ران پال، عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا: ریاکاری ویژگی بارز در سیاست خارجی آمریکاست/ ایران حق دارد حس کند گول خورده است!

گروه ترجمه الف،   3980418172 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده سابق کنگره آمریکا گفت: به نظر می رسد ریاکاری به یک ویژگی بارز در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است، به ویژه زمانی که بحث درباره ایران باشد. دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته ای ایران در سال گذشته و به نوعی اجبار کشورهای اروپایی به نقض آن در ماه می، اکنون از این گلایه می کند که ایران دیگر به تعهداتش در برجام پایبند نیست!

ریاکاری ویژگی بارز در سیاست خارجی آمریکاست/ ایران حق دارد حس کند گول خورده است!

به گزارش الف ران پال، نماینده سابق و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مطلبی که در سایت موسسه حمایت از صلح و پیروزی منتشر کرده است در این باره افزود:  جالب است که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توییتی از ایران می خواهد سطح غنی سازی اورانیوم خود را به دوران قبل از توافق برجام بازگرداند، گویی که آمریکا به نوعی معتقد است که همچنان می تواند شرایط توافقی را به دیگران تحمیل کند که دیگر جزیی از آن نیست. 

وی به ماجرای افزایش ذخایر اورانیوم ایران اشاره کرده و یادآور شد: تازه ترین تلاش نئوکان های آمریکا برای جنگ با ایران هفته ی پیش و زمانی آغاز شد که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده اش را از 300 کیلوگرم فراتر برد. طبق معمول، رسانه ها تنها بخشی از این داستان را گزارش کردند. یک دلیل ایران برای آن که از این سطح اورانیوم غنی شده فراتر رفت، این بود که کشورهایی که ایران اورانیوم مازاد خود را به آنها صادر می کرد، در اوایل ماه می هشداری از آمریکا دریافت کرده بودند مبنی بر آنکه اگر همچنان اورانیوم را از ایران خارج کنند، با تحریم های واشنگتن مواجه خواهند شد. 

به گفته وی: آمریکا با ممانعت از صدور اورانیوم مازاد ایران، این بحران را ایجاد کرد و سپس به این مساله اشاره کرد که تهران میزان ذخایر اورانیومش را در سطح 3.6 درصد افزایش می دهد تا برنامه ی تولید بمب اتمی را شروع کند! شک نکنید که نئوکان های اطراف  ترامپ مصمم هستند او را اسیر جنگی گسترده و مصیبت وار با ایران کنند، و برای این منظور از همان تاکتیکی استفاده می کنند که جورج دابلیو بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا را گول زدند و کشور را درگیر جنگی با هزینه ی چندین تریلیون دلاری با عراق کردند، آن هم در شرایطی که عراق اگر هم می خواست، نمی توانست به ما حمله کند. 

ران پال در این مطلب  به نقد پمپئو نیز پرداخت. به اعتقاد وی پمپئو در توئیت دیروز خود دقیقا از همان شیوه ی ریاکارانه ای استفاده کرد که 13 سال پیش با استفاده از آن، مردم آمریکا به وحشت افتادند و از جنگ علیه عراق حمایت کردند: "رژیم ایران، مجهز به سلاح های هسته ای تهدیدی بسیار بزرگ تر برای جهان است!" پمپئو که خود زمانی رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) بود، قطعا می داند که سیا در سال 2003 هم با قاطعیت بیان کرده بود ایران برنامه ی تسلیحات اتمی خود را کنارگذاشته است و این که تمام سازمان های اطلاعاتی آمریکا نیز از آن زمان به همین نتیجه رسیده اند. اما با این وجود، او اخیرا از قابلیت عالی خود در دروغ گویی، تقلب و دزدی ، به خود بالیده است. 

رییس موسسه حمایت از صلح و پیروزی در بخش دیگری از تحلیل خود به رفتار اروپا در برابر ایران پرداخت. این نماینده سابق کنگره آمریکا یادآور شد:  اروپایی ها گرچه به ایران قول دادند به توافق هسته ای پایبند خواهند بود، ثابت کرده ند که نمی توانند برای سیستم بانکی سوئیفت که در بیشتر اختیار آمریکا است، یک ساز و کار معتبر و جایگزین پیدا کنند. به عبارت دیگر در زمینه ی مهم ترین محصول صاداراتی ایران یعنی نفت، هیچ گونه معامله ای صورت نخواهد گرفت. ایران نیز در اوایل هفته پاسخ بی ارادگی اروپا را داد و اعلام کرد غنی سازی خود را تا  5 درصد افزایش می دهد، سطحی از غنی سازی که برای اداره ی یکی از نیروگاه های هسته ای مولد برق آن مورد نیاز است. همان طور که پیش بینی می شد، این اقدام که براساس بند 36 برجام صورت گرفته است، معادل "آزمایشگاه های تسلیحات شیمیایی صدام" تلقی شده است. 

ران پال تاکید کرد: ایرانی ها عقب نشینی نمی کنند. در شرایطی که ایران همچنان به توافق هسته ای پایبند بوده است، و بعد از اعمال مجدد تحریم های آمریکا به منظور فلج کردن اقتصاد ایران و اعمال فشار به مردم آن، آنها حق دارند که حس کنند طرف مقابل آنها را گول زده است. 
ترامپ باید تصمیمی بسیار جدی بگیرد. او از طریق "شرکای" خود در خاورمیانه و همچنین نئوکان ها، دستانش بسته شده و به سوی جنگ کشانده می شود. وقت چندانی هم ندارد که تغییر مسیر دهد. اگر نئوکان ها به سرعت کنار گذاشته نشوند، ترامپ هم دور دوم ریاست جمهوری و هم میراث خود را از دست می دهد.