گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ماکرون درباره ایران

گروه جهان الف،   3980418013

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد روسای جمهور آمریکا و فرانسه به صورت تلفنی درباره ایران رایزنی کردند.

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ماکرون درباره ایران

به گزارش فارس، کاخ سفید در بیانیه‌ای شامگاه دوشنبه (به وقت تهران) از گفت وگوی تلفنی روسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داد. 

در روایت کاخ سفید از این گفت‌وگوی تلفنی آمده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه درباره «تلاش‌های ادامه‌دار برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» گفت‌‌وگو کرده‌اند. 

در بیانیه مختصر کاخ سفید آمده است: «رئیس‌جمهور ترامپ امروز تلفنی با امانوئل ماکرون از فرانسه گفت‌وگو کرد. آنها درباره تلاش‌های ادامه‌دار برای اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای و پایان دادن به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه رایزنی کردند.»

این در حالی است که یک مقام دولت فرانسه روز دوشنبه گفت که مشاور ارشد رئیس‌جمهور این کشور فردا سه‌شنبه به تهران سفر می‌کند.

یک مقام کاخ الیزه دوشنبه مدعی شده مشاور ارشد امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه سه‌شنبه در سفری دو روزه وارد تهران خواهد شد.  او ادعا کرد هدف از این سفر کاستن از تنش‌ها میان ایران و آمریکا است. 

«سید عباس موسوی»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران نیز دوشنبه از احتمال سفر «امانوئل بُن» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه به ایران «طی روزهای آتی» خبر داده بود. 

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام فرانسوی نوشت: «ایران و آمریکا هر دو در مرحله کنونی در افزایش فشارها نفع دارند اما هر دو طرف در نهایت خواستار آغاز گفت‌‌وگوها می‌شوند. (جزئیات بیشتر)

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» را علیه ایران در دستور کار قرار داده است. واشنگتن ادعا کرده هدف از این سیاست رسیدن به توافقی جدید با ایران است که در آن به همه مسائل مورد اختلاف پرداخته می‌شود. 

رئیس‌جمهور آمریکا خردادماه بعد از چندین هفته صحنه‌آرایی نظامی و تهدید ایران، در یک نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن گفت که تمایل دارد با تهران وارد مذاکره شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای میز مذاکره را ترک کرده هر گونه گفت‌وگوی جدید با دولت این کشور را رد کرده‌اند.