وزیر صنعت: با وجود همه مشکلات تولید پابرجاست

گروه اقتصادی الف،   3980410090 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دشمنان در حالی سخت ترین تحریم ها را علیه کشورمان به اجرا گذاشتند که فکر می‌کردند تولید از کار افتاده و زمین خواهد خورد، اما با همت صنعتگران و با وجود همه مشکلات امروز تولید پابرجاست.

وزیر صنعت: با وجود همه مشکلات تولید پابرجاست

به گزارش ایرنا، «رضا رحمانی» امروز دوشنبه در آیین گرامیداشت دهم تیرماه، روز ملی صنعت و معدن در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با تقدیر از حضور پررنگ و اعضای هیات دولت در این مراسم، آن را حامل پیام اعلام حمایت از بخش صنعت و معدن برشمرد.

وی بیان داشت: پارسال در همین ایام، در ماه‌های نخست تهاجم اقتصادی دشمنان و تحریم ها را شاهد بودیم، اما این جنگ اقتصادی را از ابتدا جدی گرفتیم و باور کردیم و متناسب با آن حرکت انجام شد.

رحمانی با اشاره به عملکرد جهادی صنعتگران در ۲۰ سال گذشته، اظهار داشت: امروز در حالی به تولید ادامه می دهیم که صنعت کشور در پیشانی تحریم ها قرار گرفته، نقل و انتقالات بین المللی ما مشکل داشته و کشتیرانی ایران تحریم شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: دشمنان در حالی سخت ترین تحریم ها را علیه کشورمان به اجرا گذاشتند که فکر می‌کردند تولید از کار افتاده و زمین خواهد خورد، اما با همت صنعتگران و با وجود همه مشکلات امروز تولید پابرجاست.

وی گفت: بانک جهانی رشد منفی ۶ درصدی برای بخش صنعت کشورمان را در سال گذشته پیش بینی کرده بود، اما امروز با قدرت اعلام می‌کنیم که صنعتگران ما راهکارها را یافته اند یا ایجاد کردند و بر این اساس امروز سرپا هستیم و به تولید ادامه می‌دهیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: طی جلسات متعددی که با بخش های مختلف فولاد، پتروشیمی، قطعه سازی، خودرو سازی، ریلی و غیره داشته‌ایم بر توسعه داخلی‌سازی تاکید شده و وزارت دفاع در این راه به همکاری با بخش صنعت پرداخته و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش بنیان و وزارت علوم به دانشگاه ها دستور همکاری با بخش صنعت را صادر کرده است.

به گفته رحمانی، وزارت صنعت برای تکمیل راهبرد توسعه صنعتی کشور آمادگی دارد و این مهم را به بخش خصوصی به عنوان رزمندگان امروز جبهه جنگ اقتصادی تفویض می‌کند.

وی تاکید کرد: هدف اصلی امروز، دستیابی به رونق تولید و ممانعت از تعطیلی واحدها و بیکاری کارگران و صنعتگران است.

رحمانی گفت‌: برای توسعه صنایع ریلی و کشتی‌سازی نیازمند تامین مالی هستیم و اکنون با قدرت اعلام می‌کنیم که برای ۱۰ سال آینده، چنانچه با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود در صنایع ریلی و کشتی‌سازی کار شود، تقاضا همچنان وجود خواهد داشت، اما نیازمند تأمین مالی است.

وی ابراز امیدواری کرد: شیوه ای برای جمع آوری نقدینگی‌های سرگردان در دست مردم تعریف شده و این نقدینگی ها به پای تولید آورده شود.

به گفته این مقام مسئول، باید مشکلات را از پیش پای فعالان اقتصادی برداشت و در تخصیص منابع محدود کشور بهینه عمل کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: امروز در حوزه صادرات به ویژه به ۱۵ کشور همسایه و همچنین برای مدیریت بازار برنامه داریم، علاوه بر آن در موضوع مبارزه با رانت و فساد هیچ ملاحظه ای نداریم.

به گفته وی، امروز تامین مواد اولیه پتروشیمی ها بهتر شده، سامانه جامع انبارها راه اندازی و بیش از ۵۰۰ هزار انبار در آن ثبت شده و سامانه‌ای نظیر سامانه افق راه اندازی شده که تا مرحله صدور فاکتور کالاها را به صورت الکترونیکی انجام خواهد داد.

وی در پایان با اشاره به راه اندازی نهضت فعال سازی معادن، افزود: اکنون و با وجود همه تحریم ها و فشارها، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه معدنی آماده افتتاح داریم.

براساس آمارهای وزارت صنعت، شمار معادن فعال بالغ بر پنج هزار و ۵۰۰ معدن است که بطور متوسط سالیانه ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود که ۶۰ تا ۶۵ درصد آن مصالح ساختمانی است.

پارسال حدود ۱۰ میلیارد دلار ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی بود که در این بخش سهم زنجیره فولاد بالغ بر چهار میلیارد دلار اعلام شد.