اینکه عملکرد نظام را زیر سؤال برد، با توجه به اینکه اختلاف میان بخش‌های نظام ایجاد کرده پخش آن در شرایط امروز صلاح نبود، چرا که امروز باید صدای واحد از کشور شنیده شود.»

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم از این سریال انتقاد کرد. واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی پیرامون سریال تلویزیونی گاندو، اظهار داشت: این سریال را ندیده‌ام اما انعکاس‌هایی که به دفتر رئیس‌جمهور و ارتباطات مردمی ما شده، این است که مردم گلایه دارند که نباید سناریوسازی شود. به این رفتارها در صدا و سیما عادت کرده‌ایم و صدا و سیما با دولت برخورد حزبی و جناحی می‌کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: سریالی ساخته شده که به گفته کارگردانان ۸۰ درصد این سریال تخیل است، در صورتی که اول می‌گویند این سریال بر اساس موضوعات واقعی ساخته شده اما بعد به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که مردم را سرگرم کنند.

واعظی اظهار داشت: در این سریال جایگاه قوه قضائیه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تنزل داده‌اند و با وزارت خارجه برخورد بدی داشتند. علاوه بر این، با وزارت اطلاعات نیز برخورد شد.

وی گفت: در این سریال تلاش شد یک عده از مسئولان، متدین، انقلابی و ارزشی جلو داده شده و عده دیگری از مسئولان، نفوذپذیر، غرب‌گرا و وابسته به خارج معرفی شوند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور دو قطبی کردن جامعه را کاری اشتباه خواند و گفت: رهبر انقلاب تذکر دادند که جامعه نباید دوقطبی شود. مطالب دروغ و تهمت در این سریال بسیار زیاد است. دولت و مسئولین حق شکایت، برخورد و روشنگری دارند.

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا به رئیس صدا و سیما که در جلسات هیات دولت نیز حضور دارد تذکری در خصوص رفتارهای رسانه ملی داده نشده گفت: در جلسه امروز به رئیس صدا و سیما تذکر داده شد.

بیشتر بخوانید:

واعظی‌ خبر داد: احتمال شکایت دولت از سریال گاندو / اروپایی‌ها به دنبال خروج از برجام نیستند

اما از سویی دیگر جعفر بلوری دبیر بین‌الملل روزنامه کیهان در سرمقاله‌ای با عنوان «چه کسانی و چرا به گاندو حمله می‌کنند؟» در این روزنامه با حمایت از محتوای این سریال نوشت: « سریال گاندو، تجزیه و تحلیل «بازخورد»های نقشه راه دولت در این ۶ سال و اندی بود. به دنبال یافتن پاسخ این سؤال‌های مهم همه ما ایرانی‌ها بود که، «چرا وضعیت این طور شد؟»؛ «چرا از مذاکره با غرب و برجام آبی برای مردم گرم نشد؟» و اصلا «چرا ما 40 سال است که مرگ بر آمریکا می‌گوییم؟». خلاصه اینکه، این سریال به اندازه خود موفق بود و توانست لااقل به یکی از دلایل مهم به وجود آمدن «وضعیت موجود» بپردازد. اما چه کسانی و چرا به «گاندو» حمله می‌کنند؟

دو طیف به این سریال حمله کردند. یکی ضدانقلاب خارج‌نشین که، تکلیف آنها معلوم است و ارزش بررسی را ندارد. طیف دوم اما از داخل همین مملکت بود! از طیف اصلاح‌طلب بگیر تا برخی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای نزدیک به دولت. شاید برای رسانه‌ای جماعت کمی عجیب باشد اما، یکی از روزنامه‌های مدعی اصلاحات، در شماره دیروز خود 6 مطلب علیه این سریال رفته بود! مثل یک «پرونده ویژه»!

 تقریبا تمام کسانی هم که گاندو، جیغشان را درآورده، در یک چیز مشترکند. همه آنها به شکلی در به وجود آمدن وضعیت موجود، نقش دارند و مقصر وضع موجودند.»

بیشتر بخوانید:

تئوریسین گاف/ مگر گاندو چه گفت که آشنا را به‌هم ریخت؟

***

پرداخت رشوه به رئیس دفتر یکی از روسای ادوار مجلس

امروز چهارشنبه در هجدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی بانک سرمایه یاسر ضیایی یکی از متهمان این پرونده به دفاع از خود پرداخت. به گزارش ایرنا نماینده سازمان بازرسی کل کشور در این جلسه خطاب به رئیس دادگاه گفت: متهم ضیایی تمام واقعیت‌ها را بیان نمی‌کند.

این نماینده گفت: ابتدا فکر می‌کردیم که آقای ضیایی با ما همکاری می‌کند اما هرچه جلوتر رفتیم، به در بسته خوردیم.

وی افزود: شخصی که آقای خانی به عنوان ناظر معرفی کرد، ضیایی با آن شخص پرداختی‌های داشته آقای باقری هم گفت ایشان در لواسان مهمانی‌هایی داشته است. به این فرد که خیلی در کشور ادعا دارند، عرض می‌کنم که به زودی در دادگاه ویژه روحانیت علیه شأن اعلام جرم خواهم کرد.

نماینده دادستان گفت: متهم ضیایی اعلام کرده پرداخت مبلغ ١٠ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان به آقای درویش نوری رئیس دفتر یکی از رؤسای ادوار مجلس، از محل رشوه بوده است؛ بنابراین باید هر چه سریع‌تر این پول برگردانده شود.

در ادامه قاضی مسعودی‌مقام از متهم خواست که تمام حقایق را بیان کند و هشدار داد: متهمان بدانند که دادگاه به تمام ابعاد این پرونده مشرف است. اگر کسی انتظار تخفیف مجازات دارد، باید نهایت همکاری را با دادگاه داشته باشد.

بعد از توضیحات متهم در مورد نحوه ارتباط با برخی افراد خاص قاضی مسعودی مقام از وی خواست که تا اسامی تمام افرادی که پشت این پرونده هستند، بدون هیچ ملاحظه‌ای بیان کند. رئیس دادگاه از متهم خواست این افراد از هر نهاد یا سازمانی که باشند به دادگاه معرفی کند.

رئیس دادگاه گفت: واریزهایی که گفته‌اید، از طریق تحصیل مال نامشروع بوده، منشأ آن مجرمانه است و این مبالغ باید به نفع دولت باشد. این ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ از کجا تأمین شد و به چه کسی دادید.

متهم ضیایی گفت: به امثال هدایتی پرداخت شده است و چک در وجه آقای درویش نوری رئیس دفتر یکی از رؤسای مجلس بوده است.

بیشتر بخوانید:

پای «رئیس دفتر یکی از روسای ادوار مجلس» به پرونده بانک سرمایه باز شد

در ادامه جلسه قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم ضیایی گفت: البته آقای ضیایی و سایر متهمان باید بدانند تمام این وجوه باید به نفع دولت برگردانده شود و شما نباید بگویید پول‌ها را به اشخاص بازگردانده‌اید. آقای ضیایی و سایر متهمان فکر نکنند اطلاعات دادگاه پایین است.

قاضی تاکید کرد: ما به اندازه کافی اطلاعات داریم، حتی از کسانی که اسمشان را نبرده‌اید. پس صادق باشید و مستند حرف بزنید. تنها در صورتی می‌توانیم به متهمان کمک کنیم که صداقت داشته باشند. شما با سن کم در هیأت مدیره بانک سرمایه و پتروشیمی‌ها حضور داشتید و با سازمان یافتگی هم وارد شدید.

وی گفت: از کسانی که این چینش را انجام دادند، اطلاع داریم حتی اگر نخواهید به ما بگویید. هرکس هم که باشد از رؤسای ادوار مجلس تا برادر دیگران یا هر کس دیگر را اسم بیاورید اگر اسم نمی‌آورید ما می‌گوئیم. اطلاعات خود را ارائه دهید.

***

آیت‌الله جنتی: شورای نگهبان به صف‌بندی‌های سیاسی وارد نمی‌شود

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح چهارشنبه در نطق پیش از دستور خود گفت: همانگونه که پیش‌تر اعلام کرده‌ایم شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها برای کسانی که صلاحیتشان تأیید نمی‌شود حق اعتراض قانونی قائل بوده و آماده شنیدن نظرات آن‌ها است.

دبیر شورای نگهبان در همین زمینه تأکید کرد: فقها و حقوقدانان شورای نگهبان در اعمال وظیفه‌شان وارد صف‌بندی‌های سیاسی و جناحی نمی‌شوند و نظر شخصی خود را اعمال نمی‌کنند بلکه ملاک آن‌ها عمل به وظیفه قانونی است.

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله جنتی: شورای نگهبان به صف‌بندی‌های سیاسی وارد نمی‌شود

***

چند نماینده آپارتمان گرفتند؟

چند روز پیش ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با یک خبرگزاری مدعی شد که «در استیضاح وزرا لیستی در مجلس داریم که آپارتمان‌هایی برای عدم استیضاح آن وزیر به نمایندگان داده شده یعنی به نمایندگانی آپارتمان داده شده که استیضاح از وزیر را منتفی کردند که این لیست به شورای نگهبان هم داده شده است؛ پس می‌بینیم که فساد این چنینی هم وجود دارد.»

در این زمینه احمد امیرآبادی فراهانی به نامه‌نیوز گفت: «این موضوع در جریان استیضاح آقای عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی مطرح شد. آن زمان بحث بود که رئیس حراست وزارتخانه آپارتمان هایی را گردش کار کرده بوده تا به اعضای ستاد مبارزه با زمین خواری تهران بدهد. آقای عباس آخوندی هم با آن موافقت کرده بود. البته آقای آخوندی بابت این مسئله از من شکایت کرد و من تبرئه شدم.

در همان موقع ما یکسری اسنادی داشتیم که برخی نمایندگان دستوراتی را از وزیر بابت دریافت زمین یا آپارتمان گرفته بودند. من این اسناد را داشتم، متنها در استیضاح مطرح نکردم، حالا آقای ابوترابی آمده این را گفته است.»

امیرآبادی این اسناد را مرتبط با استیضاح عباس آخوندی در اسفند ۹۶ دانست و گفت: «آن اسنادی که من داشتم شاید دو-سه نفر بیشتر نبودند. فکر کنم یک نفر نماینده دوره قبل بود و ۲ نفر هم برای همین دوره مجلس هستند.»