در نخستین مناظره انتخاباتی؛ موضع نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا درباره برجام

گروه جهان الف،   3980406027 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا(سال ۲۰۲۰) در نخستین مناظره انتخاباتی خود بر بازگشت به برجام تاکید کرده و آن را بهترین توافق دانستند.

موضع نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا درباره برجام

‌در نخستین مناظره انتخاباتی دموکرات ها که شامگاه چهارشنبه در فلوریدا برگزار شد، ۱۰ نفر از نامزدهای دموکرات شرکت کردند که یکی از سوالات آن مربوط به ایران بود و مجری برنامه سوال کرد: اگر رییس جمهوری شوید با ایران چگونه رفتار خواهید کرد، آیا حاضرید به توافق هسته ای باز گردید؟

نامزدهای دموکرات حاضر در این برنامه دست های خود را به علامت تایید بالا بردند و سپس «کری بوکر» سناتور دموکرات آمریکا اظهار کرد: ترامپ با خروج از برجام ما را به مسیر خطرناکی برد. ما نیازمند مذاکره برای بازگشت به برجام هستیم. آن برای امنیت منطقه اهمیت دارد.

«تولسی گابارد» عضو مجلس نمایندگان آمریکا و نامزد این انتخابات نیز اظهار کرد: این رییس جمهوری و اطرافیان جنگ طلبش ما را به سمت جنگ با ایران می برند. من ۱۶ سال در ارتش و در جنگ عراق بوده ام. هرگونه جنگ با ایران به مراتب از جنگ عراق بدتر خواهد بود و بحران مهاجران ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: ما مخالف جنگ با ایران هستیم و باید به توافق هسته ای برگردیم. ما می توانیم در آن صورت از دستیابی ایران به سلاح های اتمی جلوگیری کنیم.

این نامزد ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که اگر آنها حمله کنند، چه تصمیمی خواهید گرفت، گفت: اگر آنها به نیروهای ما حمله کنند ما باید پاسخ دهیم اما دولت ترامپ این شرایط را ایجاد کرد. ترامپ باید به برجام بازگردد.

سناتور «امی کلوباچر» هم در این مناظره با تاکید بر اینکه برجام توافق خوبی است و به آن باز خواهم گشت، تاکید کرد: تصمیم اخیر ایران امنیت ما را کاهش می دهد. مطمئن هستم که هرگونه جنگی باید با مجوز کنگره باشد. این رییس جمهوری (ترامپ) روزی چندبار توئیت می کند که ما در حال رفتن به جنگ هستیم.

موضوعاتی که در این مناظره مطرح شد عبارت بود از سیستم بهداشتی و درمانی، مهاجرت، کنترل سلاح، ایران، سقط جنین، حقوق همجنسگرایان، دیوار مرزی و مهم ترین چالش ژئوپولیتیک از منظر این نامزدها. در این مناظره بوکر، کاسترو، دی بلاسیو، دلانی، گابارد، ای نسلی، کلوباچر، اوروریک، ریان و وارن حضور داشتند و به مدت ۲ ساعت طول کشید.

عمده اظهار نظرها مخالف سیاست های ترامپ بود و به همین دلیل هم رئیس جمهوری آمریکا در میانه آن، توئیت یک کلمه ای نوشت که "کسل کننده" است.

"دلانی" مهم ترین چالش ژئوپولیتیک آمریکا را چین و اما مهم ترین تهدید ژئوپولیتیک را سلاح اتمی، "اینسلی" هم دونالد ترامپ را نام برد. "گابارد" گفت خطر جنگ اتمی در شرایط کنونی بیش از هرزمان دیگر شده است و "کلوباچر" هم این خطر را چین است دانست اما تهدید فعال کنونی را رویکرد در خاورمیانه و ایران برشمرد.

"اورورک" هم با قاطعیت مهم ترین چالش ژئوپولیتیک آمریکا را تغییرات آب و هوایی دانست که پیش از آنکه دیر شود باید با آن مقابله کرد و مورد تایید "وارن" هم قرار گرفت.

"بوکر" تغییرات آب و هوایی و گسترش سلاح اتمی را برجسته کرد و "کاسترو" هم چین و تغییرات آب و هوایی را تهدید دانست. "ریان" هم تهدید چین و اقتصاد جهانی را در اولویت چالش ها قرار داد و "دی بلاسیو" از روسیه نام برد که از نظر او تلاش کرده است در دموکراسی آنها دخالت کند و آنها باید آن را متوقف کنند. اورورک هم معتقد بود سیاست خارجی ترامپ کشورشان را ضعیف و از متحدانشان دور کرده است.

تولسی گابارد هم به مساله گفت وگو با طالبان واکنش نشان داد و افزود: ما باید نیروهایمان را از افغانستان خارج کنیم. هیچ دلیلی برای حضور در افغانستان وجود ندارد. القاعده بود که حملات ۱۱ سپتامبر را انجام داد نه طالبان. عربستان سعودی از القاعده حمایت می کند.

وارن کمتر وارد مسایل سیاست خارجی شد و اما درباره خواسته بیشتر مردم آمریکا یعنی سیستم مراقبت بهداشتی و بیمه درمانی صحبت کرد. از نظر او گران بودن هزینه درمان و بهداشت مشکل اصلی است.

الیزابت وارن با انتقاد از شرکت های بیمه که درآمدهای هنگفتی دارند اما پرداخت کمی انجام می دهند، تاکید کرد: مراقبت های بهداشتی حق بنیادین هر انسان است. شرکت های بیمه ای در سال گذشته ۲۳ میلیارد دلار درآمد داشته اند اما آنها را هزینه لابیگری و امور دیگر کرده اند.

او مدافع سقط جنین بود و اظهار کرد: هر زنی حق دارد از طیف گسترده ای از مراقبت های بهداشتی همچون سلامت تولد برخوردار باشد. ما نیازی نداریم که دادگاه ها درباره این حق، تصمیم گیری کنند.

مساله درمان مورد توجه همه نامزدها قرار گرفت و پس از آن هم مساله بحران مواد مخدر و نقش شرکت های دارویی در این زمینه مطرح شد.

لزوم استیضاح ترامپ هم از دیگر موضوعاتی بود که در این زمینه از سوی برخی نامزدها مورد توجه قرار گرفت.

جداسازی کودکان از والدین در اردوگاه های مرزی هم دیگر مساله ای بود که نامزدهای دموکرات به آن واکنش نشان دادند و دی بلاسیو از آن به عنوان یک تراژدی یاد کرد.

"ریان" هم سخنرانی ها، توئیت ها و رفتارهای نفرت پراکنانه ترامپ را مورد توجه قرار داد.

قرار است شامگاه پنج شنبه هم بنت، بایدن، بوتیجیج، گیلیبراند، هریس، هیکنلوپر، سندرز، سالول، ویلیامسان و یانگ نخستین دور مناظره را برگزار کنند.

مناظره بعدی نامزدهای انتخاباتی دموکرات‌ها در ۳۰ و ۳۱ جولای برگزار خواهد شد.