چند دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می کند؟

گروه اجتماعی الف،   3980404239

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از بازسازی 200 مورد خوابگاه با ظرفیت متوسط هر خوابگاه بین 100 الی 150 نفر برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: اعتبار مورد نیاز این طرح به صورت 50 درصد از محل صندوق رفاه دانشجویان و 50 درصد دیگر از محل اعتبارات دانشگاه تامین می‌شود.

به گزارش فارس، آیین کلنگ‌زنی احداث سالن مطالعه خوابگاه دخترانه دانشگاه حکیم سبزواری عصر امروز با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور و دیگر مسؤولان شهری برگزار شد.

بازسازی 200 خوابگاه دانشجویی در سال تحصیلی جدید

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه این مراسم با اشاره به حضور خیرین نیک‌اندیش در آموزش عالی، اظهار کرد: طی چند سال اخیر خیرین نیک‌اندیش حضور جدی‌تر از گذشته داشته‌اند و ستاد خیرین آموزش عالی کشور در وزارت علوم تشکیل شده است.

مجتبی صدیقی با بیان اینکه در هر دانشگاه نیز بنیاد خیرین آموزش عالی تشکیل شده که خیرین نیک‌اندیش در کنار تمامی امور توجه جدی به حوزه آموزش عالی دارند، افزود: وزارت علوم مشارکت خیرین نیک‌اندیش را ضروری می‌داند و براساس قانون بودجه امکان داریم که اگر 50 درصد هزینه پروژه عمرانی را بپردازند، از محل ردیف امکان پرداخت 50 درصد دیگر وجود دارد.

وی بیان کرد: وزارت علوم دست نیاز خود را به سمت خیرین نیک‌اندیش دراز کرده تا در حوزه‌های آموزشی، دانشجویی و ورزشی از کمک‌های آن‌ها بهره‌مند شویم.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در دانشگاه‌های سطح کشور، تصریح کرد: به دنبال ارتقاء سطح سراهای موجود در دانشگاه‌ها هستیم و خوابگاه‌های دانشجویی از سال‌های گذشته استفاده و برخی دچار فرسودگی شده بنابراین طرح ارتقاء سطح خوابگاه‌ها طی سه سال اخیر در آموزش عالی و وزارت علوم دنبال شده است.

صدیقی از بازسازی 200 مورد خوابگاه با ظرفیت متوسط هر خوابگاه بین 100 الی 150 نفر برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: اعتبار مورد نیاز این طرح به صورت 50 درصد از محل صندوق رفاه دانشجویان و 50 درصد دیگر از محل اعتبارات دانشگاه تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه امکان ساخت خوابگاه‌ها و سراهای جدید در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است، افزود: امیدواریم طی چند سال اخیر 75 هزار ظرفیت جدید به خوابگاه‌های دانشجویی کشور اضافه کنیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در مجموع در حوزه آموزش عالی با حدود یک هزار و 50 ساختمان خوابگاهی در دانشگاه‌ها به دنبال این هستیم که تعداد بیشتری از دانشجویان غیر بومی از خوابگاه‌ها استفاده کنند.

صدیقی با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی، ادامه داد: این طرح به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و اجرای آن در وزارت علوم در دست پیگیری است.

وی تاکید کرد: مبنای طرح بر این است که اکثر امکانات آموزش عالی در بخش‌های مختلف استفاده شود و توسعه کمی خوبی را در سال‌های گذشته داشته‌ایم و باید دانشگاه‌های ما ماموریت‌گرا شوند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ضرورتی ندارد که تمامی دانشگاه‌ها در تمامی عرصه‌های محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی  فعالیت داشته باشند چراکه هر منطقه‌ای نیازهای خاص خود را دارد و دانشگاه‌ها باید در شاخص‌های مختلف علوم، فنی و مهندسی و کشاورزی متمرکز شوند.

صدیقی با بیان اینکه دانشگاه‌های تک جنسیتی یکی از شیوه های ادامه تحصیل است و براساس درخواست مردم و مسائل فرهنگی برخی از خانواده‌ها تمایل به تحصیل فرزندان خود در دانشگاه‌های تک جنسیتی دارند، تصریح کرد: هفت دانشگاه تک جنسیتی در کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از بخش های بین‌المللی شدن آموزش عالی جذب دانشجویان خارجی است که به دو شیوه اعطای بورس و هزینه شخصی انجام می‌شود، گفت: 39 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های سراسر کشور و مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در سال گذشته بیش از یک هزار و 100 نفر بورسیه جدید و 2 هزار و 800 نفر به صورت شهریه‌پرداز به دانشگاه‌های ما ورود پیدا کرده‌اند.

صدیقی یادآور شد: تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ها به طور متوسط در بخش‌های بورسیه و شهریه‌پرداز سالانه 20 الی 25 درصد رشد دارد.

400 دانشجو به جمعیت دانشجویان خوابگاهی دانشگاه حکیم سبزواری اضافه می‌شود

معاون اداری و مالی دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: در حال حاضر دو هزار و 800 دانشجو در خوابگاه‌های این دانشگاه ساکن هستند و اولویت اصلی ما ارائه خوابگاه به دانشجویان دختر و دانشجویان راه دور است.

بهرام سیاوش پور افزود: هم اکنون یک پروژه ساخت خوابگاه جدید در دست ساخت است که پیشرفت فیزیکی حدود 40 درصدی دارد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تکمیل این پروژه 400 دانشجو به جمعیت دانشجویان خوابگاهی دانشگاه حکیم سبزواری اضافه کند.