پروژه ماهواره سنجشی پارس ۲ کلید خورد

گروه اجتماعی الف،   3980419074

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از آغاز پروژه ماهواره سنجشی پارس ۲ خبر داد و گفت: ساختار این پروژه که با همکاری مشترک دانشگاه‌های معتبر کشور اجرایی می‌شود، هفته آینده رونمایی خواهد شد.

به گزارش مهر، حسین صمیمی بعدازظهر امروز سه شنبه در مراسم اختتامیه گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ های فضایی اظهار داشت: پروژه ماهواره سنجشی پارس ۲ قرار است با همکاری پژوهشگاه فضایی ایران و دانشگاه‌های معتبر کشور به عنوان یک پروژه مشترک اجرایی شود. بر این اساس مسئولیت هر یک از دانشگاه‌ها در این پروژه مشخص شده و هفته آینده از ساختار و زمانبندی آن رونمایی می‌شود.

وی همچنین از اتمام پروژه کلیدی «بلوک انتقال مداری» خبر داد و گفت: با مجموعه تست‌هایی که تا شب گذشته توسط پژوهشگاه فضایی ایران انجام شد موفق به انجام پروژه بلوک انتقال مداری شدیم که با وجود آن، ارتفاع مدارها از ۴۰۰ به ۷ هزار کیلومتر افزایش پیدا می‌کند و زاویه شیب مداری نیز از ۵۵ به ۵۸ درجه می‌رسد.

صمیمی گفت: با وجود این پروژه، یک قدم دیگر به دستیابی به ماهواره در مدار ژئو زمین نزدیک می‌شویم و تا چهار ماه دیگر نمونه تجمیع شده کیفی این پروژه رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به حمایت دولت از حضور استارت آپ ها و شرکت‌های خلاق در حوزه فضایی گفت: در گردهمایی استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان فضایی حدود ۱۶۰ نشست طی سه روز انجام شد که ۵۰ درصد این نشست‌ها به میزبانی سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران انجام شد تا بتوانیم نیازمندی‌های فضایی در حوزه خدمات فضاپایه را از طریق بخش خصوصی و شرکت‌های خلاق این حوزه انجام دهیم.

صمیمی با اشاره به اینکه مرکز تخصصی خدمات فضاپایه در حال راه اندازی در منطقه نوآوری دانشگاه شریف است، گفت: راه اندازی پارک فضاپایه در شهر ساری، ایجاد پارک گردشگری فضایی در چهارمحال و بختیاری و نیز راه اندازی کارخانه نوآوری فضایی در اصفهان و همچنین ارومیه از جمله فعالیت‌هایی است که در جهت ایجاد بستری برای توسعه فناوری فضایی در کشور در حال انجام است.