پسر شاه مخلوع، تیر آخر بن سلمان برای ایجاد تنش در ایران

  3980419114 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی که پیش‌تر وعده داده بود جنگ سیاسی و ایدئولوژیک عربستان با ایران را به داخل مرزهای ایران خواهد کشاند و از این بابت، به چهره ای بدنام تبدیل شده، قصد دارد تا با بکارگیری رضا پهلوی پسر شاه مخلوع برنامه‌ای تلویزیونی را با هدف ایجاد اختلاف در میان مردم ایران راه‌اندازی کند.

پسر شاه مخلوع، تیر آخر بن سلمان برای ایجاد تنش در ایران

به گزارش الف وب سایت پرس تی وی با ذکر این موضوع نوشت: هم‌اکنون این برنامه در دفتر شبکه ایران اینترنشنال در لندن در حال تولید است. شبکه ایران اینترنشنال با هدف دامن زدن به تنش ها در ایران فعالیت می کند و در ماه سپتامبر گذشته، به دلیل مصاحبه با رئیس گروه تروریستی الاهوازیه پس از حمله به یک رژه نظامی دراهواز خبرساز شده بود. در جریان این حمله تروریستی دست کم، 25 نفر کشته و بیش از 60 غیرنظامی زخمی شدند.

نشریه گاردین نیز چندی پیش با انتشار گزارشی نوشت که بودجه ایران اینترنشنال از طریق شرکتی که ارتباطی نزدیک با بن سلمان دارد، تامین می شود.

به گفته یک منبع آگاه، ایده پخش این برنامه تلویزیونی با حضور رضا پهلوی برای اولین بار توسط بن سلمان مطرح شد. منبعی دیگر نیز عنوان کرد که رضا پهلوی برای اجرای این برنامه، دستمزد بالایی را تقاضا کرد اما در نهایت و با مداخله سرویس های اطلاعاتی یک کشور اروپایی، با یک پنجم مبلغ پیشنهادی موافقت کرد.

پیش‌تولید این برنامه از چند ماه قبل و بعد از آن‌که تعدادی از عوامل اطلاعاتی عربستان در یکی از دفاتر این شبکه حضور یافتند و تیمی از مشاوران رسانه ای را برای این برنامه استخدام کردند، کلید خورده است.

تمرکز اصلی این برنامه بر روی پاکسازی وجهه رژیم پهلوی نزد افکار عمومی معطوف شده است. رژیمی که نوکر آمریکا بود و ده ها میلیارد دلار از پول مردم ایران را به باد داد.

این برای اولین بار نیست که پسر شاه مخلوع ایران که هنوز به احیای حکومت پدر خود فکر می کند، به طور مستقیم با عربستان وارد همکاری می شود.

در سال گذشته نیز ارتباط پهلوی با خانواده سلطنتی سعودی در کانون توجهات بود؛ زمانی که جدالی میان وی و گروهک منافقین به راه افتاد. گروهک منافقین از رضا پهلوی به دلیل توصیف این سازمان به عنوان سازمانی که آمریکا نمی تواند با تکیه بر آن به طور جدی به تغییر رژیم در ایران فکر کند، به شدت انتقاد کرد.

رضا پهلوی برای این گفته خود این چنین استدلال کرد که مجاهدین خلق در زمان حمله عراق به ایران، در کنار صدام ایستاد و حتی قبل از انقلاب اسلامی 1979 نیز برخی از مردم آمریکا را کشته بود.

گروهک منافقین نیز با «اپوزیسیون قلابی» خواندن رضا پهلوی، به صحبت های وی واکنش نشان داد.

این گروه همچنین تهدید کرده که اسراری را منتشر خواهد کرد که نشان می دهد نه پهلوی، نه عربستان و نه ایران اینترنشنال تمایلی به شکل‌گیری این همکاری سه‌جانبه ندارند.

در همین اثنا، یکی از اعضای دربار پهلوی در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم گفت که رضا پهلوی به همراه مادرش به صورت پنهانی به عریستان سفر کردند و برای طرح های تغییر رژیم خود، حدود 22 میلیون دلار کمک مالی از عربستان دریافت کردند.

گروهک منافقین نیز به ارتباط با سران سعودی شهرت دارد. آن ها در سال 2016 شاهزاده ترکی الفیصل را به گردهمایی خود در پاریس دعوت کرده بودند.

بن سلمان به دنبال چه چیزی است؟

بن سلمان هرگز نتوانسته اشتیاق خود به نابود کردن ایران را همانند یک راز نگه دارد و آن را پنهان کند. در داخل، رژیم سعودی از گروه های تروریستی در قسمت های جنوب شرق و جنوب غرب ایران حمایت می کرد تا از این طریق بتواند احساس امنیت را از مردم ایران سلب کند.

در سطح وسیع‌تر اما عربستان با همکاری اسرائیل و آمریکا، چیزی شبیه به ائتلاف ناتو را با کشورهای عربی علیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل داد.

پاپادوپولس، تحلیلگر سیاسی و سردبیر مجله Politics First می گوید طبیعی است که او به سمت گروه های مخالف که بتوانند به وی در جنگ نرم علیه ایران کمک کنند، کشیده خواهد شد. وی در گفت‌وگو با شبکه پرس تی وی عنوان کرد:« عربستان سعودی که حمایت آمریکا و انگلیس را پشت سر خود می بیند و به صورت غیررسمی نیز از حمایت های اسرائیل برخوردار است، علاقه زیادی به سرنگونی حکومت ایران دارد. جای تعجب ندارد که عربستان سعودی از افراد و یا کانال های تلویزیونی مخالف ایران حمایت کند.»

وی ادامه داد: «کاری که بن سلمان اکنون انجام می دهد، ادامه فعالیت های آمریکا و متحدان غربی‌اش است که از سال 1979 و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سیاست تغییر رژیم را دنبال می کنند. این تصمیم یعنی انتخاب رضا پلهوی برای این کار، نشان دهنده اشتیاق واشینگتن برای برگرداندن ایران به دوره قبل از انقلاب است، یعنی زمانی که ایران کشور تحت سلطه آمریکا بود.»

پاپادوپولس افزود:«آن ها در حال آماده کردن فردی (پهلوی) هستند تا در صورت سرنگونی حکومت ایران وی را به روی کار بیاورند و بی‌تردید پسر شاه به خوبی می داند که آمریکا و عربستان نظر مثبتی به وی دارند.»

ادعای انگلیس مبنی بر آزادی رسانه ها ظاهرسازی محض است

پروژه‌ای که بن سلمان، رضا پهلوی و ایران اینترنشنال آن را شروع کرده‌اند، ادعای لندن مبنی بر آزادی رسانه ها در این کشور را تحت الشعاع قرار می دهد. در سال 2012، نهاد رگولاتوری انگلیس موسوم به آفکام مجوز پخش پرس تی وی را لغو و ارتباط با حکومت و پروپاگاندا را به عنوان دلایل اصلی اتخاذ این تصمیم عنوان کرد. حتی پس از آنکه پرس تی وی شواهد و مدارکی را نیز در این زمینه ارائه داد و خواستار پاسخ در این زمینه شد، این نهاد از تصمیم خود برنگشت.

این در حالی است که به نظر می رسد آفکام مشکلی با دیگر شبکه های خارجی همانند ایران اینترنشنال ندارد. شبکه ای که به طور آزادانه، گفتمانی ضدایرانی را ترویج می دهد و مصاحبه های زنده با تروریست های مشهور را پخش می کند.

پاپادوپولوس در این باره گفت: «مقامات انگلیسی، این کشور را به عنوان کشوری الگو در جهان در ارائه آزادی های رسانه‌ای معرفی می کنند.»

وی ادامه داد: «این کشور(انگلیس) نمی تواند رسانه دیگری را که مخالفت با گفتمان آن در خصوص تحولات جهانی است و دیدگاه های کشورهای غربی در خصوص این امور را به چالش می کشاند، تحمل کند. به همین دلیل است که مجوز پرس تی وی در انگلیس را لغو کردند.»

این تحلیلگر اضافه کرد: «کاملا روشن است که انگلیس به ایران اینترنشنال اجازه بدهد تا به فعالیت خود ادامه دهد چراکه لندن نیز همانند عربستان سعودی و آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران است. در واقع، هدف از راه اندازی چنین شبکه هایی نیز دقیقا همین موضوع است.»

وی گفت: «انگلیس، استاد دستکاری و جعل است و برخی  نیز خریدار آنچه هستند که دستگاه پروپاگاندای آنها ارائه می دهد. اگر به عمق ماجرا بنگرید، این واقعیت را خواهید دید که انگلیس به شبکه ای تلویزیونی اجازه پخش می دهد که سرنگونی حکومتی مستقل را دنبال می کند. این امر خلاف قوانین بین المللی و در تضاد با منشور سازمان ملل است. اما انگلیس در این ماجرا قسر در رفته است.»