ورزش می‌تواند جلوی خونریزی مغزی را بگیرد

گروه سلامت الف،   3980411040

محققان فنلاندی در بررسی‌های خود دریافتند، حتی نیم ساعت ورزش در هفته می‌تواند از مغز در برابر خونریزی زیر عنکبوتیه (که نوعی خونریزی مغزی است)، محافظت کند.

ورزش می‌تواند جلوی خونریزی مغزی را بگیرد

به گزارش طبنا از هلسینکی، خونریزی زیر عنکبوتیه از میان خونریزی‌های مغزی، خطرناک‌ و مرگبارترین است، تا جایی‌که نیمی از افراد مبتلا به این صدمه در مدت ۳ ماه، جان خود را از دست می‌دهند. خونریزی زیر عنکبوتیه یا خونریزی ساب آراکنوئید (SAH)، نوعی خونریزی مغزی است که معمولا به علت آسیب‌های مغزی ایجاد می‌شود. از دلایل دیگر آن می‌توان به پارگی آنوریسم مغزی یا اختلالات مادرزادی وریدی شریانی در مغز اشاره کرد. افزایش فشار خون، وضعیت‌های افزایش دهنده استروژن و مصرف مواد مخدر هم می‌تواند از عوامل خطر ابتلا به این نوع خونریزی باشد.

به دلیل بالا بودن نرخ مرگ‌ومیر در این آسیب مغزی، محققان سراسر جهان به مدت چند دهه است عوامل بالقوه در ابتلا به چنین صدمه مغزی را بررسی می‌کنند. در گذشته مشخص شده بود، مصرف سیگار و فشار خون بالا می‌تواند خطر ابتلا به این نوع خونریزی را افزایش دهد. اما اثرات ورزش روی این اختلال چندان مشخص نبود.

محققان فنلاندی برای اولین بار در بررسی تقریبا ۷۰ هزار فنلاندی، دریافتند که حتی هفته‌ای نیم ساعت ورزش، می‌تواند از خطر ابتلا به خونریزی زیر عنکبوتیه تا ۵ درصد بکاهد و این درصد به تناسب افزایش زمان ورزش، بیشتر می‌شود. از حرکات ورزشی که مناسب محافظت از مغز از این نوع صدمه است، می‌توان به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا ورزش‌های فیزیکی متوسط اشاره کرد.

این محققان می‌گویند ۳۰ دقیقه انجام دادن حرکات ورزشی، مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری، در ۴ روز از هفته، می‌تواند از خطر خونریزی زیرعنکبوتیه تا ۲۰ درصد بکاهد.

از آنجایی‌که ورزش در مورد بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی-عروقی اثر خوبی داشته است، بنابراین اثربخشی آن در محافظت از مغز در برابر خونریزی زیر عنکبوتیه چندان شگفت‌آور نیست.

بیشتر خونریزی‌های مغزی زیرعنکبوتیه، در نتیجه پارگی آنوریسم مغزی شکل می‌گیرد. در این وضعیت، خون از بزرگترین شریان مغزی به درون فضای بین مننژها –غشاءهای اطراف مغز- جاری می‌شود و فشار درون جمجمه‌ای را افزایش داده و از گردش خون در مغز می‌کاهد.

هنوز علت اثربخشی ورزش در محافظت از مغز هنگام خونریزی زیر عنکبوتیه کاملا مشخص نیست. اما آن به احتمال زیاد از التهاب سیستمی کاسته و در نتیجه اثر مثبتی روی دیواره‌های شریان‌های مغزی می‌گذارد. بنابراین هنگام درمان این نوع خونریزی باید ورزش را هم به برنامه اضافه کرد.