مخالف زنگنه با طرح «نهادینه‎سازی همکاری اوپک و غیراوپک»

گروه جهان الف،   3980410221

بررسی چگونگی نهادینه کردن همکاری کشورهای اوپک و غیراوپک، نشست ۱۷۶ اوپک را زمان‌بر کرده است، طرحی که با مخالفت جدی وزیر نفت کشورمان مواجه شده است.

به گزارش مهر به نقل از وزارت نفت، «بررسی چگونگی نهادینه کردن همکاری اوپک و غیراوپک»، دلیل اصلی طولانی شدن نشست وزرای اوپک پشت درهای بسته است.

بر اساس این گزارش، این موضوع که در ماه‌های گذشته تحت بررسی کارشناسی قرار گرفته، هنوز دارای ابهاماتی است که سبب شده وزیر نفت ایران مخالف جدی و اصلی این طرح باشد.

نشست ۱۷۶ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امروز (۱۰ تیرماه) و از ساعاتی پیش، در مقر دائمی این سازمان در وین آغاز به‌کار کرده است.

اعضای اوپک در نشست امروز درباره تمدید دبیرکلی محمد سانوسی بارکیندو مذاکره می‌کنند که شواهد از تمدید دبیرکلی بارکیندو برای یک دوره سه ساله دیگر حکایت دارد.

اعضای اوپک در نشست ۱۷۵ خود، تولید خود را ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دادند. ایران، ونزوئلا و لیبی از این توافق معاف شدند. متحدان غیراوپکی هم همسو با این توافق، تولید خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دادند.

قیمت سبد نفتی اوپک روز جمعه، ۶۵ دلار و ۶۱ سنت برای هر بشکه تثبیت شد، باید دید قیمت نفت پس از این نشست به چه رقمی می‌رسد.