واکنش انگلیس به عبور ذخائر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم

گروه جهان الف،   3980410177 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای با یک رسانه صهیونیستی گفته در صورتی که ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای پایبند نباشد برایش تبعاتی به همراه خواهد داشت.

به گزارش فارس، «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای با یک رسانه صهیونیستی گفته در صورتی که ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای پایبند نباشد برایش تبعاتی به همراه خواهد داشت. 

«هانت» در این مصاحبه با پایگاه «جوئیش‌نیوز» که روز دوشنبه (۱ جولای/۱۰ تیرماه) همزمان با اعلام عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم انجام شده گفت: «ما به دنبال این هستیم که ایران غیرهسته‌ای باقی بماند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه (۱ جولای/۱۰ تیرماه) گزارش‌ها درباره عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم مشخص‌شده در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را تأیید کرد. 

هانت درباره توافق هسته‌ای برجام گفت: «ما حامی سرسخت این توافق هستیم چون فکر می‌کنیم اسرائیل و منطقه امروز نسبت به وضعیتی که ایران به سمت ساخت سلاح حرکت می‌کرد امن‌تر شده‌اند.»

ادعاهای وزیر خارجه انگلیس
وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد: «وقتی که توافق امضا شد گزارش‌ها حاکی از ان بود که ایران ۱۸ ماه با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله داشت. من به عنوان وزیر خارجه [انگلیس] به روشنی گفته‌ام که اگر آنها [به برجام] پایبند نباشند تبعات خواهد داشت.»

به نوشته جوئیش‌پرس، هانت از پاسخ به این سوال که آیا دولت انگلیس به دنبال اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران بود خودداری کرد اما گفت که اولویت نخست او در خاورمیانه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد بود. 

جمهوری اسلامی ایران ادعاهای کشورهای غربی به رهبری آمریکا درباره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده‌ اما بر حق خود برای برخورداری از مصارف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای تأکید کرده است. مقام معظم رهبری در فتوایی دستیابی به سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند. 

واکنش هانت به افزایش ذخائر اورانیوم ایران
جرمی هانت در بیانیه‌ای که در توئیترش منتشر شده هم به خبر عبور ذخائر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد و نوشت: «به شدت از اینکه ایران تعهدات فعلی خود تحت توافق هسته‌ای را کنار گذاشته نگران هستم. انگلیس کماکان به کارآمد کردن توافق هسته‌ای پایبند است و از تمامی ابزارهای دیپلماتیک برای کاستن از تنش‌های منطقه‌ای استفاده می‌کند. از ایران می‌خواهم از برداشتن گام‌های بیشتر در راستای انحراف از برجام خودداری کرده و به پایبندی بازگردد.»

واکنش دفتر نخست‌وزیری انگلیس 
یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیر انگلیس هم در واکنش به همین موضوع گفت: «ما همواره به روشنی گفته‌ایم که تعهد ما به برجام به پایبندی کامل ایران به مفاد این توافق بستگی دارد و ما از آنها می‌خواهیم تصمیمشان را لغو کنند.»

این سخنگو در ادامه مدعی شد دولت انگلیس همراه با سایر شریکان خود «گام‌های بعدی» را بررسی می‌کند. وی تصریح کرد: «ما در کنار شریکانمان در برجام گام‌های بعدی ذیل توافق هسته‌ای را بررسی می‌کنیم.»

 عبور ایران از سقف‌های مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصد ۶۴ روز بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد. 

در آن بیانیه که روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه در سالروز خروج آمریکا از برجام صادر شد اعلام شده بود اقدام ایران «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» انجام خواهد شد.