۴ شهر رکورددار اسراف آب شرب شدند / احتمال افزایش تعداد شهرهای با تنش آبی

گروه اقتصادی الف،   3980416005

چهار کلانشهر تهران، اصفهان، مشهد و شیراز با افزایش غیرقابل باور مصرف آب شرب مواجه‌اند و اگر مردم این شهرها، مصارف بی‌رویه خود را مدیریت نکنند، با وجود ذخایر خود آب در سدها، در ادامه تابستان با مشکل در تأمین آب شرب در این کلانشهرها مواجه می‌شویم.

به گزارش تسنیم، بارش‌های کم نظیر سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 97 تاکنون) این برداشت اشتباه را برای برخی از مردم کشورمان ایجاد کرده که امسال می توانیم هرچه قدر می خواهیم آب مصرف کنیم و مشکل آب نداریم؛ غاقل از اینکه نزدیک به نیمی از آب شرب کشور از منابع زیرزمینی تأمین می شود و سفره‌های زیرزمینی تأمین کننده آب شرب نیز به دلیل سالها اضافه برداشت، با افت قابل توجه کمیت و کیفیت مواجه شده‌اند.

جدیدترین بررسی ها نشان می دهد که 130 میلیارد مترمکعب کسری مخازن زیرزمینی داریم، یعنی باید 130 میلیارد مترمکعب آب (برابر با تمام آب قابل دسترس در طول یکسال پربارش) به سفره‌های زیرزمینی تزریق کنیم تا در آن صورت تازه شرایط سفره‌‌های زیرزمینی ما به حالت عادی بازگردد.

تأسف‌بارتر زمانی است که متوجه شویم در صورت تزریق 130 میلیارد مترمکعب آب شیرین به مخازن زیرزمینی نیز شرایط عادی نمی شود. چرا که در برخی نقاط کشور آنچنان برداشت بی‌رویه از مخازن زیرزمینی داشته‌ایم که علاوه بر سفره‌های قابل تجدید، به سفره‌ها و ذخایر استاتیک و غیرقابل تجدید نیز لطمه زده‌ایم. لطمه ای که دیگر قابل جبران نیست.

برداشت‌های بی‌رویه و مصارف بدون ضابطه آب، در کنار نزدیک به 17 سال خشکسالی، ایران را در شرایطی قرار داده که یک‌سال پرآب هم نتوانست برای مدت زیادی شهرهای پرتنش کشور را از تنش آبی دور کند.

بارش‌های کم‌نظیر 335 میلیمتری سال آبی جاری، تنها توانست 101 شهر را که تابستان گذشته درگیر تنش آبی بودند، امسال در وضعیت نرمال قرار دهد و همچنان 233 شهر کشور در شرایط تنش آبی قرار دارند.

هم‌اکنون چهار کلانشهر تهران، اصفهان، مشهد و شیراز با افزایش غیرقابل باور مصرف آب شرب مواجه‌اند و اگر مردم این شهرها، مصارف بی‌رویه خود را مدیریت نکنند، با وجود ذخایر خود آب در سدها، در ادامه تابستان با مشکل در تأمین آب شرب در این کلانشهرها مواجه می‌شویم.

شاهد رشد 3.5 درصدی مصرف آب شرب در کلانشهر تهران و رشد دو برابر مصرف آب شرب در شهر اصفهان، نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

علاوه بر این، در بسیاری از نقاط کشور، این تصور که امسال مشکل آب نداریم، مصارف آب شرب را با افزایش بی‌رویه و افسارگسیخته مواجه کرده، که اگر روند عدم مدیریت مصرف آب ادامه یابد، احتمال افزایش تعداد شهرهای با تنش آبی در طی تابستان، وجود دارد.