فواد ایزدی در گفتگو با الف دولت نگاه «ناموسی» به برجام دارد

  3980418070 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

فواد ایزدی، کارشناس بین الملل می گوید دولت نگاه ناموسی به برجام دارد و به هرقیمتی نمی‌خواهد از برجام خارج شود در حالی که وقتی غربی‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند و نقض برجام می‌کنند، ما چرا باید کشور را معطل نگه‌ داریم؟ بنابراین این ذهنیت که طرف مقابل، تحریم‌ها علیه ایران را بر میدارد، تصور غلطی است.

 دولت نگاه «ناموسی» به برجام دارد

به گزارش الف، جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه اعلام کرد که وارد گام دوم شده و غنی سازی حد مجاز خود بر اساس توافق برجام یعنی ۳/۶۷ درصد را انجام داده است. به دنبال این موضوع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید کرد که غنی‌سازی از حد تعیین شده در برجام فراتر رفته است. ا این اقدام ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی خود در مقابل بدعهدی طرف‌های برجام و برآورده نکردن تعهداتشان انجام شده است.

جمهوری اسلامی ایران اولین گام خود را ۶۰ روز پیش و در قالب افزایش میزان تولید اورانیوم برداشت که در همان سطح ۳/۶۷ درصد بود و از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد. طبق بند ۲۶ برجام، در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

جمهوری اسلامی ایران هشدار داده است که در صورت بدعهدی اروپایی‌ها در تسهیل فروش نفت و عملیات بانکی گام سوم خود را جدی‌تر و به احتمال زیاد به عنوان آخرین گام بر خواهد داشت.

* برجام، توافقی دو جانبه با آمریکا بود

فواد ایزدی کارشناس مسایل سیاست خارجی و هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در پاسخ به این سوال که باتوجه به اتفاقات اخیر و برداشتن گام دوم، آیا اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل خواهند کرد و این موضوع نتیجه‌بخش خواهد بود، اظهار داشت: ۱۴ ماه پیش و با خروج آمریکا، برجام از بین رفت چراکه به عقیده بسیاری از تحلیلگران این توافقی بین آمریکا و ایران بود و بقیه کشورها تنها تماشاچی بودند، نمونه بارزش قدم زدن جان‌کری و ظریف بود وقتی به این موضوع نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این مذاکرات تنها تصمیم عده‌ای در داخل بود، لذا شاید به ظاهر این مذاکرات چند جانبه بود اما در باطن دو جانبه بود.

* به جای شصت روز باید شش روز با اروپایی‌ها فرصت میدادیم

وی تصریح کرد: زمانیکه آمریکا از برجام خارج شد، متاسفانه ادبیاتی در داخل تولید کردند که حالا باید منتظر برجام اروپایی ماند و به اروپایی‌ها فرصت داد، در صورتیکه این اتلاف وقت هیچ‌گاه به نفع ما نبوده و نیست، این فرصت‌های شصت روزه تنها به ضرر ما خواهد بود و کشور را عقب نگه خواهد داشت. بنده معتقدم که به جای این شصت روزه‌ها باید شش روز به طرف اروپایی فرصت میدادیم چراکه آنها با این اقدام خود تنها ایران را بیشتر دچار مشکل اقتصادی کردند و دولت باید محاسبات خود در مورد اروپا را تغییر دهد.

* توان نظامی و هسته‌ای را باید ارتقا بخشیم

این کارشناس مسایل هسته‌ای با تاکید بر لزوم عادی سازی مساله هسته ای ایران، تاکید کرد: به نظر من تنها راهکار موجود این است که جمهوری اسلامی ایران باید به کشوری عادی در زمینه هسته‌ای تبدیل شود همانند کشورهای هم سطح خودش که در این زمینه فعال هستند، از سوی دیگر، ما باید برنامه نظامی و قدرت موشکی خود را ارتقا داده و سعی کنیم فعالیت‌های هسته‌ای خود را ادامه دهیم، این موضوع می‌تواند ما را به کشوری قدرتمند در مقابل غربی‌ها قرار دهد چراکه زمانیکه یک کشور قدرتمند باشد، سایه جنگ از آن دور خواهد شد نه زمانیکه ضعیف باشد.

* همیشه نباید آزمون و خطا وجود داشته باشد

فواد ایزدی افزود: در طی شش سال اخیر، متاسفانه کل کشور معطل برجام شد، سوال این است که چرا با وجود عهد‌شکنی‌های طرف مقابل، دوباره باید شصت روز به غربی‌ها مهلت داد؟! اگر آنها میخواستند اقدامی انجام دهند در طی همان روزهای اول انجام می‌دادند، از ابتدای برجام قابل پیش‌بینی بود که طرف غربی غیر قابل اعتماد است و آمریکا روزی از برجام خارج می‌شود چراکه آمریکا الزام حقوقی نداشته و هیچ‌گاه به هیچ تعهدی پایبند نبوده است، ما بارها به دولت در این خصوص هشدار دادیم و این موضوع از همان زمان اوباما هم کاملا مشهود بود. همیشه نباید آزمون و خطا وجود داشته باشد، اما دولت اصرار دارد باید خودش همه موضوع را تجربه کند.

* امکان اجماع بین‌المللی علیه ایران وجود دارد

وی به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه غنی‌سازی ایران از حد تعیین شده در برجام فراتر رفته است، اشاره کرد و گفت: ما در طی این روزهای اخیر شاهد واکنش غربی‌ها در این خصوص بودیم و بعید نیست طرف مقابل با توجه به دیپلماسی فعالی که دارد، دوباره اجماع بین‌المللی علیه ما ایجاد کند لذا با توجه به تجربیات گذشته ما باید دیپلماسی خود را فعال‌تر کرده و قدرت هسته‌ای و نظامی خود را با توجه به تهدیداتی که وجود دارد، ارتقا دهیم.

*ذهنیت لغو تحریم‌ها از سوی طرف مقابل، غلط است

فواد ایزدی تاکید کرد: دوستان دولت نگاه ناموسی به برجام دارند و نمی‌خواهند از برجام خارج شوند و همچنان مقاومت می‌کنند، زمانیکه غربی‌ها به تعهدات خود پایبند نیست و به عبارتی نقض برجام می‌کنند، ما چرا باید کشور را معطل نگه‌ داریم، این ذهنیت که طرف مقابل تحریم‌ها علیه ایران را بر میدارد، تصور درستی نیست و نباید بیش از این منتظر ماند چراکه همانطور که گفتیم که کشوری که ضعیف میشود سایه جنگ خواهد بود.