راهی برای پیشگیری از سرطان روده

گروه سلامت الف،   3980406059

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف ماست می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی در روده انسان جلوگیری کند.

به گزارش ایلنا، براساس تخمین NCI (موسسه‌ ملی سرطان)، ۱۴۵ هزار و ۶۰۰ مورد سرطان روده تا سال ۲۰۱۹ در آمریکا وجود دارد و تقریبا ۴/۲ درصد از بزرگسالان در طول زندگی به سرطان روده مبتلا می‌شوند.

عوامل متعددی بر ابتلا به سرطان موثرند که یکی از آنها رژیم غذایی نامناسب است.
 
به طور کلی مصرف ماست احتمال ابتلا به سرطان روده را تا ۱۹ درصد در مردان کاهش می‌دهد؛ اما این که کدام مواد موجود در لبنیات برای جلوگیری از بیماری سرطان مفید است، مدت‌ها مشخص نبود؛ به همین دلیل، مطالعات جدید به بررسی و آزمایش ارتباط موادغذایی مختلف با رشد سلول‌های سرطانی پرداختند.
 
براساس این مطالعات، علت اصلی مفید بودن مصرف ماست برای جلوگیری از رشد و تکثیر غیرعادی سلول‌های روده، خواص ضد التهابی آن است و حتی مصرف این ماده لبنی در دو وعده یا بیشتر، تا ۲۶ درصد از ابتلا به سرطان روده در مردان جلوگیری می‌کند.
 
تحقیقات یک گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که دو ماده پروبیوتیک موجود در ماست با نام لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استریپتوکوکوس ترموفیلوس از سرطانی شدن سلول‌های روده که اغلب به دلیل تشرح آنزیم‌های دفع و اسید صفرا به وجود می‌آید، جلوگیری می‌کند.
 
هنوز میزان تاثیرگذاری مصرف ماست برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان در زنان تحت بررسی قرار دارد اما به طور کلی این ماده غذایی می‌تواند به کاهش التهابات سیستم گوارش کمک زیادی کند.