ایراد رئیس مجلس به مصوبه دولت + سند

گروه سیاسی الف،   3980416149

رئیس مجلس شورای اسلامی در مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهور تأکید کرد؛ بدون ثبت سفارش قبلی نمی‌توان برای واردات کالا به کشور اقدام کرد.

ایراد رئیس مجلس به مصوبه دولت + سند

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به روحانی رئیس جمهور در خصوص تصویب‌نامه هیئت وزیران با موضوع اصلاح تصویب‌نامه 27 اسفند ماه دولت، در تاریخ 24 اردیبهشت ماه مبنی بر ثبت سفارش ماشین‌آلات وارداتی، با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی، تأکید کرده است، پس از انقضای مهلت یک‌هفته‌ای مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه (بند یک مصوبه در خصوص ثبت سفارش) که مورد ایراد قرار گرفته است ملغی الاثر خواهد بود.

گفتنی است؛ هیئت وزیران در جلسه 1398/02/22 به‌پیشنهاد شماره 38678/15546 مورخ 1398/02/15 معاونت حقوقی رئیس جمهور و به‌استناد اصل 138 قانون اساسی اصلاحیه‌‌ای برمصوبه‌ مورخه23 دی‌ماه 1397 درباره ماشین‌آلات و تجهیزات وارداتی تصویب کرد:

1 ــ عبارت با احراز ثبت شدن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از عبارت صندوق توسعه ملی اضافه می‌شود.

2 ــ عبارت ”ظرف یک هفته پس از ثبت سفارش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعلام مراتب به گمرک» به عبارت ”مشروط به رعایت مواد 4 و 6 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم (مصوب 1391)» اصلاح می‌شود.

در ادامه  مکاتبه رئیس مجلس  آمده است؛ مطابق رأی قطعی 14 اردیبهشت ماه، اصولاً بایستی قبل از واردات کالا به کشور ثبت سفارش انجام شود و بدون ثبت سفارش قبلی نمی‌توان اقدام به واردات کالا به کشور کرد.

بر این اساس بند 1 مصوبه دولت، که ثبت سفارش بعد از واردات کالا به کشور را نیز به‌رسمیت می‌شناسد مغایر قانون است.

ورود کالا به بنادر و امکان گمرکی بدون ثبت سفارش همواره یکی از چالشهای اصلی تجارت خارجی کشور محسوب می‌شود. بر اساس یک گزارش از موجودی کالا در بنادر کشور، حدود 45 درصد از بیش از 100 هزار کانتینر موجود در گمرکات به‌دلیل عدم دریافت مجوز ثبت سفارش، دچار فرایند رسوب شده‌اند.