واکنش شورای نگهبان به ایده انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ پیش بینی زیباکلام از سیاست آینده ترامپ در قبال ایران/ چرا اصولگرایان از نهادهای انقلابی انتقاد نمی‌کنند؟

گروه سیاسی الف،   3980412162 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

 واکنش شورای نگهبان به ایده انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ پیش بینی زیباکلام از سیاست آینده ترامپ در قبال ایران/ چرا اصولگرایان از نهادهای انقلابی انتقاد نمی‌کنند؟

چرا اصولگرایان از نهادهای انقلابی انتقاد نمی‌کنند؟

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگویی با روزنامه ایران به درباره اینکه بخشی در ذهن بخشی از جامعه، نهادهایی مانند صدا و سیما و شورای نگهبان به اصولگراین منتسب‌اند با ذکر خاطره‌ای بیان داشت:

«بگذارید یک نقل تاریخی کنم که به فهم موضوع کمک کند. یک وقتی حضرت آقا از مجمع روحانیون، جامعه روحانیت و جامعه مدرسین خواستند که نشست‌های مشترک داشته باشند. اولین نشست را جامعه مدرسین برگزار کرد و دومین را جامعه روحانیت در مدرسه عالی شهید مطهری.

در نشست دوم جناب آقای کروبی به نمایندگی از مجمع روحانیون در سخنرانی‌اش این مسأله را مطرح کرد که شما شورای نگهبان، خبرگان، دادگاه‌های ویژه و تریبون‌های نماز جمعه را در اختیار دارید. ما را تأیید صلاحیت نمی‌کنید و به ما میدان نمی‌دهید. در نتیجه نمی‌شود بین ما و شما تفاهم و گفت‌وگو صورت بگیرد (اینکه می‌گویم نقل به معناست) آن جلسه ایشان با این حرف‌ها فاتحه ادامه گفت‌وگوها را خواند. به نظر من خطای ایشان این بود که این همانی را القا کرد.

اشخاصی در نهادهایی مسئولیت پیدا می‌کنند که از نظر فکری به جریان اصولگرا منتسبند اما مسئولیت آن‌ها به ارتباط تشکیلاتی آنان ربطى ندارد. آیا اینکه دو دوره آیت‌الله خامنه‌ای و دو دوره آیت‌الله ‌هاشمی به عنوان اعضای جامعه روحانیت رئیس جمهوری شدند آیا به معنای این است که جامعه روحانیت رئیس جمهوری شده؟ در شورای نگهبان هم همین طور. اتفاقاً گاهى اعضای شورای نگهبان عضو جامعه روحانیت هم نبوده‌اند. نظر شورای نگهبان ربطی به جریان سیاسی ندارد.»

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این شوال که چرا اصولگرایان از این نهادها انتقاد نمی‌کنند گفت: «اتفاقاً روحیه انتقاد کردن و انتقادپذیری در مجموعه اصولگرایان خیلی بالاست. اما ممکن است موضوع مورد انتقاد و زاویه نقد و روش نقدشان با اصلاح‌طلبان متفاوت باشد. شما خیال می‌کنید رئیس صدا و سیما چند بار به جامعه مدرسین دعوت شده و انتقاد از او شده باشد خوب است.

اما بر نمی‌دارند در این باره بیانیه بدهند. امام (ره) می‌فرمودند مواظب حرف زدن‌هایتان باشید. یک جمله می‌تواند موجب تضعیف نظام اسلامی شود. مگر مواضعی که اصلاح‌طلبان مقابل شورای نگهبان گرفتند اثرش تضعیف این جایگاه نبود؟ امام واکنش نشان می‌دادند و می‌گفتند شما نباید اظهاراتی کنید که نهادی دارای جایگاه معتبر ملی آسیب ببیند.

پس این نشان می‌دهد که نباید چنین انتقاداتی به صورت علنى و تخریبى مطرح شود. نقد باید به صورتی باشد که اثر اجتماعی منفی نداشته باشد. شما از کجا می‌دانید که چنین نقدها و نامه‌نگاری‌هایی و اعتراضاتی از سوی جریان اصولگرا نسبت به مدیریت‌ها، نسبت به قوه قضائیه و... صورت نمی‌گیرد. ممکن است ملاحظاتی باشد که این‌ها را علنی نکنند و اتفاقاً اثربخشی‌اش بیشتر باشد.

معتقدم باید راه‌های متنوعی را برای نقد فراهم کنیم. ممکن است من به همکارم که جایی پستی گرفته، خصوصی انتقاد کنم و او را بهتر اصلاح کند.»

در این زمینه باید گفت متاسفانه این ذهنیت در سیاستمداران هر دو جناح کشور ما وجود دارد که نقد فرد یا مجموعه‌ای باعث تضعیف او می‌شود. نقد عملکرد یک فرد یا یک مجموعه لزوما به‌معنای تضعیف جایگاه او نیست. اگر انتقاد به نیت اصلاح بیان شود و آن فرد هم گوش شنوایی برای انتقادات داشته باشد و نقدهای صحیح باعث بهبود عملکردش شود، نقد نه‌تنها باعث تضعیف و تخریب نمی‌شود بلکه شأن آن نهاد را در افکار عمومی بالاتر می‌برد.

مثال نزدیک برای این مسئله، انتقادات به قوه قضائیه درباره قتل مرحوم شیرمحمدعلی در زندان فشافویه و توجه این نهاد به انتقادات و برکناری مسئولین مقصر در حادثه است که باعث شد قوه قضائیه در این مسئله در چشم مردم ارج و قرب پیدا کند.

به‌علاوه جناب مصباحی به یک نکته توجه ندارند، انتقاد در پستو و پشت پرده باعث می‌شود افکار عمومی از آن انتقاد بی‌خبر باشد و گمان کند شما انتقادی به آن نهاد ندارید و همین باعث می‌شود عملکرد بد آن دستگاه به پای شما هم نوشته شود.

***

واکنش کدخدایی به مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با کیهان با انتقاد از عملکرد هیئت نظارت بر نمایندگان گفت: «یک قدمی را هم در چند سال گذشته برداشتند و یک هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان تأسیس کردند، منتها از هدف اصلی‌اش دور افتاد یعنی یک نهاد ناکارآمدی شد و ما هیچ خاصیتی از آن ندیدیم. حتی در یک موردی که شورای نگهبان یک گزارشی را نسبت به یکی از نمایندگان ارسال کرد، ما متوجه نشدیم نتیجه‌اش چه شد. لازمه‌اش این است که یک شفافیتی داشته باشد. دبیر این هیئت، رئیس‌این هیئت بیاید گزارش عملکردش را برای مردم اعلام کند. تا زمانی که اینها نباشد، طبیعتا هیچ خاصیتی ندارد.»

کدخدایی درباره ایده مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: «انتخابات همیشه مشروط است اما مشروط به رعایت قانون. شورای نگهبان هم در چارچوب قانون انتخابات را برگزار می‌کند. برای ما اهمیتی ندارد که افراد مخصوصا در جناح‌های سیاسی چه نظری و نکته‌ای داشته باشند.

می‌گویند ما لیست حداکثری می‌دهیم اگر تأیید نشد، کنار می‌کشیم و می‌گوییم تقصیر شورای نگهبان است.

ما آن لیست را به دیوار می‌زنیم و در کنارش هم مواد قانونی را نصب می‌کنیم. هر کدام از آن لیست که با مواد قانونی منطبق باشد، طبیعتا تأیید و هر کدام که شرایط لازم قانونی را نداشته باشد، طبیعتا رد می‌شود. اعتنایی هم نداریم که کسی می‌خواهد مشروط شرکت کند یا تحریم کند یا حرفی بزند. ضمن اینکه مردم هم توجهی به اینها ندارند، این حربه چندین بار آزمایش شده و اعلام تحریم و مشروط و اینها هم شده است. مردم هم به موقعش پای صندوق رأی آمده‌اند، مردم خیلی توجهی به اینها ندارند.»

***

نظر ترکان درباره پرستو

اکبر ترکان مشاور پیشین رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به ماجرای پیش آمده نجفی و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره «پرستو» بودن میترا استاد گفت: آیا منظور شما از پرستو فرستادن برخی زنان برای مردان است، می‌شود یک بچه مسلمان در دستگاه‌های امنیت اسلامی چنین کاری را بکند؟ ولله برای من سخت است باور کنم که بچه‌های ما در دستگاه‌های امنیتی این کار را که اسم خاصی در ادبیات عموم جامعه دارد، انجام دهند.

ترکان با بیان اینکه نمی‌تواند وجود پرستو در دستگاه‌های امنیتی کشور را بپذیرد، گفت: احتمالش را بسیار بسیار ضعیف می‌دانم که در دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی کسانی باشند که این کار خلاف شرع را انجام دهند.

مشاور عالی پیشین رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه آیا در این گزینش‌ها سلیقه‌ای از سوی واعظی اعمال می‌شود، گفت: نه محمود این کار را نمی‌کند، من محمود واعظی را خوب می‌شناسم او اسامی افرادی که برای پست‌ها معرفی می‌شوند را خیلی صادقانه به آقای روحانی می‌دهند. ممکن است که برخی از آنها توسط رئیس‌جمهور رد شوند اما واعظی نقشی ندارد.

ترکان گفت: ممکن است یک رئیس‌جمهوری ناتوان باشد و مسئول دفتر می‌تواند او را اداره کند، اما حسن روحانی یک آدم هوشمند و زبل و پای کاری است رئیس‌جمهوری نیست که رئیس دفترش او را اداره کند.

***

دولت توجهی به انتقادات ندارد

مرتضی حاجی، وزیر دولت اصلاحات و از فعالان سیاسی این جریان درباره عدم توجه دولت به انتقادات گفت: «نمی‌خواهم بگویم دولت به انتقادها توجهی ندارد؛ اما بازخوردها چندان محسوس نیست. ببینید مثلا در اوایل دولت دوازدهم، جلساتی با آقای رییس‌جمهوری برگزار شد. همان موقع تصمیم بر این بود که این جلسات هر چند وقت یک‌بار تکرار شود. گفته شد لزومی هم ندارد حضور در چنین جلساتی در انحصار یکی از جناح‌ها باشد. همه جناح‌ها بیایند و از منظر خود، موضوعات را به گوش دولت برسانند. حتی پیشنهاد شد این جلسات به‌صورت کارگروه‌های تخصصی‌تر با وزرا در چند شعبه دایر شود که البته این پیشنهاد پذیرفته نشد و قرار شد این جلسات فقط با خود آقای رییس‌جمهوری باشد. آقای رییس‌جمهوری هم یک سر دارد و هزار سودا. طبیعتا چنین جلساتی نمی‌تواند آن‌گونه که موردنیاز است، در دوره‌های مشخص برگزار شود. تاآنجاکه اطلاع دارم، بعد از مدت طولانی، در ماه مبارک رمضان امسال، جلسه‌ای میان فعالان سیاسی و آقای رییس‌جمهوری برگزار شد. در همان‌جا دوباره اعلام شد که این جلسات ادامه پیدا کند؛ اما آیا می‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند یا نه، من خیلی بعید می‌دانم.»

حاجی درباره این نقل قول از او درباره مقایسه همکاری با باهنر و واعظی گفت: «با امثال طیف فکری آقای باهنر راحت‌تر می‌توان کنار آمد و همکاری کرد تا با امثال آقای واعظی. این تشخیص من است. چون در آن طیف (باهنر) صراحت را بیشتر می‌بینم و تکلیف مشخص‌تر است؛ یعنی آقای باهنر معلوم است دارد چه می‌گوید و دنبال چه چیزی است؛ اما این طرف (طیف آقای واعظی) گاهی به نعل می‌زند و گاهی به میخ. این مسأله در نوع خود مشکل‌ساز است و باعث بلاتکلیفی می‌شود.»

***

زیباکلام: ترامپ وارد جنگ با ایران نمی‌شود

به گزارش ایسنا، صادق زیباکلام در نشست تخصصی ترامپ و سه گانه تحریم، تهدید و رویارویی که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، با طرح این سوال که «اگر فرض کنیم برخورد نظامی اتفاق افتاده است آن وقت چه اتفاقی می‌افتد؟» گفت: البته معتقدم ترامپ حسابگرتر از آن است که بخواهد وارد جنگ شود. دلیلی نمی‌بینم آمریکا با ما وارد جنگ شود.

وی هم‌چنین باطرح این سوال که «اگر جنگ شود ایران چه اقداماتی را انجام خواهد داد؟» گفت: طبیعی است که ایران از ابزارها و نیروهای منطقه‌ای‌اش برای هدف قرار دادن منافع و متحدان آمریکا استفاده می‌کند. در عین حال معتقدم ترامپ تا پایان دور اول ریاست‌جمهوری‌اش تمایلی به درگیر شدن با ایران ندارد؛ چراکه تجربه آمریکا در افغانستان و عراق تجربه موفقی نبود و افکار عمومی آمریکا خیلی موافق درگیری و جنگ در خاورمیانه نیستند. همچنین دموکرات‌ها، کنگره و رسانه‌ها با این تصمیم همراهی نخواهند کرد. درگیری با ایران از محبوبیت ترامپ می‌کاهد.