چرا شهرداری از ارائه لیست بدهی ها امتناع می کند؟

گروه اجتماعی الف،   3980406012 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیران جدید شهری میزان بدهی دوره قبل را بیش از 50 هزار میلیارد تومان اعلام می کنند. مدیران قبلی این رقم را رد و خواستار ارائه سند شدند اما شهرداری از ارائه لیست بدهی ها امتناع می کند.

 

فارس نوشت: محمد باقر قالیباف بعد از 12 سال شهرداری تهران را در شهریور 96 تحویل لیست امیدی ها داد. بعد از روی کار آمدن مدیریت جدید شهری بسیاری از فعالیت ها در شهر متوقف و دلیل این کار نبود پول و بالا بودن بدهی های شهرداری تهران عنوان شد.

محمد علی نجفی اولین شهردار شورای پنجمی ها ابتدا میزان بدهی شهرداری تهران را 30 هزار میلیارد عنوان کرد ولی بعد 20 هزار میلیارد دیگر روی بدهی ها گذاشت. در زمان نجفی شهر تعطیل بود و کار خاصی انجام نشد. نجفی بعد از چند ماه شهرداری را به بهانه بیماری ترک کرد.

محمد علی افشانی روی کار آمد و میزان بدهی های شهرداری تهران 56 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و معتقد بود که شهرداری 20 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی و مابقی به پیمانکاران و غیره بده کار است. افشانی به دلیل قانون منع به کار گیری بازنشستگان مجبور به ترک بهشت شد.

پیروز حناچی سومین شهردار شورای پنجم روی کار آمد و او هم از بدهی های شهرداری گله مند بود و میزان آن را بیش از 50 هزار میلیارد عنوان کرد و معتقد بود  اگر چارچوب‌های مالی به‌طور کامل اجرا می‌شد این بدهی ها ایجاد نمی شد.

اما آن سوی داستان این است که مدیران قبلی شهرداری تهران این میزان بدهی را رد  و حتی ریز بدهی را اعلام و عنوان کردند اگر سندی وجود دارد، ارائه کنند که البته تا این لحظه هیچ سندی ارائه نشده است.

قدرت الله گودرزی معاون مالی محمد باقر قالیباف در این باره گفته بود: بدهی شهرداری تهران تا تاریخ یک تیر ماه 1395 دقیقا به پیمانکاران، بیمه و املاک 8517 هزار میلیارد تومان بوده است.

معاونت مالی و اقتصاد وقت شهرداری تهران ادامه داد:  در خصوص میزان دیون شهرداری تهران گزارشی ارائه کرده ایم و تمامی اعضای شورا در این باره اطلاعات لازم را دارند وعلت اینکه برخی از اعضای شورا خود را بی اطلاعی می زنند جالب است.

وی با اشاره به اینکه برخی اعلام می کنند شهرداری تهران 60 هزار میلیارد تومان بدهی دارد گفت: این میزان بدهی درست نیست و کسانی که این موضوع را مطرح می کنند یا بی اطلاع هستند و یا سیاسی بازی می کنند.

گودرزی در خصوص ریز بدهی ها شهرداری تهران گفت:  تا زمانی که ما بودیم  میزان بدهی به بانک ها 12 هزار میلیارد تومانو  بدهی به پیمانکاران، بیمه و املاک نیز حدود 4 هزار میلیارد تومان است و در مجموع شهرداری تهران 16 هزار میلیارد تومان شهرداری بده کار است.

وی بیان کرد: در سازمان ها دیگر کف دیون 20 درصد است این در حالی است که کف دیون در شهرداری تهران زیر 7 درصد است.

گودرزی تاکید کرد: اسناد بدهی های دوره ما موجود است و صحبت های که می شود کذب است.

دولت دیون زیادی به شهرداری تهران دارد که تاکنون پرداختی درستی نداشته و اگر این دیون پرداخت شود بخش زیادی از مشکلات برطرف می شود.

ناصر امانی معاون توسعه و برنامه‌ریزی وامور شوراها  شهرداری تهران در زمان قالیباف با رد بدهی 60 هزار میلیارد که عنوان شده بود گفت:  دولت به شهرداری بده کار است. طلب شهرداری تهران از دولت بابت عدم پرداخت سهم دولت در توسعه زیر ساخت‌ها‌ی حمل و نقل ،یارانه بلیط،بافت فرسوده  و ... است که مستندات به دولت ارائه شد.

مدیریت جدید بدون ارائه سند مدام از بدهی شهرداری  قبل می گوید و کم کاری ها را بر گردن گذشته گان می اندازند. تا اینکه محمد شهردار اسبق تهران در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» در این باره گفت: «این موضوع را کاملاً تکذیب می‌کنم. این رقم ۵۴هزار میلیارد تومانی که مدیریت شهری فعلی به مدیریت شهری قبلی نسبت می‌دهد، یک دروغ بزرگ است و بنده آن را تکذیب می‌کنم و در واقع هر کسی که نخواهد کار کند و بخواهد در قدرت بماند باید دروغ بگوید.»

وی ادامه داد: «این افراد، برای ماندن در قدرت علاوه بر اینکه باید دروغ بگویند باید ذلت هم بپذیرند و زدوبند کنند و در واقع چون کشور و جامعه نیاز به کار دارد این افراد می‌آیند و بهانه‌های بیخودی می‌گیرند. وقتی شورای چهارم تمام شد ما گزارش‌هایی را در خصوص میزان بدهی‌ها و اموال شهرداری تهران به شورای چهارم دادیم و این موضوع به‌صورت مصوبه شورا درآمد که میزان بدهی‌های شهرداری چقدر است و در نهایت نیز این مصوبه به شورای پنجم ارائه شد و هم‌اکنون نیز اسنادش موجود است.»

قالیباف گفت: در آن مصوبه میزان بدهی‌های شهرداری تهران ۱۶هزار میلیارد تومان بود که از آن رقم ۱۴هزار میلیارد تومان مربوط به طلب شهرداری از دولت است که این موضوع در دوره آقای نجفی شهردار وقت تهران نیز تأکید شد، علاوه بر اینکه باید دولت دهم یک میلیارد دلار بر اساس مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به شهرداری می‌داد که این موضوع نیز محقق نشد.

اعضای شورای پنجم شهر تهران همچنان بر سر موضع خود بودند تا اینکه میرلوحی عضو شورای شهر در گفت و گو با یکی از رسانه ها اعلام کرده بود شهرداری را با ۵۲ هزار میلیارد بدهی تحویل گرفتیم، پرداخت‌های سال آخر دوران قالیباف همگی خاص بوده است، مدیریت شهری گذشته با اقداماتی همچون کمک به احزاب، مداحان، مسجدها در امور کشور دخالت می‌کردند.

محمد باقر قالیاف شهردار اسبق تهران از وی شکایت کرد و محمود میرلوحی به جرم توهین و نشر اکاذیب محکوم شد.

وی در خصوص دادگاه سخنی نگفت و بارها وعده داد در این باره صحبت خواهد کرد.

مدیریت قبلی شهرداری بارها خواستار ارائه اسناد بدهی ها شدند و همچنین میرلوحی از   در بهمن 97 از شهرداری خواست لیست بدهی ها را منتشر کند اما حناچی  در پاسخ به این خواسته گفت که  ما ترجیح می‌دهیم به کار خود ادامه دهیم.

شورای شهر تهران به عملکرد حناچی منتقد هستند و حتی محسن هاشمی رئیس شوای شهر تهران رسما اعلام کرد: شهرداری شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران را رها کرده و از شهردار تهران خواستار جسارت بیشتری شدند.

حناچی وقتی اعضای شورای به وی تذکرهای پی در پی دادند اعلام کرد که بدهی 50 هزار میلیاردی شهرداری دارد و اصول عایت نشده است.

بر اساس این گزارش، با وجود اینکه مدیریت سابق شهرداری تهران خواستار ارائه سند بدهی شده اند اما مدیریت فعلی هیچ سندی ارائه نکرده و فقط به صورت شفاهی  در این باره صحبت می کنند.