مطرح شدن بین‌المللی شدن اداره حج جدی‌تر از همیشه

گروه جهان الف،   3980417173

وبگاه خبری الخلیج آنلاین نوشت: مسئله بین المللی شدن حج و امکان سلب لقب خادم حرمین شریفین از ملک سلمان به دنبال کشتار یمنی‌ها، قتل جمال خاشقچی، برپایی کنسرت خواننده زن آمریکایی در نزدیکی حرمین شریفین و دیگر رفتارهای شنیع رژیم آل سعود، جدی تر از همیشه مطرح است.

به گزارش فارس، وبگاه خبری الخلیج آنلاین در یادداشتی با عنوان « آیا با مخدوش شدن چهره جهانی عربستان بین المللی شدن اداره حج مسئله‌ای ضروری است؟» اقدام حکومت سعودی در برپایی کنسرت یک خواننده زن جنجالی آمریکا در شهر جده آن هم همزمان با موسم حج را اهانت به اسلام و مسلمانان از جانب حکومت سعودی توصیف کرد.

در این یادداشت آمده است: در دو سال گذشته،  صدای بسیاری از مسلمانان که خواستار سلب مسئولیت اداره حرمین شریفین و مشاعر مقدسه اسلامی از عربستان است بلند شده است به نحوی که آنها خواهان واگذاری مدیریت مقدسات اسلامی به نهادی مستقل هستند که امور حج و عمره را ساماندهی کند، برای امنیت و جان حجاج و عمره گزاران اهمیت قائل باشد و صرف نظر از همه مسائل و اختلافات سیاسی عمل کند.

این خواسته‌ها که در چارچوب «بین المللی شدن مدیریت حج» معروف شده است، پس از آن جدی شد که چندین کشور عربی و اسلامی، عربستان را به پیچیده کردن و ایجاد محدودیت برای اعزام به حج زائران و سیاسی کردن فریضه حج متهم کردند تا جایی که برخی کشورها مجبور شدند عزیمت به حج را تحریم کنند.

نویسنده با اشاره به خشم سعودی‌ها، عرب‌ها و مسلمانان از ترویج فرهنگ غربی در جامعه دینی عربستان از جمله دعوت از خوانندگان و هنرپیشه‌های غرب برای برپایی مراسم در عربستان گفت: آل سعود همزمان با موسم حج از خواننده رپ و جنجالی آمریکایی دعوت کرده تا در عربستان کنسرت برگزار کند.

الخلیج اونلاین نوشت: برگزاری این برنامه‌های سنت شکن که توسط سازمان تفریح و سرگرمی عربستان برگزار می‌شود مورد انتقاد بسیاری در جامعه عربستان است که معتقدند اختلاط زن و مرد و فضای بی قید و بند در کافی شاپ‌ها و سینماهای عربستان موجب ادامه روند فروپاشی عربستان و از بین رفتن اصول دینی و ارزش‌های جامعه سعودی است.

اعلام میزبانی عربستان از کنسرت خواننده غربی همزمان با رسیدن حجاج بیت الله الحرام به مکه و مدینه نیز موجب خشم بزرگ در محافل سعودی و عربی شد.

«ترکی الشلهوب»، فعال سعودی با ابراز تعجب از اقدام حکومت سعودی در دعوت از این خواننده به عربستان همزمان با موسم حج در این کشور گفت: اینکه از یک خواننده بی بند و باری دعوت شده که بسیاری از غربی‌ها هم به دلیل نوع پوشش وی و نیمه عریان بودنش قادر به حضور در کنسرت‌هایش نیستند و می‌خواهد در جوار مسجد الحرام و کعبه کنسرت بگذارد آن هم زمانی که حجاج در حال عزیمت به سوی حرم امن الهی هستند چه معنایی دارد؟

«أمیرة فؤاد»، فعال دیگری در صفحه توئیتر خود نوشت: افتتاح کنسرت یک خواننده و رقاص زن آمریکایی در سرزمین وحی همزمان با حضور حجاج و آغاز مراسم حج جسارتی آشکار و اقدامی رذل و احمقانه از سوی کسانی است که حرمت حرم مکی را نگاه نمی‌دارند.

محمد الفقیه دیگر فعال سعودی نوشت: بر چه اساس این خواننده بی بند و بار برای کنسرت در خاک عربستان آن هم در موسم حج دعوت می‌شود. تاریخ خواهد نوشت عربستان در بحبوحه برپایی مراسم حج بی بند و باری را ترویج می‌دهد.

عربستان با سوء استفاده از مدیریت مقدسات اسلامی به منظور تسویه حساب‌های سیاسی با دشمنان خود در بن بست بزرگی گرفتار آمده به گونه‌ای که بار دیگر مسئله بین المللی شدن حج و امکان سلب لقب خادم حرمین شریفین از ملک سلمان بن عبدلعزیز به دنبال قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار معارض سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول مطرح شده است.

حزب عدالت و توسعه ترکیه  هم گفته به دنبال حادثه مرموز قتل خاشقچی که هنوز جسد وی پیدا نشده  مسلمانان در جریان مراسم حج و عمره حس آرامش خاطر ندارند.

علاوه بر اینکه تکرار فجایع خونبار در موسم حج در عربستان نیز درخواست‌ها برای بین المللی کردن مسئله حج را جدی‌تر کرده است. از جمله حادثه ازدحام منا در سال 2015 که 717 کشته و قریب به 870 زخمی از بین زائران برجای گذاشت.

بن سلمان دلیل تحریم حج

مجله فارین پالیسی آمریکا می‌گوید رفتارهای محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی بسیاری از مسلمانان را مجبور به تحریم حج کرده است.

این روزنامه در مقاله‌ای به قلم احمد طویح نوشت: حمله عربستان به یمن و قربانیان این  جنگ و همچنین بازداشت ده‌ها مبلغ مشهور سعودی و همچنین سخت گیری‌هایی که برای برخی حجاج به دلیل مواضع سیاسی آنها صورت می‌گیرد از جمله دلایل تحریم حج شده است.

فارین پالیسی افزود: بن سلمان می‌خواهد چهره‌ای مثبت‌تر از عربستان ارائه دهد و سیاست‌های داخلی و خارجی خصمانه و بی حساب و کتاب خود را پنهان کند، اما این امر برای ساکت کردن مخالفان کافی نیست کسانی که هنوز از نقض حقوق بشر در عربستان می‌گویند.

طویح افزود: بالا رفتن شمار کشته‌های غیرنظامی در حملات عربستان به یمن ، قتل جمال خاشقچی و مثله شدن جسد وی توسط عناصر وابسته به محمد بن سلمان در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول و خط مشی خصمانه ریاض در قبال ایران همگی مسائلی است که بسیاری از مسلمانان را وادار به تجدید نظر در ادای فریضه حج کرده است.

سیاسی شدن حج

بیش ترین درخواست‌ها برای بین المللی شدن حج پس از اقدام عمدی عربستان در پیچیده کردن تدابیر مربوط به حجاج قطری است. علاوه بر ممانعت‌هایی که از حج بسیاری از شهروندان در ایران، لیبی، یمن و برخی کشورهای عربی و اسلامی صورت می‌گیرد.

در طول سال‌های گذشته عربستان برخی افراد را به دلیل آرای سیاسی، فکری و مذهبی که با آن در تضاد است از ادای فریضه حج منع کرده است. نظیر طارق سویدان، مبلغ کویتی که به دلیل دیدگاه‌های سیاسی او در مخالفت با کودتا علیه محمد مرسی از رفتن به حج منع شد.

در سال 2016 حکام آل سعود  شروط خود را برایی پذیرش حجاج ایرانی افزایش دادند و جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم پذیرش این شروط غیر منطقی  در آن سال حاجی به عربستان اعزام نکرد.

از زمان تحریم قطر در ژوئن 2017 هم عربستان در سفر حجاج قطری کارشکنی می‌کند. قطری‌ها و شهروندان این کشور هم  ضمن ابراز ناامیدی از ادای فریضه حج تبدیل این فریضه به اهرم فشاری برای تحقق اهداف سیاسی را محکوم کردند.

گام‌های ضروری آل سعود

منصور الحاج مدیر پروژه اصلاحات در جهان عربی و اسلامی  در کانون پژوهش های رسانه‌ای خاورمیانه معتقد است،  ولی‌عهد سعودی فرصتی شگفت انگیز دارد تا  نقش عربستان در گسترش افراط گرایی در دنیا را تخریب کند آن هم از این طریق که حرمین شریفین را به مراکز تسامح دینی بین مذاهب تبدیل کند به این شکل که زمینه ایجاد مدارس دینی مختلف به منظور رایزنی برای ایجاد ساختار همزیستی مسالمت آمیز بین طوائف اسلامی را فراهم کند.

وبگاه خبری الحره آمریکا هم در مقاله‌ای به این نکته اشاره کرد که موضوع تسامح مذهبی اصلا مورد توجه عربستان قرار ندارد و بالعکس سیاست‌های آن حول محور آزار رساندن به ایران، مذهب شیعه، نظام ولایت فقیه و اعتقاد شیعیان به مهدی منتظر است.

سالانه قریب به دو میلیون و سیصد هزار مسلمان از همه مذاهب عازم حج می‌شوند و بسیاری هم در طول سال برای ادای عمره به سرزمین وحی عزیمت می‌کنند.