برخورد با تبلیغ داروی خارجی در برخی از داروخانه‌ها/ ممنوعیت عرضه آدامس نیکوتین‌دار

گروه اجتماعی الف،   3980414015

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ورارت بهداشت با تبلیغ داروی خارجی در برخی از داروخانه‌ها برخورد جدی می‌کند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: داروهای ایرانی تولید شده به وسیله دانشمندان ایرانی تمامی استاندارد‌های لازم و ضروری را دارند و با دستور وزیر بهداشت واردات دارو‌هایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود، ممنوع است.

وی ادامه داد: به طور معمول دارو‌های خارجی گران‌تر و سودآوری آنها بیشتر است و تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل هزینه تهیه دارو‌های خارجی به صورت آزاد از بیماران دریافت می‌شود.
سلامت دارو‌های قاچاق را تضمین نمی‌کنیم
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به تبلیغ دارو خارجی به وسیله برخی از داروخانه‌های کشور افزود: متاسفانه برخی از داروخانه‌ها به تبلیغ داروی خارجی و تضعیف نوع مشابه تولید داخل اقدام می‌کنند که این کار به نوعی تخلف محسوب می‌شود و با این داروخانه‌ها برخورد قانونی خواهد شد.

حریرچی تاکید کرد: دارو‌های خارجی که از طریق زنجیره رسمی وارد کشور می‌شوند به نوعی قاچاق محسوب می‌شود و وزارت بهداشت سلامت دارو‌های قاچاق را تضمین نمی‌کند.
کیفیت بالای داروی تولید داخل
وی ادامه داد: من از پزشکان درخواست می‌کنم از تبلیغ داروی خارجی پرهیز کنند، خوشبختانه تولیدات داخلی ما از کیفیتی بالا برخوردار بوده و تمام استاندارد‌های دنیا در تولید داروی ایرانی لحاظ شده است.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص واردات مواد دخانی و سیگار گفت: کشور‌های خارجی تولید کننده اصلی مواد دخانی هستند و متاسفانه برنامه ریزی دقیقی برای کشور‌های در حال توسعه با هدف به دست آوردن بازار این کشور‌ها انجام می‌شود تا مواد دخانی مستقر در آن را در بازار کشور‌های جهان سوم توزیع کنند.

حریرچی در خصوص عرضه آدامس‌های نیکوتین دار بیان کرد: عرضه آدامس حاوی مواد نیکوتین ممنوع است و این نوع آدامس‌ها به صورت قاچاقی در بازار عرضه می‌شود که تقلبی بوده‌اند و کیفیت لازم را ندارد.