کمیسیون حقوق بشر اسلامی مستقر در لندن: آلودگی سربی در بدن شیخ زکزاکی، 45 بار بیشتر از حد مجاز؛ فراخوان تجمع در لندن

گروه ترجمه الف،   3980419124 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

کمیسیون حقوق بشر اسلامی مستقر در لندن با هشدار نسبت به افزایش شدید آلودگی سربی در بدن شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، از عموم عدالت خواهان دعوت کرده است در اعتراض به وضعیت بحرانی وی روز پنج شنبه در لندن تظاهرات کنند.

آلودگی سربی در بدن شیخ زکزاکی، 45 بار بیشتر از حد مجاز؛ فراخوان تجمع در لندن

به گزارش الف این کمیسیون در گزارشی اعلام کرده است میزان آلودگی سربی در بدن شیخ،  45 بار بیشتر از سطح معمولی است و این رقم بسیار بیشتر از چیزی است که پیشتر گزارش شده است.

در گزارش کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن همچنین نسبت به افزایش "نگران کننده ی" سطح کادمیوم در بدن شیخ زکزاکی اعلام نگرانی شده است. کادمیوم یک عنصر شیمیایی است که به هر میزان باعث مسمومیت شدید بدن به ویژه در کبد و کلیه می شود.

این گزارش می افزاید، به دلیل این میزان آلودگی، پزشکان نسبت به خطر مرگ شیخ زکزاکی هشدار داده و خواستار مداوای سریع او شده اند. و از آنجایی که روند مناسب درمانی در نیجریه ارائه نمی شود، پیشهاد کرده اند رهبر شیعیان نیجریه به خارج از کشور منتقل شود.

در همین حال محمد ابراهیم زکزاکی، فرزند شیخ زکزاکی اوایل این هفته اعلام کرد، روز شنبه پس از ملاقات با پدر و مادرش متوجه شده است میزان مواد سمی در بدن پدرش در سطحی نگران کننده است. وی گفت:" یک عملیات ترور علیه پدرم ادامه دارد، و در حقیقت این عملیات اجرا شده است. تمام عوامل ترور نیز آشکارا خواستار تکمیل این عملیات هستند."

در همین حال پلیس نیجریه روز سه شنبه دو نفر از طرفداران شیخ زکزاکی را در تظاهراتی در ابوجا – پایتخت نیجریه – به ضرب گلوله از پا درآورد. جنبش اسلامی نیجریه در بیانیه ای اعلام کرد این دو نفر از اعضای جنبش بودند که مقابل مجلس ملی نیجریه هدف گلوله قرار گرفته و کشته شدند.

تظاهر کنندگان طرفدار شیخ زکزاکی در تلاش برای ثبت درخواست آزادی وی، با نیروهای امنیتی مواجه و درگیر شدند. در این حادثه 40 نفر دیگر نیز بازداشت شدند.

پلیس نیجریه مدعی است، چندین نیروی امنیتی این کشور در درگیری های دیروز زخمی شدند. 

شیخ ابراهیم زکزاکی در کشتار گسترده ی ارتش نیجریه در دسامبر 2015  که با حمله به طرفداران شیخ همراه بود، از یک چشم نابینا شد و یک بازوی وی  نیز از کار افتاد. کمیسیون حقوق بشر اسلامی، تعداد کشته شدگان این حادثه را بیش از 1000 نفر ذکر کرده است. شیخ زکزاکی در این حادثه هدف تیراندازی قرار گرفت و گفته می شود آلودگی های جدید شیمیایی، نتیجه ی مستقیم ترکش تیرهایی است که در بدن وی جامانده است.

در گزارش این کمیسیون آمده است، طرفداران شیخ زکزاکی تلاش کرده اند مراقبت های پزشکی در اختیار او قرار دهند اما مقامات نیجریه با این امر مخالفت کرده اند و از خروج وی از کشور نیز ممانعت به عمل آورده اند. این در حالی است که در ژانویه ی امسال، یک قاضی نیجریایی که ریاست دادگاه های محاکمه ی شیخ زکزاکی را برعهده داشت، در حکمی اعلام کرد رهبر شیعیان نیجریه باید تحت مداوای مناسب پزشکی قرار گرفته و پزشکان معالج را نیز، خود انتخاب کند.

در اواخر سال 2016 نیز یک دادگاه فدرال در نیجریه در حکمی اعلام کرد بازداشت شیخ زکزاکی و همسرش زینه، غیرقانونی و مغایر قانون اساسی نیجریه است و این که آنها باید تا 16 ژانویه 2017 از زندان آزاد می شدند و غرامت دریافت می کردند. این حکم هرگز اجرا نشد و اتهاماتی نیز در سال 2018 به این زوج وارد شد.

دولت نیجریه مدعی است، طرفداران شیخ زکزاکی قصد داشتند مقامات ارشد نظامی این کشور را ترور کنند.