واکنش رئیس شورای اروپا به سخنان پوتین درباره لیبرالیسم

گروه جهان الف،   3980408007 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

ولادیمیر پوتین می‌گوید ایدئولوژی لیبرالیسم که بعد از جنگ جهانی دوم مبنای دموکراسی‌های غربی بوده اکنون منسوخ و زمان آن "سپری شده است."

به گزارش ایسنا، او همچنین رشد عوام‌گرایی (پوپولیسم) و ملی‌گرایی (ناسیونالیسم) در اروپا و آمریکا را ستود و گفت عقایدی مانند کثرت‌گرایی فرهنگی "دیگر اعتبار ندارد."

این اظهارات در یک مصاحبه طولانی با تایمز مالی مطرح شده که قبل از شروع نشست سران کشورهای گروه ٢٠ در ژاپن انجام گرفته بود.

پوتین گفت لیبرالیسم با "منافع اکثریت قابل توجه مردم در تضاد است" و از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به خاطر اجازه ورود به تعداد زیادی پناهجو انتقاد کرد: "لیبرالیسم بر این اصل مبتنی است که نیازی به اقدام نیست، مهاجران می‌توانند بدون ملاحظه بکشند، غارت و تجاوز کنند زیرا لازم است از حقوق پناهجویان و مهاجران حمایت شود."

رهبر ٦٦ ساله روسیه هم‌چنین گفت: با دگرباشان جنسی مشکلی ندارم اما چیزهایی است که از نظر ما افراط محسوب می‌شود. آنان حالا می‌گویند که بچه‌ها می‌توانند پنج یا شش هویت جنسیتی داشته باشند. بگذارید هرکس هر طور که می‌خواهد خوش باشد، ما مشکلی با این نداریم اما نباید اجازه داد تا این وضعیت بر فرهنگ، سنت و ارزش‌های خانوادگی میلیون‌ها نفر که بخش عمده جمعیت ما را تشکیل می‌دهند تسلط یابد.

پوتین همچنین به ستایش از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پرداخت و گفت او "شخصیتی هوشمند" است که "می‌داند چه طور با رای‌دهندگان ارتباط برقرار کند."

او در عین حال یک‌جانبه‌گرایی آمریکا را تا حدی مسئول جنگ تجاری بین آمریکا و چین و تنش با ایران دانست.

به گزارش بی.بی.سی اظهارات رئیس جمهوری روسیه واکنش تند دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا را در پی داشت. او به خبرنگاران گفت که شدیداً با نظرات پوتین در مورد لیبرالیسم مخالف است: "هرکس که مدعی شود که لیبرال دموکراسی منسوخ شده در واقع ادعا می‌کند که آزادی سیاسی، حکومت قانون و حقوق بشر منسوخ شده است."

رئیس اتحادیه اروپا افزود: "آنچه که در برابر دید ما واقعاً منسوخ می‌شود، حکومت اقتدارگرا، کیش شخصیت و انحصار قدرت در دست گروه‌های خودی است حتی اگر به نظر برسد که چنین شیوه‌هایی مدتی کارآیی دارد."